Efter zooaffären...
Hej! Sitter här & mår dåligt.
Sålde två av mina kaninungar för ca 1 månad sedan.
Dessvärre gick jag in i affären häromdagen för att köpa lite akvarieprylar.
Såg att den ena hanen var kvar. Han har alltså suttit där i den
lilla boxen ihop med 3 marsvin i en hel månad UTAN att bli såld!
Utan att ha fått chansen att skutta fritt som han var van vid hemifrån.
Så vad händer nu? En av hans bröder som jag behöll börjar bli könsmogen…
Blir han försöksdjur eller ormmat nu? Ifall han inte blir såld vill säga.
Funderar nästan på att köpa tillbaka honom. Men det är en omöjlighet.
Lugna mig. Snälla!
Kramiz/Karin

Jag kan inte lugna dej så jag är tyst istället.. :( Men om jag skulle vara du så skulle jag kanske tipsa någon här om den djuraffären och den kaninen innan han blir könsmogen. (skriver det för kaninens skull).
Jag tycker inte man bör sälja kaninungar till djuraffärer men nu har du ju redan gjort det..
Du kan ju alltid hoppas på att han säljs snart.. Kan du inte kolla med de som jobbar på djuraffären om de inte kan ta ut honom (och gärna de andra djuren med) lite då och då och ge dem Motion? .. Hoppas det ordnar sig!

Hur skulle du gå tillväga ang att tipsa någon?
Jag har ingen aning.
Men det är så va? Har funderat en del på detta.
Men vart tar djuren vägen? Säljs de till någon speciell person/företag? Köper någon upp gamla djur från affärerna
eller hur sjutton går det till?
Vad som händer kan nog bara djuraffären svara på. Vissa tar väl hand om sina djur och ser till så de får ett bra slut om de inte bli sålda, medans andra är värre… tyvärr.
Skulle jag vara dig så skulle jag antingen fråga djuraffären eller helt enkelt inte gå in där. Det är tufft att se ngn man älskat/älskar sitta sådär. Och eftersom du inte mycket kan göra nu får du kanske försöka glömma hur hemskt det än låter…

Det var jättesvårt att skiljas från de 2 gulliga hanarna.
Behöll åtminstone en broder. Se bild.
Tänkte såhär: I Bäckebol är det många som handlar, trevlig personal & okej miljö för djuren.
Trodde verkligen att han skulle bli såld snabbt. Hans bror blev såld antagligen för att han var enfärgad & mycket mindre…
Detta är en begespräcklig löwen/hermelinblandning.
Tänkte att där har de stor omsättning.
Blocket finns ju också, men då hade man inte kunat ta så mycket betalt för djuret som butiken kan. Därför trodde jag att köparna i en butik för det högre priset sannolikt inte tänkte köpa kaninen för ormmat ex.
Tänkte rätt men ändå fel.
Frågade även vänner ifall de ville ha kaniner men ingen ville.

Bilden på hans bror glömde jag ju

Ja, du har nog rätt.
Blev bara lite ledsen då en annan kull, för ca 7 år sedan kom, sålde jag en till zooaffären den blev såld samma dag.
Resten (4 st) sålde jag till en arbetskamrats frus barn.
Sedan fick jag höra att pappan i failjen hade gjort korv på kaninerna. Inte roligt då heller om mansäger så….
Detta är inget skämt, han kom från Sydamerika någonstans, tydligen var det inget Konstigt beteende där han kom ifrån..
Ingen mer kull för min del. Har bliit känsligare i takt med stigande ålder erkar det som.
Kram på er! Ni är verkligen jättesöta!

Du känner ingen som vill köpa honom då?

#3 Jag tror jag skulle tipsa folk här, samt sätta ut annonser & lägga ut på diverse bra ställen på internet, det är ju inte försent för dej att få hem plutten igen kanske? För att sen göra ett nytt försök till att hitta ett hem. annars finns det djurhem lite överallt som hittar familjer till djuren som av någon anledning måste omplaceras eller kaninungar som inte lyckats bli sålda osv.
Jag kan inte svara för alla djuraffärer, men antingen så nackas dom inne på lagret eller så skickas dom tillbaka till grossisten så nackas dom där istället för djuraffärer som har personal som kanske inte klarar av det själva, eller så får dom i bästa fall gå i Avel där för att få fram ännu flera ungar som ska ut till djuraffärerna, men oftast inte för det finns oftast väldigt många avelsdjur. Kommer dom ifrån uppfödare så får ofta uppfödaren möjlighet att ta tillbaka. Men är det kaniner ifrån privatpersoner nackas dom antagligen utan en förfrågan om man inte lämnat nummer och bett dom ta kontakt med en ifall någon inte skulle bli såld.

Tack för ditt svar.
Jag får fundera på hur jag ska göra. Vet inte hur gammalt ett djur max får bli för en zooaffär. Vart går åldersgränsen?
Han föddes 22/2

#10 Tills könsmognaden blir alltmer tydlig eller hur jag ska förklara det. När han börjar sätta på dom andra kaninerna eller när han börjar bråka med dom andra hanarna. Ibland så försvinner dom när dom blir för stora eftersom att människor oftast vill ha en liten plutt kanin. Då är det ju en fördel om kaninen är av mindre ras eftersom att dom då ser yngre ut. En sak jag har lärt mej under den tiden jag jobbade i djuraffär var att åldern på kaninen inte spelade någon roll, huvudsaken var att den var liten och såg ut som en kaninunge. För dom ville hellre köpa en äldre hermelin än en jätte ung dvärgvädur, även om dom föredrog dvärgvädurar. Människor är konstiga… O.o

#10 Juste, jag kan ju inte svara för alla djuraffärer. Berättar mer vad som är vanligt. Förhoppningsvis så har du lämnat din kille till en bra djuraffär som låter han vara kvar tills han säljs :)
Ormmat blir han inte men blir han kvar för länge så kommer djuraffären avliva honom när han når en viss ålder som dem flesta djuraffärer ser som en oduglig ålder och är därmed inte säljvänlig längre. Har hänt många gånger i djuraffärer tyvärr.

Hade inte nånon större tanke på detta förrän jag såg honom med egna ögon sittandes i buren ihop med några marsvin.
Då hans bror börjat "sätta på" redan (sätta på min steriliserade hona ;-)
- så kom tanken på detta i mitt huvud.
11 veckor är väl inte jättemycket, samt att han är en blandning mellan hermelin/löwen. Rätt små raser. Får hoppas på det bästa.
Tyckte så synd om honom där han satt.
Nåväl, kram

-putt-
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Oj :( , skulle nog köpt han om jag va du kanske.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com