Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1079 ggr
ParaKiss
0

Bollnäs/hälsingland!!

Hejsan!

Jag letar efter snälla seriösa djurvänner som vill hjälpa till att bygga upp ett djurhem tillsammans här i Bollnäs. Det är frivilligt och ideellt.

Vi börjar då med en liten skala för att sedan bygga oss sakta men säkert uppåt så att vi blir större. Eftersom djurskyddet redan finns här i staden så tänkte jag att vi kan börja med smådjur (ej katt eller hund). Så som gnagare, kaniner, reptil, fisk, fågel, osv. Och sedan bygga oss uppåt.

Mitt mål är att ha ett stort djurhem där vi är flera som hjälps åt tillsammans
för att hjälpa de hemlösa djuren, och djuren som behöver akut nya hem pga. tidigare ägaren på något sätt inte kan ha sin vän kvar.

Mitt mål är att kunna hjälpa alla slags djur. Från en liten tam mus till en häst.

Flera mål finns!

Största målet är såklart att se till att djuren mår bra och får lyckliga slut! Och att de slutar hanteras som saker.

Men, vi måste ju börja någon stans för att hjälpa våra vänner!

Och jag tänkte då vi som vill ställa upp och hjälpa till på något sätt, samlas någonstans för ett litet möte där vi träffas & diskuterar!
Så ni som vill hjälpa till på något sätt och vara med på det här så anmäl er till mig genom att mejla mig med ditt namn, mejl adress & ev. MSN adress, ev. även mobil nummer & gärna liten presentation om dig själv så ska vi sedan tillsammans bestämma tid och datum för det första mötet för att diskutera det hela! Berätta också gärna lite tider och dagar du är ledig som du kan vara med på mötet. Jag ska försöka och pricka in så att vi kan träffas när alla eller de flesta kan komma och vara med!

All slags hjälp är välkommen och det här är seriöst och vill också att du med är seriös!

Min e-mail/msn: Anniiie86a@hotmail.com

mvh Annie  i Bollnäs!

BuffaloHorizon
0

Kan vara bra att skaffa tillstånd för djurhem först.

ParaKiss
0

Är det inte bättre att först samla ihop folk, diskutera, kolla efter lokal och sedan skaffa tillstånd. Har jag gjort tidigare och det har funkat bra.
Tycker det är bästa att hitta flera med samma intresse. Så att man kan hjälpa varann..
Annars går jag in i mitt gammla omplaceringshem igen som ändå ligger just nu på is. Och som redan har tillstånd osv. (Skagans omplaceringshem *fd. fridbackas omplaceringshem*, var ordföran i den förut plus att jag har vart med i flera tidigare.)

och man behöver ändå någon slags lokal när man ska fylla i tillståndet. Där man då skriver in yta osv. Plus att jag tänkte vi ska prata med djurinspektören först.

Så jag själv tycker det inte äre bästa att skaffa tillstånd först.

ParaKiss
1

Och dessutom så behöver man väll inte tillstånd om man ska ha max 6 djur per år. Tror jag det var. det var så förut allafall har jag för mig.

BuffaloHorizon
0

#3 Nej, för den lilla skalan behöver du inte tillstånd.

En nyfiken fråga bara =)
Hur hade du tänkt finansiera hemmet? =)

ParaKiss
0

Ja, hade för mig det med. Eftersom vi körde så i det tidigare djurhemmet innan tillståndet något år. 

det är något och förslag som kommer att tas upp me de som är intresserad utav att vara med och kommer att komma på mötet. :) eftersom det inte bara kommer vara mig i djurhemmet. Men självklart har man redan en hel del tankar och förslag.

Precis som jag har gjort tidigare me djurhemmen så kommer jag göra ungefär samma sak nu med.

Undrar du bara för du undrar eller är det något du vill komma fram till och ha sagt?

BuffaloHorizon
0

#5 Bara undrar.

ParaKiss
0

ok =)

ParaKiss
0

Kan även nämna det att vi kommer först göra en grund. men sedan om folk vill hjälpa till, så kommer vi att behöva en massa hjälp sedan, först och främst bidrag då, men sedan även reklam, jourhem, transport, reklam, osv =) Och hjälpa till och hitta nya hem, hitta djur saker och tillbehör, osv osv. Finns en massa hjälp som behövs sedan. Största hjälpen är ju förstås bidrag. (allt handlar tyvärr bara om pengar nuförtiden). Så om man sedan vill hjälpa till så då är det att vara med då :) Men kommer att säga till i forumet allt eftersom hur det går osv. Kan även hålla koll på min hemsidan där djurhemmet kommer sedan få en egen sida. Och på den djurhemmets sida så kommer vi att uppdatera troligen allt eftersom. Även så kan ni hitta ett djurforum på hemsidan min där jag också kommer att uppdatera =)

Hemsidan: www.freewebs.com/anniesdjur

ParaKiss
0

Datum och tid för det första mötet är nu bestämt =) Det är lördagen den 31a.

