Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1006 ggr
Hanna-
0

Varför just den rasen?

Varför valde du just de raserna som dina kaniner är/den rasen som din kanin är?

sputtnick_plexus
0

Tycker att det är en lagom storlek.

Lippo
0

Alla mina kaniner är blandningar så jag kan väl inte riktigt utala mig om deras raser :P

[Eichan]
0

Jag har knappt valt någon av mina kaniner pga av rasen. Har bara varit hos uppfödare/djurafärer och köppt dem jag tycker var mysiga och som hade något som var lite unikt :) Sen är Sea och Sky en annan historia.. Dem hade skickats runt till en massa människor för att en tjej inte kunde ha kvar dem för att hon skulle opereras.. Till slut kom dem till en tjej som inte visste något om kaniner. Hon brydde sig iför sig om dem men eftersom att hon inte visste något om kaniner så fick dem till exempel en liter pellets om dagen och så mycket frukt och grönsaker man kan tänka sig gånger 2..

Men dock är alla kaniner vi har dvärgkaniner. Och varför vet jag faktiskt inte riktigt..

Taci
0

Berit är blå wiener/bj-korsning, o jag valde henne inte pga raserna. Jag hade umgåtts mkt med henne i skolan (hon är uppfödd där), o vart ute med henne i sele osv, hon var den som utmärkte sig i kullen. Sen fick jag reda på att hon skulle slaktas, o då blev jag bara tvungen o sätta stopp för det :P

Hugo var inte så jätteplanerad heller, jag funderade på en till kanin, o då PM'ade Matilda här på kif mig om att hon hade en kull, o då bara blev det så, han är också en blandis :) Så jag har inte valt någon av mina pga ras :)

WingsofDestiny
0

jag väljer inte en ras utan en kanin och bryr mig inte om rasen. Min kärlek för kaninen är viktigare än dess ras =)

emmsaaan
0

Teddyvädur -
Lugn ras, charmiga, lagom storlek, underbar päls, finns många bra uppfödare m.m.

Zvintos
0

Dvärgvädur blev det pga att jag fastnade för Zvintos utseende och märkte sedan att han hade ett underbart temperament.
Efter det blev det fler dvärgvädurar. ^^

Belgisk jätte (Järnsaxa) köpte jag också bla pga deras underbara utseende.
Men även för att föräldrarna till Järnsaxa verkade vara helt underbara.
Plus att det är en väldigt bra storlek på henne.

KvirrZ
0

Isaac valde jag inte pga av ras, jag fastnade för honom helt enkelt, den vita lilla bollen med stora blå ögn, 3 veckor gammal var han första gången jag såg honom, tingade honom direkt :)<3

Jag lärde känna Louise och fastnade för hennes fluffiga små kaniner och betämde mig för att ställa mig i kö på hennes nästa kull, sen råkade det ju bli 2 små flickor istället för 1 ^^,<3

- Mvh Emma

[Stampelina]
0

Dvärgvädur.

Innan jag köpte dem ringde jag runt till en massa uppfödare av olika raser. Till slut kom jag i kontakt med min uppfödare och det klickade. Hon var vettig och väldigt kunnig. Hon rekomenderad mig att köpa en äldre dvärgvädurhane som som var lugn och stabil eftersom jag har småbarn. Så flyttade Stampe då in till oss. =)

När jag senare bestämde mig för att jag ville skaffa mig en hona för att börja med lite Avel så var hon mitt självklara val av uppfödare.

Hon rekomenderade mig att köpa Stampelina, en lugn, stabil, trevlig liten tjej. Sagt och gjort. Nu bor även hon här hos mig och dem båda två är helt underbara.

Nu är det bara några dagar kvar till beräknad födsel av Stampes och Stampelinas första kull!

För övrigt kan jag bara säga att ALLA jag talade med innan jag till slut köpte dessa kaniner, rekomenderade faktiskt dvv just eftersom jag har barn, de är ju kända för sitt lugn.

Kristall
0

Dvärgvädur: det är bara "min" ras, helt enkelt. (: Helt perfekta i mina ögon <3 Inte för stora, inte för små. Fina till utseendet och har ett bra temperament, mina har inte direkt varit så lugna men mysiga o snälla ändå :) (och en busig kanin är väl inte helt fel heller :P) En ras som jag har fastnat för.
Och så råkar ju de dvärgvädurar jag har kollat på vara oerhört charmiga ^^ :P
Dessutom är de korthåriga. Vet inte varför, men jag har aldrig riktigt gillat långhåriga kaniner.. :S (förutom min fasters underbara kaniner <3) Eller en teddyvädur skulle jag kunna tänka mig, men annars är inte långhåriga kaniner mina favoriter ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Vemsan
0

