Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 14080 ggr
Fnyan
16

HJÄLP! ÖVERGIVEN HARUNGE!!

När jag å minatvå kompisar sov i tält brevid kaninburen, så vaknade vi av att snobben sprang runt runt i buren å Blackie var galen å försökte komma ut ut buren, de var för att en pytteliten harunge stod där helt ensam! :S den ser ut att vara typ 2-5 dagar:S den har varit där utanför i 3dagar nu å bara gått runt på gården, å den blir bara smalare å smalare! :S Så idag tog jag upp den eftersom jag antog att den var övergiven för de var inga andra harar i närheten eller något! :S + att jag antog att den skulle dö om den inte fick någon mat! Så min kompis sa att hon hört att man ska värma mjölk å lägga lite honung i, å de älskade den, den var verkligen ursvulten! nu har vi den i en liten bur som andra harar kan komma in i ifall att föräldrarna kommer tillbaka tll den!

Men vad ska vi göra med den? vad ska vi mata den me? Har aldrig varit med om dehär förut! :S 

Jenny-NN
0

Oj! En som jag känner har tagit hand om två harungar, jag kommer inte riktigt ihåg vad hon sa, men jag tror man ska hålla de varma och göra så med mjölk som du har gjort! Inte till så stor hjälp kanske… Oskyldig

Salladshataren
2

Låt den vara! Harmamman diar sina bebisar sen lämnar hon dem. Vad jag minns så lämnas de väldigt tidigt av sin mamma för de utvecklas snabbt.

Tror de föds med päls och allt…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Clariiz
0

Ojdå..
Det finns ju hem för vilda djur på vissa ställen. Du kan ju googla dig fram..
Man får inte ha vilda djur i fångenskap över 24 timmar (tror jag det var).
Annars kan ni ringa vet/polis eller något och fråga..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

thexclub
1

jag skulle låta den vara.. Men nu har ni ju visserligen tagit i den så mamman lär inte ta hand om den.. synd att ni tog den.

Annars skulle jag låta naturen ha sin gång, really.

the vanity, it becomes insanity

Clariiz
0

#4; Samma här..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nicolina
1

Den lilla kraken måste få komma till en viltvårdare snabbt! Dels för att ni inte får ha den kvar enligt lag och dels för att den har det bäst hos en kunnig person. Om ni bor i Stockholm kan jag hjälpa er att kontakta Ewa som har Viltjouren.

Det är inte ens säkert att den var övergiven då harpaltar lämnas själva av sina mammor som diar dem nån gång om dagen. De föds väl utvecklade också.

repekka94
0

men den var ju utsvullten man hade ju rävar förut i burar varför fick man ha det då burarna var lika stora som en kanin bur

Fnyan
0

Okej alla, men asså vi rörde den knappt, tog på plast hanskar å värmde mjölk å lät den äta från tesked, tänkte ut ifallatt

Fnyan
2

Bot lååååångt ifrån stholm, bor 7,3mil från kiruna ''´/

Fnyan
0

bor*

Ync
0

#4,#5: Vad skulle hon gjort då, låtigt den dö på hennes gård?  :S

repekka94
0

#11 innstämmer

Fnyan
0

#11 PRECIS!! De va ju hemskt va smal den var! man kunde se konturerna av hela benen (asså bakbenen) å typ ryggraden å allt! :S å om dom kan födas med hår på gissar jag att den är typ 4dagar! :S

Salladshataren
0

#11 Ja, tyvärr så är det naturens gång. Bara den starkaste överlever. Men jag tror inte att harungen var övergiven…

repekka94
0

#14 men du vet väll inte hur den såg ut typ skinn å ben ?

teddykaniner
0

bild?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Jonaflax
0

Om harungen blivit tunnare för var dag så är det väl högst troligt att mamman kan ha förolyckats.

Kolla med t ex Granngården om det finns mjölkersättning som passar för kaniner. Tror inte vanlig mjölk är bra för smådjur.

Bäst är förstås om den kan få professionell hjälp, men alla har ju inte det i närheten (här är det t ex 15 mil till veterinären).

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Salladshataren
0

#15 Den kanske bär på en sjukdom som kan döda andra harar? Eller dåliga gener? Moder Natur rensar bara ut dåliga djur som inte kan klara sig. Sånt kallas för naturligt urval…

repekka94
0

#18 men det finns faktiskt folk som kan hjälpa övergivna djur och sedan släppa ut dom när dom åter hämtat sig "!!

