Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2340 ggr
minimal2
0

Teddy?

Har en lövenhona med stamtavla som jag parade med en lövenhane som också har stamtavla (fast den har inte nuvarande ägaren) så det blev ju rasrena lövenbebisar. Ingen av föräldrarna har särskilt lång päls eller "man" men en av ungarna blev riktigt långpälsad. Räknas den som teddy då? Eller hur är det med olika längd på pälsen? De andra ungarna hade som föräldrarna. Har tyvärr ingen bild på honom just nu då han inte är hos mig just nu.

PaaatyPalm
0

nej då :P , det kan ju inte bli en ras man inte parat in :P tror jag iallfall .p

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

kastanjen
0

Jo jag tror att det blir en teddy, eftersom det är samma ras bara olika päls.

[chriistina]
0

Bär någon av föräldrarna på teddy är där ju en chans att ungarna kan få det även om de själva inte har det. Så vist kan det va teddy :)

PaaatyPalm
0

#3 men om de har stamtavla så är de ju oftast rena löwen raktigenom

20 årig djurgalen moder* 

[chriistina]
0

#4 Ja, men teddy är ju också löwen bara längre päls. Det kan finnas väldigt långt bak. Och har föräldrarna utländsk stam längre bak är chansen ännu större där finns teddy i.

minimal2
0

#2 Ja det trodde jag med, men var inte säker. Därför jag frågar.

#4 Jo, det var det jag tänkte, men hur räknas han då eftersom han har vääldigt lång päls:)

PaaatyPalm
0

#5 ok :P

20 årig djurgalen moder* 

minimal2
0

#5 Ok. Bra att veta. Men ska jag räkna honom som löven ändå? Eftersom föräldrarna är det?

Sen en fråga till. Hur ska jag göra med hans päls? Ska jag kilppa ner honom eller låta den vara? Det har blivit en del tovor som jag klippt bort med maskin. Han var jätteduktig och satt jättestill:)

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg upp en bild så får vi se ;) Annars kan jag ta och lägga upp en bild på en teddy ^^ (det är en 12v teddylen unge på bilden)

Som du säkert vet finns det ju två olika typer av man på lejonhuvade? Enkel manad och dubbelmanad, även om föräldrana har vatt enkelmanade kan det ha blivit dubbelmanade lejonungar. För oftast får inte två enkelmande lejon teddyungar.. chansen är rätt liten med tanke på att båda har stamtavla och då brukar man inte avla in teddypäls.

Lejonungar brukar dessutom ha mkt päls som små och fälla en del av den som stora, till skillnade från teddysar som har mindre när dom föds och får mer och mer!

Lejon har man och ev lite kjol, medans teddysarna har massa päls över hela kroppen, även i huvet och på ryggen, till skillnade från lejonen ;)

Jetaime
0

#8 Men som sagt, lägg upp en bild :) Så kan vi se! Troligtvis är den ju löwen om föräldrarna är det om dom nu inte bär på teddypäls vill säga..

Och det är JÄTTE VIKTIGT att man håller ordning på pälsen på alla långhåriga varelser, löwen bör borstats minst en gång i veckan och teddysarna gärna flera gången. Tovor i pälsen kan bli väldigt smärtsamma om det går så långt att det börja dra  iskinnet på dom.. Det finns allt för många som har långhåriga kaniner som inte sköter pälsen ordentligt. Man brukar inte klippa löwen, men det är väl ingen som säger att man inte f¨år, det är upp till dig. Själv har jag klipp en av mina teddysar för hon hade extremt mkt päls och var mörk.

BuffaloHorizon
0

#8 Teddy brukar också kallas teddylöwen så ja du kan säga löwen i vilket fall som helst.

aliciia
0

det blir la Teddylöwen. ( uppstående öron) dvs. Teddydvärgvädur ( hängande öron :d )

Jetaime
0

#11 Det finns ju inget som heter bara teddy, men man brukar förkorta det så ;) Det är ju antingen teddylöwen eller teddydvärgävdur :)

BuffaloHorizon
0

#13 Jag vet. :)

[Wera]
0

Kan det inte vara peking då?

minimal2
0

#9   Ok. försöker få ett kort på han i helgen och lägger in det på måndag. Har inte tillgång till ´min dator innan dess. Vad jag vet så har de enkelman, för de har inte så värst mycket man varken mamman eller pappan. Men denna unge just fick så himla mycket päls. Har även kvar en annan av ungarna som har kjol. Han hade också mindre päls när han var bebis och har fått så mycket när han var några månader. Nu är han är ca 9 - 10 månader.

#10  Ja, jag vet att tovor blir smärtsamma om man inte tar rätt på det. Han har bara haft små tovor som jag tagit bort direkt. Han har så silkig päls så det blir jättelätt tovor i det.

#15  Vad är peking?

Jetaime
0

Såhär ser en pekingteddylöwen ut.

Jetaime
0

Till skillnad från lejonen har den också mycket päls i huvet och MYCKET kjol! Men till skillnade från teddylöwen så har den mindre på ryggen!

minimal2
0

#17#18  Ok, det verkar vara en hel vetenskap med olika hårlag. Ska som sagt försöka få in ett kort på måndag. Han är helt underbar:)

Jetaime
0

#19 Jo, jag föder ju upp så kan en del om dessa raser :)
Men gör så så ska jag hjälpa dig!

minimal2
0

Nu får vi se om jag kan få in ett par kort…. Har inte gjrt det förut:)

minimal2
0

Fler

minimal2
0

En till

minimal2
0

sista

matilds
0

#12 Teddyvädur kan de inte vara eftersom det är en helt annan ras ..

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

minimal2
0

puttar upp för att se om någon vet om han ska kallas teddylöven eller "vanlig" löven