Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1505 ggr
Jossan86
0

Problem med en hona

Har alttid sagt att jag aldrig ska ha en hona, spelar ingen roll vad är är för sorts djur..
Tycker dom är sura och griniga förjämnan…
Det är iaf den erfarenhet jag haft av hon djur både kaniner, hundar, katter och hästar…

Men för ett tag sedan hittade jag ju en såå söt  liten kanin tjej som jag bara måste ha och sedan ett halvår bor hon nu här hemma..
Men hon är helt galen, så fort man stoppar ner handen i buren morrar hon och anfaller men när man väl fått tag i henne så är det världens mysigaste..

Tänkte ta en kull på henne och min andra kanin nu och hoppas på att hon ska bli lugnare efter det..
Har haft dom ute i rastburen och delat av den med kompost galler för att dom ska bekanta sej lite innan jag släpper ihop dem..
När han kommer fram till gallret och vill hälsa hugger hon tag i pannan på honom och sliter som en galning…

Nu till frågan, är det ens lönt att jag parar dem eller kommer hon att ha ihjäl honom?

huldisen
0

Om hon morrar och anfaller bara i buren är det nog reviret hon skyddar och det går att träna bort :)

Lämnar över om Avel och det till nån kunnigare ;)

Sandra-
0

Jag tycker inte att det låter som en bra idé Att ta en kull på henne, när hon har så "dåligt" temperament. Min kanin är precis som du beskriver, och jag skulle aldrig ta en kull på henne iallafall.. Det temperamentet är ju inte direkt nåt man vill föra vidare ;P

Jossan86
0

Nej det var därför jag startade den här tråden för att få andras åsikter också..

Hästar är ju mer min grej och jag hade ett sto som hade samma temprament som kaninen har och efter ett föl på henne vart hon en stjärna och fölet vart det inte några fel på, tjejen som har honom är super nöjd…
Så jag tänkte att det kanske är samma med kaniner.

twinnie
0

Kaniner ärver ju ned sitt temperament, så jag skulle inte ta en kull på henne om jag var du ..

senna
0

Ronja var rätt så "svår" av sig (om man kan säga så), men efter att hon fick sina ungar har hon blivit världen gosigaste.

Och sedan tror jag som huldisen: anledningen till varför hon morrar och anfaller i buren, kan faktiskt vara för att hon skyddar sitt revir.

Trasdocka
0

Jag skulle aldrig ta en kull på en hona som visar agressivitet eller på något sätt har ett beteende som inte är önskvärt. För sin egen skull är det ju bra om honan sen skulle lugna ner sig, men ungarna kommer med största sannorlikhet även dem få samma problem. OM hon ens blir bättre, annars får du får ungar som är livrädda och ohanterbara och därför inte går att sälja.  

Det är tyvärr en väldigt dålig cirkel det där. Parar man sin hona för att göra det lättare för sig själv för man vidare generna och det blir sedan samma problem för andra, därför är det allra bäst om man låter bli att avla på en sådan hona alls. Ett bättre alternativ är att kastrera henne, dvs du utsätter varken några andra ägare för problem, inte dig själv för tänkbara problem, hanen (utifall hon är agressiv mot dig finns det stor risk att hon kan vara agressiv mot även hanen), honan för stressen att skydda sina ungar mot dig som hon ser som ett hot osv.

Märk att jag inte är arg eller menar att låta otrevlig, jag vill bara inte ha några smilysar i när jag skriver allvarliga saker :)

ciss
0

Hur gammal är hon? Tonråing.

Jag skulle inte heller ta en kull på en sådan hona.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Fiona
0

alltså om det bara är revir hon försvara , vilket är rätt så notrmalt, borde de väl inte föras vifare i nästa generation ?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Denna kommentar har tagits bort.
ciss
0

#8: Det är inte kul med en kanin som ständigt försvarar sitt revir och därför bör man inte avla på en sådan kanin. Varför skulle det inte föras vidare?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Skulle inte ta en kull på henne, skulle inte vilja föra det tempramentet vidare.