Jonaflax
0

Hittade en seriös sajt - Katastrofhjälp Fåglar & Vilt.

På denna sida, nästan längst ner finns recept för t ex harar:

http://www.alternativmixen.com/kfvfodaochnaring.htm#FÖDA%20TILL%20SKADADE%20ELLER%20ÖVERGIVNA%20DJURUNGAR

Lycka till!

Fnyan
0

#16 har ingen bra bild eftersom jag bara fotat med mobil kameran som suger! ;S eftersom jag inte hadde någon digital kamera just då för min har inge batterier å min syster var i gbg på klass resa å hade med föräldrarnas kamera å hennes kamera hadde inte heller nå batteri..

#17 Vart hittar man granngården då? ''/ finns inte i kiruna va?

Salladshataren
0

#19 Jojo, men det är en annan sak om det är typ utrotningshotade/fridlysta djur typ. Men harar är ju rätt vanliga…

repekka94
0

japp men alla liv är värda lika mkt!

Jonaflax
0

Vet inte, men Granngården eller Lantmännen (samma sak) brukar finnas på de flesta större orter.

Hoppas annars att recepten funkar.

Ync
0

Hoppas det går bra med harungen! :)

De starka överlever och de svaga dör, det betyder inte att
hjälpsamma djurvänner inte ska försöka göra nått, jag tycker att haren hadde tur som blev hittad, kanske kan den inte återvända till det fira igen, vem vet, men då kan den kanske bo hos någon som har hand som vildatama djur.

aliciia
1

det kan vara Harpesten dvs. kommer dina kaniner dö om du tar i dom ..

Fnyan
0

#20 #23 #24 #25 Tack :) Behöver verkligen stöd nu med så mkt hjälp som möjligt :)

Salladshataren
0

#26 Det kan vara mycket möjligt…

Stormviskaren
0

om den bara är 2-4 dagar kan den inte gå runt?? :S

repekka94
0

#29 ??? gå runt?

Salladshataren
0

Fortplantning

Under parningstiden strider harar av hankön om en hona. Mellan januari och september är honan parningsberedd ungefär var 38:e dag. Under parningsleken blir honan förföljd av en skara hanar som försöker tränga ut motståndare. På så sätt blir flocken allt mindre och till slut har bara hanen med största snabbhet och uthållighet möjlighet att para sig med honan. Själva parningsakten tar bara några få sekunder. Efter en kort vilopaus börjar leken på nytt och honan befruktas ofta av flera hanar. Efter en lyckad PARNING är honan dräktig i ungefär 42 dagar, annars lever hon vanligtvis monogamt med en enda hane till nästa parningsberedskap.

Mellan februari och oktober föder honan, tre till fyra dagar efter att hon blev befruktad på nytt, ungdjuren från det förra parningstillfället. Ibland kan honan vara dräktig med embryon i olika utvecklingsstadier. Före födelsen gräver honan en grop i marken som skyddar ungdjuren för vind. Honan föder upp till fem ungdjur åt gången men vanligtvis blir det två till tre ungar. Nyfödda fältharar har redan päls samt synförmåga och förmåga att röra sig, de kallas därför borymmare. Honan diar sina ungar tre till fem veckor, vanligtvis kort efter solnedgången och ibland även på morgonen. Vid dessa tillfällen stannar honan bara tre till fyra minuter i boet på grund av att honans kroppslukt lockar fiender till platsen. Under tider där honan diar avvärjer hon kontaktförsök från hanar.

Fältharar har en medellivslängd av 12 år.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lthare

Stormviskaren
0

"den ser ut att vara typ 2-5 dagar:S den har varit där utanför i 3dagar nu å bara gått runt på gården,"

står de högst upp.

repekka94
0

#31 men det är inge fält hare det är skogs och det där vet jag för jag har gått jägar examen!!

repekka94
0

men den är väll typ 4-5 dagar kanske

Fnyan
0

#32 japp

#26 :O

#29 jag har inte precis fött upp den så ja vet inte hur gammal den är men den är pytte liten ;S

ALLLESAMMANS! Jag kan inte lägga in bild idag eftersom jag inte får vara inne på datan mer + att massa av mina bilder är spårlöst försvunna när jag kopplar mobilen till datan via USB, fixar å donar imon!

aliciia
0

#33 Ofta, men måste va 18 för att få gå jägar examen, iaf här.. å jag tror det är samma "regler" i hela sverige -.-"

Salladshataren
0

#33 Skogshare och fälthare är nästan samma sak. Bara att de är två olika raser ;D

repekka94
0

#36 nejhej du man får börja jaga vid 15 med förälder och ta examen när man är 12 för att jag har skjutit luft gevär när jag var 10 - 12 och har nyss börjat få skjuta med hagel

Jonaflax
0

Ungdomar kan ta den teoretiska delen av jägarexamen.

