OT - Viktigt?
Tycker du det är viktigt att alla här inne på kif skriver rätt? Utan stavfel, utan särskrivning, komman, punkter osv.

Äntligen!!! JAA, absolut!!!
De av oss som har läst mycket tryckt skrift, läser inte, utan "ser" vad det står i en text.
När texten inte följer de regler som du nämner, är det oerhört svårt att "se", och ännu svårare att läsa…
Gäller inte bara här på KiF, utan på alla webbdokument…

Såklart, det är sjukt jobbigt när folk inte använder punkt, särskriver extremt mycket och stavar fel hela tiden.
Men jag har inget imot små stavfel direkt ;P
Ja, tycker att det är jobbigt när inte folk använder punkt, blir jättesvårt & jobbigt att läsa.
Stavfel har jag inget emot :)

Alla skriver väl fel nångång. Men man behöver ju inte överdriva för mycket heller.

Små stavfel stör mig inte så mycket, alla gör fel någon gång. Jag tycker att det är viktigt med punkt, stor bokstav i början av meningar och i namn och sådär :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag tycker det är oerhört viktigt men sen ska man väll inte säga så mycket själv eftersom jag har en förmåga att stava fel. Tangentbord är liksom inte min grej ;), sen pratar jag också tre språk dagligen vilket gör det hela lite jobbigare vid stavning. Men sedan har vi ju dem som är extrema på stavfel och meningsbyggnad och där kan det vara svårt att förstå vad det är skribenten försöker tala om. Även en journalist eller författare gör små enstaka stavfel i tidningar/böcker och sådant stör jag mig inte på men när det kommer till extrema stavfel blir det bara jobbigt att läsa.
Håller med alla föregående talare till punkt och pricka. Framförallt särskrivningar och utbytandet av bokstäver: å mot o, ä mot e osv.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Håller delvis med…. tycker att man får ha lite överseende med vissa stavfel, däremot kan jag tycka att det r jobbigt när man inte styckeindelar en text. Blir så mycket lättare att läsa en mastig text med styckeindelningar.

Jag instämmer helt med det som redan påtalats. Oerhört jobbigt att läsa när inläggen är fulla av stavfel, särskrivningar etc. Liksom när skribenten inte kan skilja på när man ska använda "de" och "dem". Enstaka stavfel stör dock inte.
Några stavfel är okej, det kan hända alla. Dock är det grymt jobbigt när det är en hel text som är i stort sett utan punkter och komman. Det är otroligt jobbigt att läsa!

Missbruk av utropstecken är också irriterande xD
Och missbruk av punkter och caps lock ;)
Jag är noga med sådant..
Väldigt irriterande när folk stavar fel. (Säger inte att jag aldrig gör det, visst gör väl alla det någon gång om man är trött/skriver snabbt eller så.)
Sen så har jag alltid stört mig på när folk skriver "dem" istället för "de". T.ex.: "Dem skulle köpa en ny bur till sin kanin." eller "Jag skall skicka en blomma till de." - jag är bara så trött på sånt!
Och när folk säger t.ex.: "Jag gillar inte den gardinen, dens färg är ful." Det heter dess! Lär sig ingen något i skolan eller? :S
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Med tanke på hur gamla de flesta är här inne så får man såklart föbise stavfel, även jag stavar fel ibland.
Det jag är mest trött på att försöka tyda är alla små förkortningar. Det är precis som om folk blivit för lata för att skriva en hel mening. Sen dom här små hjärtanen är jag också lite trött på. Det räcker med ett. <3 men att somna på trean blir för mycket hehe. (<3333333333333)
små stavfel bryr jag mig inte om. Men när det blir så man knappt förstår då blir det jobbigare ^^
Och jag hatar när folk skriver med tusen utropstecken, frågetecken och dylikt.
- Mvh Emma
Håller med Ciss.
Jag tycker det är ganska så irriterande när folk skriver mycket fel. Eller inte har punkt eller komma eller liknande. Stör mig även på förkortningar av ord t.ex. är = e o.s.v.
Om det bara är lite stavfel eller något gör det inte mycket, alla kan ju skriva fel någon gång.
Själv har jag lite svårt att skilja på när det ska vara de och dem.. Skriver säkert fel många gånger men jag håller på att lära mig det..
Om jag tänker meningen på engelska då vet jag oftast om det är de eller dem.
Sen stör jag mig när någon skriver dom istället för de eller dem.. (A)