Veero
0

Jag skulle vilja hjälpa till men jag bor en bit från bollnäs, bor utanför edsbyn :/

ParaKiss
0

Men det är ju inte så långt bort =) Är ju bara o ta buss eller något o komma. Även om det är en liten bit så är det inte så långt bort =)

Veero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, e det du ;D vi lämnade ett marsvin till dig som heter Frodo men du sålde vidare han :/ Vet du hur han har det? Det är en vit och brun som är långhårig.

Veero
0

#11 Ja :) men skolan är det mycket av, men jag skulle kanske kunna ha djur hemma hos mig, gården här är stor och jag har lediga kaninburar och gårdar :) har även stall med justnu 2  toma boxar =)

ParaKiss
0

Jodå han har det bra =) han är hos mitt ex =)

Det vart så att jag kände av marsvinen väldigt mkt. Och hade lite svårt att andas. och sånt. och var tvungen att flytta på han någon stans och gjorde mig av me alla grisarna. men har två kvar. Visst . känner av dem med. men inte så lika mkt. eftersom det vart mindre marsvin. hade ju en hel del me marsvin förut. Men vart som sagt lugnare när det vart mindre =) Så han bor just nu hos mitt ex som kunde ta han tillsvidare (han har också marsvin då så han har marsvinskompisar i en bur bredvid). Men jag har ännu inte lyckads hitta ett nytt hem åt honom. Lite konstigt. Eftersom han är väldigt snäll.  Så jag fundera om han ska få stanna kvar. Så får se då =) Ev kommer jag och mitt ex kanske flytta tsm igen och han bor i ett hus på landet. och då kommer marsvinen/smådjuren mina få eget rum att vara i.

ParaKiss
0

Jo, mkt me skolan tror jag det. men sommarlov snart =) och helger finns det. Men vart bode ni? =)

Veero
0

#14 okej :) Vad kul att höra att han har det bra :)

#15 Ja, men på helgerna går det inte så mycket buss, vet ej mot bollnäs.. men brukar åka till furudal/orsa och då finns det knappt med buss men vet ej på sommaren :) skönt med sommar snart :) jag bor 25 km från edsbyn mot rättvik.

ParaKiss
0

hehe ok =) ja, jag vet inte heller så mkt om buss tider . men 100 bussen går ofta. allafall shamn-bollnäs shamn-bollnäs och sånt. så det borde vara samma mot edsbyn =)

Jo. skönt med sommar snart! :)

Veero
0

#17 okej :) får se hur det blir :) hjälper endel kaniner att inte avlivas men när ägaren ville ha tbx sina 3 kaniner så avled hon dom ;o  och en av dom ville tusentals köpa (en japantecknade med blå ögon) men hon brydde sig inte >.<

ParaKiss
0

okey ;/ vad sjukt. Avlivade dem bara så dära?? ;/

[Wera]
0

Vi kan ibland ta emot kaniner som värkligen behöver nytt hem, vi har ibland bur plats osv.. vid bor en bit från Edsbyn.. ^^

ParaKiss
0

Okey =) Får gärna komma på första mötet om ni kan det. Lördagen 31a maj kl 18.00 hos mig (i Bollnäs) kommer den att bli.

Vi kommer trolige sedan att ordna jourhem osv runt om i sverige,. Men vi kommer nog först att fixa en stadig grund att stå på först =)

Veero
0

#19 ja :/ dom sköt kaninerna :( Men vi kan ju hjälpas åt att ta hand om djur, fast jag har djur här och du har hos dig. min familj reser ofta hit och dit så vi kan leverera djuren till olika platser:)

hon som heter Wera som skriver till dig mes är min syster och vi hjälps åt med alla djuren på våran gård :)

www.freewebs.com/berggrenskaniner/

ParaKiss
0

Jaha ok =) låter bra =) Men vore bra om ni kom på mötet :D eller någon :D men om ni inte kan så kan ni inte. Och jag kan då dra upp efter mötet om vad mötet har handlat om. Vi har ju ännu inte startat. Det hära blir vårt första möte. Där vi kommer träffas och lära känna varann. Och sedan så dra fram förslag, frågor, tips?, planer, osv. Och även diskutera regler, lagar, ekonomi, osv osv =)

Veero
0

#23 okej :) Får se om jag kan komma, vissa dagar kan jag och vissa inte :/ beror på buss och det går fram och tbx^^

ParaKiss
0

ok =) och sen så bra om ni har era föräldrars tillstånd ^^

Michiis
0

Veero och Wera, jag kanske kan hjälpa er med skuss, åker ju ganska ofta till Bollnäs jue xP (är kompis med veero och wera!)