Salladshataren
0

#38 Det har jag svårt att tro på. Jag började skjuta med luftgevär när jag gick i fyran. Pappa säger att man får ta jägarexamen när man är 15 år.

Lans
0

Skulle absolut inte rört den. Den kan ju ha harpest eller något annat :S

Sen så diar ju inte mamman den hela tiden och när folk ser heller,..

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Salladshataren
0

Fel av mig, man får ta jägarexamen oavsett hur gammal man är. Det borde vara åldersgräns för att ta jägarexamen…

Stormviskaren
0

#34 du har inte haft kanin ungar hemma va?

mina som är 8dagar har precis lärt sig kräla lite lätt ur boet ^^

men de var visst så att harar föds mer utveklade fick jag reda på precis Generad

thexclub
0

#11: Om det var övergiven / mamma hade dött så ja, det tycker jag.

the vanity, it becomes insanity

Nicolina
0

Men snälla nån, vad ni tjaffsar!
Vilket som så måste palten till nån kunnig person med tillstånd, privatpersonen får inte ha vilda djur hemma! Strunt samma hur det nu hela har gått till.

http://www.kfv-riks.se/default.asp?itemID=169&itemTitle=Medlemmar

Klicka in på länken ovan, där hittar du kontaktinformation till personer som kan hjälpa dig mycket bättre än de som finns här inne. Finns folk i både Boden och Överkalix såg jag.

Salladshataren
0

#45 Tjafs? Jag tycker detta inte är tjafs, bara för att vi inte missbrukar med smileys. Detta är en diskussion…

Pajjen
0

#46 Ja en smått onödig diskution! Ni sitter och diskuterar jägar examen och att det-är-ett-brått-att-rädda-döende-har-ungar!

Fnyan, har skrivit in här därför att hon behöver lite hjälp, ge henne råd istället herregud! Det är vell endå inte så mkt begert?

Själv så tycker jag att jo, det var nog rätt att ta in den om den verkligen var skinn och ben. För om mamman nu fanns i närheten så hade den inte sett ut som den gjorde! Men däremot så tycker jag som de flesta andra, (som skrev det) att du ska ringa ngn vild djurs expert. Eller liknande, för vilda djur kan behöva speciell omvårdnad. Och om denna nu har RVHD (villket jag nt riktigt tror, för då hade den varit blind och hela skitet) så kan de ju iaf undersöka den och se hur den fysiska hälsan är!?
 Lycka till med den lilla=)

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

repekka94
0

#43 jo jag har haft kanin ungar!!!

Salladshataren
0

Ingen har sagt om att det är brott ta ta hand om vilda djur. Men man ska inte alltid ta för givet att ALLA djurungar är övergivna för att de är ensamma.

Rafflan
0

Nej, men den var mager å såg ensam å vilse ut å om jag fattat det rätt gick den runt på gården(?) då skulle det lätt ha dött, mamman kan ju har råkat ut för en olycka å dött eller nåt sånt å då tycker jag det är rätt att räda ungen, det är tex inte naturens gång, den starakste överlever om mamman tex blivit påkörd av en bil eller liknande.

Du gjorde rätt som tog hand om det lilla livet, ta kontackt med någon mer kunnig person, troligen kommer den inte kunna släppa ut i det vilda.

Veero
0

Dena mat föreslår några kanin experter^^

- Fostermamma: Helst ska ungarna placeras hos en annan kaninhona som redan har egna ungar. Störst chans att detta ska lyckas är om ungarna är yngre än 2 veckor, och att fostermammans ungar är max 2 dagar yngre eller äldre. Ungarna ska helst ha samma doft som fostermamman, så man kan gnida dem i hennes päls, eller så kan man sätta en liten droppe parfym på fostermammans nos så hon inte känner skillnad på dess doft

- Stödmata: Om du inte har någon fostermamma, kan du mata kaninerna med mjölkersättning. Kaninhonans mjölk är proteinrikare och fettrikare än ko-mjölk. Det ska finnas en färdig blandning att köpa (hör med djuraffären, apoteket eller veterinären). Du kan också göra en egen blandning. Välj något av recepten nedan:
Recept 1: blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning. Enligt vet.
Recept 2: blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten. Enligt kaninuppfödaren Åke Johansson
Recept 3: blanda 1 ägg i 250 ml mjölk.