Valde Lejonhuvad för att jag tyckte att det verkade som en trevlig ras i lagom storlek , men jag valde mest kaninen efter uppfödaren som jag tyckte verkade bra (: skulle igentligen köpa en hermelin för att jag tyckte de var så otroligt söta , men ångrar mig inte alls :) Tycker Kittiwake har ett jättehärligt temperament(nu när hon kommit ur tonåren) och är värlens sötaste och mysigaste <3

Hälsningar Vemsan

Frihetens
0

Hade ju Moses innan och han köpte jag bara för att han var så extremt söt :) Sen skulle jag egentligen ha en teddylöwen hona till honom, men så blev jag kär i Myran, och ja :) En gång teddyvädur - alltid teddyvädur <3

Romana_12
0

Jag har alltid haft korsningar :) Men jag kanske ska köpa en holländare och det är för att dom är så söta och gosiga :)

[Niike]
0

Jag ville helt enkelt ha en dvv för att jag tyckte om den rasen. Lugn, snäll rakt igenom, söt, bra storlek osv :) Dock är ju Niike en korsning, men han är underbar för det<3Lejonhuvad.. Letade efter en hona, ingen speciell ras, & hittade en annons på Fiapluttan som var lejonhuvad. Lät spännande, så vi åkte & kollade på henne. Och så söt hon var med sin lilla man & vackra färg! Så hon fick följa med hem.
Fransk vädur, var för att jag ville prova på något nytt - större! Har bara haft dvärgraser innan, & sen kom jag över frassen på något vis.. Och Alpha var ju underbart söt dessutom! <33
Teddyvädur. Har ju inte fått hem den lilltösen ännu, men snaaart:) Har sett t ex Trasdockaas, KvirrZ & Frihetens små tussar. Klart man blir helt såld på dom! :)<3

Hatasallad
0

Jag fick Nisse ifrån min skola, annars hade han varit död. Jag föll för hans charm och han ser rätt mysig ut med sina öron :)

Jag köpte Eris, för jag gillar belgiska harar, för de är så fina och speciella. Fick tag i en underbar kanin :)

Dior är en blandning mellan angora och lejonhuvad, men ack, hon ser så söt ut ;D

Mickis1994
0

Fick välja mellan Holländsk Kanin unge eller vuxen hermelin. Valde Hollisen,. Från början skulle hon bara vara sommarknain. Men vi köpte henne helt sen :)
Kommer nog bara köpa holländare i fortsättningen ;)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

gizmo85
0

Hermelinen är ganska liten kanin med bra temperament o tar inte så stor plats, haft många gosiga blandningar o vädur o allt. men nu är detta sista kaninerna.

[Wera]
0

Min första kanin var en dvärgvädur, min mamma valde den för han skulle annars avlivas. Men sedan efter det köpte jag en dvärgvädur/dvärgvädur fuch som var super söt i en Zoo butik, sedan har ena sålt och den andre avlidits, där efter köpte jag en lejonhuvad men sålde den då jag endå inte trivdes med rasen. Nu har jag haft en belgisk hare som är till salu och så  hade jag en hermelin som jag tycker bäst om men han blev sjuk och dog :( Så nu letar jag efter 2 hermeliner. i färgen viltgrå som jag ska föda upp. Jag tycker om den rasen för jag gillar och trivs med storleken. Och dom tar inte mkt plats och är så himmlans fina.

Nilam
0

Fastnade för Nitro när jag såg honom. Han är hermelin rex och nu har jag även skaffat en liten hermelin rex flicka. Tidigare har jag haft dvvar och hermelinkorsning, alla valda efter individ - inte ras. Mest omplaceringar.

Feliciaa
0

**Dvärgvädur

**Eftersom det var första gången jag skulle skaffa kanin, hade jag läst och frågat mycket. Dem flesta hade rekommenderat dvärgvädur som bra nybörjarkain. Sen fastnade jag för den lilla grå bollen som låg och slumrade tillsammans med sina kullsyskon :)

Maleficum
0

Angora för pälsen och temperamentet. Och så har de ju ett sånt jättesött utseende med sina örontoffsar och skägg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojsan
0

Dvärgvädur - fick veta att den rasen brukar vara alldeles underbar. Var kär i de hängande öronen och det söta ansiktet ^^ Blev först besviken när Channie (50% dvärgvädur) inte fick neråtöron, men nu är jag inte ett dugg besviken över det ^^

Totte är ju lejonhuvad/rex. ville pröva ha en långhårig kanin och han var så söt och behövde ett nytt hem så… Han var långhårig när jag skaffade honom men nu har han bara pyttelite man.

