Spån från brädgård?
Halloj, undrar om man kan använda spån som man fått från en brädgård (där de sågar plankorna och de får en massa spån, det är inte impregnerat) Är det spånet annorlunda än det som man köper i djuraffären?
Tror ni man kna använda det i buren om man har halm över sen? :)
Nej, jag skulle inte använda det. Alldeles för finkornigt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
min kompis kanin dog när hon tog spån från nått "plankställe"
vet inte om dt va därför, men aa.. dvs. åt hgennes kanin ibland spån :P
ahaa, så ni tror inte jag kan använda det? "/
Jag skulle inte använda det.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
hur ser spånet ut? är det stora "bitar" eller "smuligt"?
- Mvh Emma
har inte sett nått, men det finns en brädgård nära där jag bor och man brukar ju kunna ta gratis där.. Men hur ska det vara? :)
Är det hyvlat brukar det vara ok. Då är det lite större flisor istället för det pyttelilla finkorninga.
så det är bara storleken som spelar roll elller? :) inget att det måste vara från något speciellt träd? :) (tror att det är furu)
så det är bara storleken som spelar roll elller? :) inget att det måste vara från något speciellt träd? :) (tror att det är furu)
Spån är sådant som man hyvlar av. Det man får när man sågar är damm, även om många säger spån.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
ahaa, ;)
Jag har ett vagt minne av att kaninungarna blev sjuka när vi hade kutterspån från brädgård. Det var när jag var liten.
Anledningen skulle vara att det var mycket terpentin i det färska spånet.
Har senare haft kutterspån från brädgård, och det gick bra. Fast det var till vuxen kanin.
Kanske är idé att spånet har fått lufta och torka ordentligt, så terpentinet dunstat.
Och kanske ha annat spån till minstingarna.
Sågspån blir inte bra, utan det ska vara hyvlat som andra skrivit.
Jag har kutterspån från zooaffären, så det borde ju vara bra iaf :)
Har mycket med vilka maskiner som används vid hyvling. En del maskiner ger av avgaser och olja i samband med att dem sågar vilket sätter sig på spånet och blir dödligt för kaniner.

Jag skulle iallafall inte ha det.
jag änvänder sånnt det är inte fin kornigt om det är kutterspån det är som små blad då! hämtar åxå från "sågen"