Små stavfel är inte så farligt, men jag stör mig när man inte använder punkt och/eller frågetecken. ;)

Några stavfel är väl helt okej, men en hel text utan punkter, komman osv det klarar jag bara inte av att läsa. Tycker också det är trevligare med hela ord än tex "ja, e, d".

Men Jojsan, det är annars en genväg att använda "dom" istf de/dem om man inte vet vilket som är det korrekta. Läser hellre dom ist för felaktigt använda dem/de.

Punkt, stor bokstav och det är jobbigt med för många utropstecken, och så är det otroligt fel om en person skriver många fel i en mening! Små stavfel kan alla göra! Även stor bokstav vid ny mening!
Annars tycker jag som Ida (Hatasallad)

det är sjukt irriterande när det upprepas många gånger. men en gång, det gör inte så mycket.
Utnyttjande av punkter, frågetecken och utropstecken, samt ingen styckeindelning på långa texter stör mig mer än några små stavfel.
#17 + #20: Känns som nästan alla här inte kan de eller dem och då tycker jag det är väldigt irriterande när det står fel överallt! Kan man inte använda de och dem så skriv DOM så slipper man bli irriterad. Så tycker jag :) Är man det minsta osäker tycker jag att man ska skriva dom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

"DET HÄR ÄR GRyyyYyyyyyYYMT JOBBIGT!!!!!!!!" - Sådant stör jag mig på, och när folk glömmer punkter. Men inte små stavfel. Vet att det kan finnas dyslektiker här,min kompis har dyslexi och jag förstår verkligen hur svårt dom har det.
SallyB - Jo det är ju klart, men jag försöker lära mig när man använder de och dem så då är det bättre ett träna.. :)
Kom på en till sak… Jättemånga stavar tjänar som känar.. Jag tycker det ordet är irriterande då eftersom så många gör det. ^^
#25 - håller med.. har dock själv skrivit "förkäna" några ggr istället för "förtjäna" pga. att alla skriver så typ..
Man blir ju lite förvirrad.
Sen sådant som "föreldrar" ist. för "föräldrar", "veldigt" ist. för "väldigt" etc. går väl men om det blir för mycket sådant blir man ju lite irriterad. Små stavfel = OK. Så länge det hålls på Internet. :) Men satsfel och större/flera stavfel tål jag bara inte.
Och särskrivningar. Om man inte vet hur ett ord skrivs slår man upp det någonstans eller klickar upp ett ordbehandlingsprogram och tar reda på om det skrivs ihop eller som två ord. Liksom, hur svårt kan det vara? T.om. Google hjälper en att stava rätt i de flesta fall ("Menade du: …").
Alla skiljetecken skall användas på rätt sätt, inte missbrukas och inte utlämnas helt. ;)
Sådana här trådar är bra eftersom de som stavar fel rätt ofta lär sig förhoppningsvis att stava lite bättre. :) (Bra för skolarbetet! ;D)
Sen kan jag förstå om man med flit skriver en massa förkortningar och stavar fel en del på Internet och i t.ex. SMS. Så man ska väl inte hänga upp sig för mycket på sådant. Egentligen. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag har inte så mycket problem med det faktiskt. Fast ifall det är väldigt mycket fel så man knappt kan läsa vad det står så är det ju väldigt jobbigt, eller om man inte stavar bra. Men ibland är det ju liksom något slarvfel och alla gör ju faktiskt fel ibland :) Så tycker jag.

