Kaninungar igen..........
Någon som har ett bra råd till mig? Jag har ju berättat om en kaninhona jag har som fick en väldigt liten unge. Den klarade sig som tur var och är lika pigg som de andra två. Nu är de 4 veckor.
Problemet är att jag räknat lite fel (jag vet klantigt av mig) och pappan var kvar i samma bur när de föddes. Tog bort honom direkt jag såg att ungarna fanns där. Hoppades att det ändå gått bra, men upptäckte i dag att han hunnit para sig med mamman igen och det ligger 4 nya bebisar där inne. De låg i var sin liten grop men inget bäddat runt dem med päls. De lever alla fyra och jag la dem tillsammans för att de skulle få värme av varandra. Lade dem på samma ställe hon haft de andra boen då hon haft ungar två gånger tidigare hos mig.
Vad ska jag göra nu? Låta dem bara vara eller behöver jag ta ut de första ungarna för att hon ska ta hand om de nya. Har sett att de äldre äter och dricker själva, men vet att de bör vara hos sin mamma tills de är 8 veckor minst. Någon som har ett bra råd?
Inga påhopp eller någon som skriver att jag är en klant m.m. Jag vet det redan. Behöver råd om hur jag ska göra med bebisarna.

Ungar behöver inte stanna hos mamma till minst 8 v … Utan minst till 5 om ja inte minns fel fast man brukar ha kvar dom lite längre ändå.
Ok. Ska jag ta bort de äldre ungarna eller går det att låta alla ungar vara i buren samtidigt?

Ja du, OM inte de äldre ungarna springer runt för mycket i "boet", så hade JAG låtit de vara kvar, men om de är för "pigga" så hade jag flyttat på dem..
#3 Tack. Ska hålla koll på dem så får jag se hur jag gör.
De äldre ungarna sitter på boet hela tiden så jag satte dom i en egen bur så får vi se vad som händer. Hoppas lilla mamman tar hand om de små i alla fall
De äldre ungarna mår bra och skuttar omkring i sin egna bur. de yngre är det tyvärr sämre med. I går när jag kollade fanns alla fem kvar, men nu när jag var där är det bara två i boet och som lever. Hittade bara två andra döda ungar. Den femte ungen hittar jag inte:( Får hoppas de två som lever nu klarar sig i alla fall…….

ta inte ut dom andra ungarna, även om man ser att dom äter & dricker själva så håller dom på tt bli avvänjda av att dia. Såg mina ungar som är snart 6 veckor, att dom 1 kväll fortfarande diade, även om dom äter hur mkt vanlig mat iaf :)
Jag föreslår att du väntar och ser vad som händer.
skulle jag vart du skulle jag nog tagit bort dom nya ungarna och satsat på dom gammla skulle dom vart mer än 4 veckor skulle det väll gått =/
#8De gamla ungarna är nu 5 veckor och de äter och springer omkring. De mår bra. De små är det bara två kvar av nu. hoppas de klarar sig…..
ok
min kompis kanin fick 15 nya ungar när dom andra 2 var typ 9 veckor, fast hon lät ändå dom vara i samma bur, fast den buren var en stor box så alla rymdes.. så låt dom vara kvar ett tag till.