Man matar ungarna 2-3 ggr per dygn. Ungar som är några dagar gamla ges max 5 ml per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Mata försiktigt så maten inte hamnar i fel strupe!
Tvätta området runt ändtarmsöppningen med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera tarmen.

Fråga hos veterinär eller i djuraffär för mer råd och tips?!!

När ungarna föds är de blinda, döva och saknar päls. Nyfödda ungar väger 30-80 gram. De diar 1-2 gånger om dagen, i ca 5 minuter varje gång.
De öppnar ögonen efter ungefär 8-10 dagar. Då börjar de få lite fjun och man kan ana pälsfärg och teckning.
När ungarna är 2-3 veckor börjar de krypa ut ur boet, och först nu kan man röra dem. Pälsen börjar växa ut och är fullt utväxt då de är 3 veckor. Nu börjar de smaka på fast föda, men de diar fortfarande.
När de är 4-5 veckor kan man se vilket kön de har.
När de är 6-8 veckor ställer tarmen och magen om sig till fast föda. Nu slutar de dia och avvänjningen påbörjas. Detta är en känslig period och man bör inte ändra eller byta mat under denna tid. Ungarna är extra känsliga för sjukdomar.
Ungarna kan lämnas då de är 8 veckor (ev vid 6 veckor under sommaren). De väger då 300-800 gram beroende på ras.
Ungarna blir könsmogna vid ca 12 veckor och innan dess måste man ha delat upp dem efter hanar och honor. (Större kaninraser blir könsmogna senare). Hanarna ska bo i vars en bur, annars börjar de slåss. Honorna kan gå tillsammans.  

Såg detta på en sida :)

repekka94
0

#51 #50 bra!! bilar hör inte till naturen och om dom orsakat att ungen blivit ensam är det fel!

Bejb__
0

Tkr d var rätt att ni tog hand om den, ta kontakt med någon kunnig nu, och se till att den får rätt vård :)

Men tänk er själva att vara ihennes sits ? Att en liten harbebis elr "kaninbebis"(dom lär ju vara rätt så lika ?) Och den är smal och ensamen, Och d finns ev rävar och andra rovdjur, Och den varit ensamen i tre dagar. Skulle ni bara låta den vara då ?

repekka94
0

#53 bra skrivet =) <3

Bejb__
0

:)

Lans
0

#53 Jag skulle i alla fall låtit den vara. Det är naturens gång. Sen kan man ju inte vara helt säker på att den var övergiven heller.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Bejb__
0

Nej så klart att man inte kan vara säker, Men jag skulle inte kunna gjöra d, Jag har inte hjärta att låta en liten bebis som varit ensamen så pass vara. Nej d skulle jag inte. Men om ni nu är så noga med naturens gång, Varför avlar man inavel ibland osv ? skulle kunna rabla upp tusentals saker som vi människor lagt oss i, Då d både blivit bättre och sämare, Vad säger att d inte var bra att hon tog hand om den lilla krabaten ?

Salladshataren
0

#53 Skulle lämnat den. Men ha uppsikt och se om mamman kom till den och vara säker på att den är övergiven.

Bejb__
0

Men det är väll inte säkert att den skulle klarat sig längre, Och tänk alla rovdjur som finns där ute, Hur lätt är d inte för en räv att ta en helt försvarslös liten unge ? Och dåliga väder m.m ?

Haha. Nu sitter jag här och försöker få er att tycka som jag ;P Haha, Så typiskt mej x´D

Fnyan
0

Lyssnade på dom som sa att jag skulle behålla den, men den hade kommít genom att gräva sej ut! :O  så när jag å min kompis gick dit för att mata den så såg vi massa bortriven päls från den (kände igen färgen) som de va blod på (lite) så den hade antagligen blivit tagen av en skata eller kråka!! :'( :'( :'(

Fnyan
0

Tråden slut, finns inge mer att skriva.