Håller med #8 - Rosagosa :) Bra skrivet

när man inte kan se vad det står eller är jobbigt o se vad det står så är det jätte jobbigt o läsa o man klickar ofta bort från den va fasiken heter det nu xD , haha har fått minnes förlust xD , där man skriver i. Uch :P
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag bryr mej inte så mycke om det är något stavfel bara det går att läsa. :)
Det gör vel inte så mycket om man råkar stava fel …(det gör jag ofta) men man kan vel gör lite mellan rum och så
Men nu får ni väl ge er
Bry er inte så mycket om att andra skriver fel ibland, utan försök ert bästa för att själva skriva rätt så som ni vill se det
Tänk dem som har dyslexi t.ex., dem kan inte rå för sina stavfel och så. Alla som skriver fel har ju inte dyslexi så klart… Sen finns det ju de som har svårt med stavningen ändå. Det viktiga tycker jag är att alla gör sitt bästa för att det man skriver ser så bra ut som möjligt
Det finns nog dem också som tycker det är irriterande med alla smilisar i detta inlägg, men jag gör dem för att visa att jag inte vill säga min mening elakt eller så
Ha det nu bra, och ta hand om varandra!
Kramar/Carro
Inget jag stör mig på så mycket :)
Hahah, IRL är jag redan besatt av att rätta folk, så ibland blir jag helt vansinnig på KIF. xD Nee, skoja bara. Men något som är sjukt irriterande är när man inte skriver med stor bokstav, stavar fel FÖR mkt, inte andvänder punkt, överdrivet med te.x ! eller ?.. te.x " Hur mår du ?????? " Dessutom stör jag mig på om man inte göra mellanslag på rätt ställe, tex. inga mellkanslag etfer mengarna.
Not your mom, not your milk.
Jag tycker det inte är så jobbigt med små stavfel, för visst gör vi alla fel? Det är jobbigt när man har caps lock i hela tiden och använder för många utropstecken osv.
Men en sakjag stör mig på är när man använder förkortningar som, mkt, dt osv..
nope, det gör jag inte dvs. för jag känner massa folk m dyslexi ^^

Jag stör mej på heela texter utan ett enda kommatecken eller punkt. Och lång text i fet stil, det är jobbigt att läsa. Och överdrivet många utropstecken, frågetecken och sånt.
Små stavfel händer ju alla, men utan storbokstav, komma, punkt osv är det as jobbigt.
Alla är inte duktiga på att skriva! Så självklart kan man ju inte stänga ute någon för att de stavar fel! Det skulle i sådana fall kallas för diskriminering och är ett brott!

Jag stör mig mest när man skriver fel på sch- & skj-ljuden. Typ skriver dusha istället för duscha, eller shorta istället för skjorta eller shutsa istället för skjutsa Eller när texten är helt osammanhängande för att man inte har punkt, stor bokstav & så.
Såklart det stör mig med stavfel och sådant. Alla kan ju skriva fel ibland men det är ofta det blir för mycket och det blir ett inlägg som ingen förstår. Jag stör mig mest på att det är många som skriver så många utropstecken och frågetecken. Det är så jävulst störande att jag bara vill skrika åt dem som vet att andra tycker att det är störande men som inte bryr sig. Jag pekar inte ut någon men det är jättemånga här inne som gör sånt..
småfel gör alla och jag bryr mig inte så mycket men om det blir regelbundet så blir jag bara irriterad!
Jag Tycker MeSt Att DeT äR JoBBiGt nÄr MaN SkriVer Såhär T.EX. Och sen tycker jag det är jobbigt att man skriver utan punkter, frågetecken och stora bokstäver i början av meningar.
Det är också störande om man skriver såhär!!!! :)
Emma
Stavfel stör jag mig inte så mycket på, även om jag ibland sitter och klurar ett tag på vad dom menar. Det händer alla nångång. :P
Det jobbiga är när det inte finns punkter/komma eller styckeindelningar.
Missbruk av punk, komma, utropstecken osv. är väldigt jobbigt!
Samma med caps.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bryr mig inte, speciellt inte eftersom att medelådern här inne är ganska låg. Men kan inte begära att alla ska skriva perfekt, dock så är det ju bra om man förstår vad det ska stå. Pallar inte störa mig på sånt, bättre att lägga energi på viktigare saker ;)
höhö putt :P
jag tycker inte det är så jobbigt, men ganska, eller jag bryr mej inte om det typ är 10åringar åså :P