Agda
0

Holländsk kanin föll jag för när jag såg en artikel om rasen i djurtidningen Maskot. Inte så många månader efter så såg jag en annons på internet om sådana till salu, inte allt för långt bort (bara ca 40 mil ;P). Men det dröjde några månder innan jag fick hem mitt första avelspar p.g.a. att uppfödaren fick någon/några döda kullar.

Hermelin föll jag för när jag såg en syskontrio i färgen chinchilla på en utställning. Det var min broder som körde mig, och för honom fick jag lov att köpa en ungeOskyldig Köpte ju en hona, och då blev jag ju "tvungen" att köpa en pöjk till henne senareFlört (honan finns för övrigt kvar i kaningården, Wallmans Beauty Madonna "Iriana").

Moonstrike
0

Hermelin rex - För att dom är små och skulle va lite mer allergivänliga än "normalpälsade" kaniner. (pappa är allergisk och jag var 8 år då..)

Belgisk jätte - Storlek såklart! Haha, nejmen dom är charmiga och har ett lugnt och fint temperament :) Dom blir lite mer som hundar också, och personligheten blir tydligare eftersom att dom är så stora, på nått sätt :P

mintooo
0

Hermelin 

Storleken spelar en VÄLDIGT stor roll, det gäller bur , mat , hur mkt man ska rensa Osv.hermelin är en lämplig ras till just mig , man ska ju ta en ras man trivs med själv också.

Junii
0

Dvärgvädur .

Pågrund av olika saker :

1. En väkldigt söt och fin kanin!

2. Uppfödaren är min granne, så jag känner henne och kaninerna väl!

3…. hmm.. lagom storlek!

[Wera]
0

Vill "uppdatera" mig, skrev konstigt tyckte jag från #18. Jag har inte direkt valt någon ras tycker jag, det var ju somsagt mamma som valde ;D För annars skulle dom avlivas. Men efter det så visste jag inte sp mpnga raser mer än dvv och hermelinen. Så det lev smsagt en till dvv. Efter det tyckte jag om lejonhuvade (trodde jag typ) för mina kompisar hade de, men de hade teddy lejon men jag "råkade" köpa en lejonhuvad som hade lite lite man.. efter det blev det en Belgisk hare för jag tyckte de var såå fina.. men den kanin jag köpte var lite svår buren och nej inte min "stil" typ.. så hon såldes. Så jag köpte en hermelin, syrran har ju sånna och dom älskar jag men ah, han blev sjuk och dog.. :( Så då blev det är dvärgvädur igen :D Och jo det ska jag nog fortsätta med.. dom är ju så lugna, passar både till hoppning väldigt bra och utställning. Så snart blir det en till dvärgväddur som är påG. Syrran och jag valde också ett lejon (lejonhuvad dvv) för efetr att jag sett så många söta bilder på lurviga kaniner här på KIF så vela jag ha en och så mötte jag Gosan så jag köpte henne ;)

- Väljer dessa raser för deras utseende och deras personlighet.

repekka94
0

gillar små kaniner och mamma skulle bli galen om jag kom hem en dag med en bj i koppel XD

Stormviskaren
0

När jag valde Baccaraz så kunde jag bara några få raser och jag blev fäst vid honom direkt jag såg honom så då blev det en löwen :)

nadine_ninni
0

jag vet inte vill i gentligen sälaja mina 2 kaniner och köpa 2 holländare ii stället! faqst då blir mamma arg tror jag ag vågar inte säga det till henne

PaaatyPalm
0

jag har inte renrsiga, hade en dvv och en löwen innan. Men gillar igentligen blandisar bättre ^^ blir mer personliga då :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

nadine_ninni
0

oki så du sålde dom renrasiga?

PaaatyPalm
0

#32 nej, de dog

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sashhi
0

Dvv: Helt perfekt storlek, underbart temperament, helt perfekta helt enkelt ! (;

Holländare: Så grymt fina i teckningen, vackra öron, livliga ch skuttiga. Bra storlek, inte för stor. :)

Not your mom, not your milk.

Tic-Tac-Toe
0

Jah har en Teddyvädur för dom är helt gudomligt sööta, och väldigt bra temprament! <3

Rafflan
0

Korsning, hon blev omplacerad hos mig. Ganska impusivt. Det enda jag visst när vi kom hem var att hon var en hona å var svart ^^,

Misstänks vara korsad med hermelin ;)

BuffaloHorizon
0

Jag väljer inte kaninen, kaninen väljer mig.

Veero
0

Först fick jag en dvv som överaskning och så kollade jag på lite kaniner på blocket och såg en söt liten hermelin och vi skulle dit snart där han fans ¨så då köpte jag han och så föder jag upp sånna söta hermeliner black and tan renrasiga ;D