// Michis

ParaKiss
0

Ok =) ju flera man är i djurhemmet desto bättre är det och ju fortare och kanske flera djur man kan hjälpa =)

Och är ju då bra om alla eller de flesta är med ifrån början som vill vara med och typ starta upp djurhemmet. För då kan man hjälpas åt mera. Komma med förslag, planera, osv =)

ParaKiss
0

Jag tycker också att det är jätte bra att yngre människor vill hjälpa till och har intresse för det =). . Huvudsaken är att man har målsman/föräldrarnas tillstånd. Så funkar det =)

Veero
0

#25 för mina föreldrar får jag :) ja min mamma för hon är djur intresserad men inte min pappa -.- hon tycker det är bara bra att hjäpla djur =)

ParaKiss
0

okey :D lyssna på din mamma då ;)

Veero
0

#30 ja det gör jag med XD

ParaKiss
0

Puttar upp den hära…

Tänkte skicka ut en liten påminnelse om mötet till alla. =)

Hej på dig som vill hjälpa till att starta upp ett djurhem här i Bollnäs!

Vi har nu kommit fram till ett datum och tid för det första mötet i djurhemmet. Och jag hoppas att alla kan då komma eller på något sätt kan göra så att du/ni kommer iväg någon timme! Det vore bra om alla kunde komma då. Så att vi får träffas.

Datum & Tid: Lördagen den 31a Maj, Klockan 18.00 i Bollnäs (Hos mig).
Adress och vägbeskrivning kan du få om du behöver och tänker komma.
Om du planerar att komma eller ej får du gärna säga till om så att jag vet hur många vi blir. Kommer även att bjuda på fika. Bra att ta med sig är penna & block/papper ifall du vill skriva ner uppgifter eller information som kan dyka upp. obs: Pälsdjur finns i hemmet. Vi kommer att hålla på  i ca 1-2 timmar ungefär eller så länge vi kan/orkar. Men kan bli runt 2 timmar kanske.

Det vi kommer först göra är att träffas, lära känna varann & prata.
Vi kommer sedan börja att diskutera lite hur vi ska göra och gå till vägar. Ta upp frågor och förslag. Vi kommer även diskutera om lokal, tillstånd, regler, lagar, ekonomi, namn till djurhemmet, hemsida, och mycket mera. Men vi tar lite först. Och sedan så tar vi lite då och då. Vi ska se till att få en bra grund först och sedan utvecklas. Så att det blir bra =)

Mitt förslag som jag gärna vill säga nu direkt är att börja med smådjur först (ej katt eller hund) Så som kaniner, marsvin, hamster, råttor, osv. Även ev. reptiler, fåglar, fiskar. mm. Och sedan utveckla oss till flera arter. Men det är något vi kommer att diskutera på mötet med.

Om du har tips?, frågor, föslag, eller något du vill ta upp. tips? är att skriva ner allt på ett papper och sedan ta upp på mötet. Om det är något du undrar över annat eller snabbt vill få svar på något så är det bara att mejla mig. (Har dock tel. fobi)

Då vi är seriös så vill vi också att du är seriös med att öppna djurhemmet. Och vill kunna lita på dig.

Om du skulle veta någon till som är intresserad utav att öppna ett djurhem i Bollnäs & hjälpa till så säg gärna till och bjud ev. med den personen. Det finns inga åldersränser.

Mvh Annie
E-mail/MSN: Anniiie86a@hotmail.com

Emmell
0

#32, jag kommer gärna! Det här är nåt jag själv funderat på många gånger, men aldrig kunnat ta tag i av olika orsaker.. Slänger iväg ett mail senare, kommer behöva vägbeskrivning! :) Bor själv utanför Söderhamn.

Min mail är annars irrbatting@hotmail.com

/Emmell

ParaKiss
0

Ok. jag kan skicka ett mejl till dig ang adress och vägbeskrivining :)

ParaKiss
0

Jag kommer numera att lägga den mesta informationen ang. djurhemmet som kommer att startas här i Bollnäs i forumet mitt http://www.djur.forum24.se/ Om ni vill veta mera om vad som sker och händer. Och hur det går med uppstartandet om djurhemmet. Och information om de djur som kan komma in får hålla koll där i forumet. Då det annars blir mkt att hålla reda vart på flera ställen man ska skriva och berätta om vad som sker. Är då lättast för de som är intresserad om vad som sker kan kolla där. Kanske kommer troligen att skriva här med då och då. men det mesta kommer alltså hamna där i forumet. kommer även sedan startas upp en hemsida. Men det kommer bli senare.

ParaKiss
0

Kvällens möte ang. djurhemmet gick super bra! Ni kan läsa lite om kvällens möte på forumet, om vad vi diskuterade lite om och så. Diskuterade om så mkt. Men lite utav det kan ni allafall se på forumet. =) Nästa möte är den: 9 Juni 2008 kl: 18.30 Hos mig här i Bollnäs!

Emmell
0

Jaa, det gick verkligen bra! :) Vi fick en bra grund att bygga vidare på tycker jag. Men nu ska jag kika in på forumet och se vad du skrev om kvällens möte. Vi hörs/ses!

/Em

ParaKiss
0

hehe japp gick super bra =) Oja, skönt är det =) Bra grund är viktigaste tycker jag. :) Du får lägga till i tråden på forumet om jag har glömt något ^^

ParaKiss
0

puttar o hoppas på att flera vill haka på detta o komma på nästa möte^^