Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1810 ggr
thexclub
0

Blodprov

Var hos veterinären med Roxy och Chevy idag. Återbesök för Roxy och det gick bra, hon hade svarat på behandlingen!

Vi kollade även Chevy som börjat visa symptom. Hennes öron var fina och hon verkade inte vara förkyld eller liknande, så vi tog ett blodprov för att se om hon har Encephalitozoon cuniculi. Jag fick nästan ett sammanbrott xD
De skulle ta blod ifrån örat, så först virrade de in henne i en handduk. Sen tog de fram rakapparaten och skulle raka örat, men jag trodde det var typ någon jättestor spruta så jag blev skiträdd och trodde att de skulle sticka henne x'D Fast sen såg jag att det var en rakapparat då ^^
Iallafall rakade de örat och tog fram nålen, Chevy sprattlade och veterinären råkade sticka sig själv i handen (lol). De hämtade en ny nål och stack henne i örat, men den "gick inte in". Så han hämtade ännu en nål och då började blodet forsa över hela Chevys huvud. Sköterskorna sprang och hämta papper och ett provrör och allt var.. rörigt..

Men nu har hon iallafall ett jättefult bandage på vänsterörat , ska försöka ta en bild :P. De ska ringa nästa vecka och berätta om det är positivt eller negativt

the vanity, it becomes insanity

Taci
0

Verkar det som att det bara är öroninflammation för Roxy då, eller vad hade hon medicin för (eller säger man "mot?")? :)

Usch vad rädd jag skulle blivit, dom verkade ju ganska röriga ;P Fast hade nog inte kunnat hålla mig för skratt när vetten stack sig själv ^^

Hoppas på bra svar på provet då!! =)

thexclub
0

#1: ja, det var öroninflamation ;) Eller ja, det var någon grejs för att hon skulle få bättre försvar mot parasiter och sånt och sen medecin mot öroninflamation ^^

haha, nä det var knappt så att mna kunde hålla sig för skratt, men jag var så orolig att jag inte kunde garva xD

ja, det gör vi! :)

aliciia
0

hoppas att blodprovet visar bra :) <3

Hatasallad
0

Håller tummarna :)

PaaatyPalm
0

haha, kan fett se det framför mej xD ,

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Feliciaa
0

Hoppas allt går bra för dem då :)
*hållatummarna*

Haha, och det dära att vetten råkade sticka sej själv i handen lät ju lite roligt , haha x)

Jojsan
0

Hoppas det går bra.. Duktigt att sticka sig själv i handen x)

Tixy
0

Håller tummar och tår här hemma, så gått det går med tårna iaf. ;D

thexclub
0

tack allihopa! Det känns som att tiden går sjukt sakta nu när man väntar på svar.. ;P

Viljans
0

Lycka till! Hoppas de går bra! :)<3

Clariiz
0

*håller tummarna*
Hoppas hon mår bra! <3

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MysanMinGodis
0

Vad är Encephalitozoon cuniculi? xD fattar inte,

* håller tummarna* som de andra :P

thexclub
0

#11: tack :* just nu verkar hon må helt okej

#12: här finns info :)

DodeN
0

Encephalitozoon cuniculi låter som det min ena kanin dog av. Han blev snabbt sjuk, gick över en natt och på morgonen kunde han inte stå, rörde sig i cirklar och skakade. Han dog i min famn krampandes. Det gick så snabbt att vetrinär inte var något vi skulle hinna med. Vi förstod att han inte hade långt kvar så jag ville att han skulle få avsluta sitt liv i min famn i lung och ro istället för att åka bil till vetrinären.

För det kan väl gå jättefort med dem där neurologiska sjukdomarna eller? Kan så lite om kaninsjukdomar, den kaninen var lite äldre men den senaste jag hade var ett år. Men den vet jag inte vad han dog av, det gick oxå jättefort. Så fort att jag inte hann hem till honom Mina föräldrar passade den då och det gick tydligen på mindre än ett dygn det med.