- Mvh Emma

[Niike]
0

#11 Samma.

senna
0

men var hon såhär från början också, eller blev hon det med tiden?

Jossan86
0

Tack för alla åsikter =)

13#
Hon har inte alltid varit så här, utan det har blivit nu den senaste veckan och det är ju just bara när man stoppar ner handen i buren hon är besvärlig…
så fort hon är uppe i famnen så slickas hon och är världens mysigaste..

Jossan86
0

7# hon är 6 månader

twinnie
0

Hon skyddar alltså sitt revir, och det är ärftligt. Eller så är hon tonåring, och även det ärvs ned.

Jossan86
0

16# Jo, jag får vänta och se om det går över, hon har ju bara trotsat i några dagar + att jag fortfarande tycker att hon är för ung för en kull, hade ju tänkt till våren så vi får se om hon blivit bättre tills dess…

KvirrZ
0

#17 det spelar ingen roll om det blir bättre sen, ungarna kan iaf ärva det beteendet, och en aggressiv kanin är därför inget att avla på

- Mvh Emma

Jojsan
0

Tror också hon är tonåring och även revirskyddande. Så var min ena hona med. Hade planer på Att ta en kull på Cassie men eftersom hon var så gjorde jag inte det. Som många andra sagt ärvs det ju till ungarna.

Om hon nu är tonårning så lär problemet försvinna efter ett tag (kanske nån månad, det är olika från kanin till kanin). Nu förtiden morrar och hugger aldrig Cassie. Man får hålla ut :)

Jossan86
0

Snopet, eftersom att Rutan blivit mer och mer aggressiv i närheten av rasmus och min andra hona började jag undra om något inte stod rätt till..
Det visade sej att hon är en han
Inte konstigt att hon(han) blir aggressiv tillsammans med andra hanar..

Så nån kull blir det ju inte..
Haha

DreamerOf
0

Kan verkligen temprament gå över till ungarna? Det låter lite väl överseriöst.. ;P svara gärna, tar emot kritik om ni tkr jag lät lite seriös där med xD but not!

[Wera]
0

Vrf ta upp en gammal tråd förästen XD ?

MarHai
0

Svar JA.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

PaaatyPalm
0

har också bestämt mej att aldrig skaffa en kanin hona, har också fått den bilden utav att de ska vara almänt sura och griniga.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

MarHai
0

Jag ör tvärt om, alla mina honor är underbara i temperamentet. Aldrig tjuriga. Fast det har nog med rasen att göra.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

denisesalomonsson
0

#21 det är vanligt att ungarna tar efter mamman.

KvirrZ
0

#24 då är du välkommen hem till mig för att bli motbevisad ^^, mina honor har aldrig varit sura, världens mysflickor :)

- Mvh Emma

PaaatyPalm
0

#27 hehe ok ;D , Vetinte riktigt vaf jag tycker det, men har fått den bilden bara. Har alltid haft hanar.

20 årig djurgalen moder* 

KvirrZ
0

#28 jo, det är tyvärr den bilden många verkar ha av honor :/ Mina honor har iaf alltid varit mysiga och snälla :)

- Mvh Emma

PaaatyPalm
0

#29 ok , men det är ju bra :P

20 årig djurgalen moder* 

DreamerOf
0

Det beror verkligen på från kanin till kanin där med.. :)
asså ta upp en gammal tråd, spelar det ngn roll eller?
Tycker bara det e positivt :)

PaaatyPalm
0

#31 haha oj xD såg att den inte va så ny precis xD

20 årig djurgalen moder* 

emms
0

Har också fått den bilden av honor eftersom min förra hona inte var så snäll och social och så :/

Emma

repekka94
0

Min hona är så men tog en kull på henne iaf. hon lugnade ner sig och ungarna har inte ärvt temperamentet