Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 532 ggr
flikkan
0

Kanin mamman

Hejhej, Nu har Texas och Rozett parat sej och det skulle vara bra med lite fakta om hur jag ska förbereda allting nu, Man kan ju aldrig lära sej för mycket :)

Jag kommer lägga in frågor om jag kommer på.. Men så länge så kan ni ju skriva en massa fakta om vad man ska göra osv :D

Tack på förhand :)

flikkan
0

Hur ska man göra med städningen?

Zvintos
0

Kollat bland artiklarna?
Där finns nog en massa att läsa angående PARNING, ungar osv.

flikkan
0

#2 Hihi, Har läst alla under Avel

[Wera]
0

När jag har en hona med kull så städar jag hela buren utom där ungarna ligger, men oftast är mina kaniner rumsrena så de gör sina behov i ett hörn, men när ungarna har börjat gå ut och är tillräckligt gammla så städar jag boet också.

flikkan
0

#4 okej, tack för svar :)

[Wera]
0

Är det din första kull ;D ?

flikkan
0

#6 Ja :)  Spännande värre.

Tina-A
0

#7: Vad skoj :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Vad roligt :) Det är lättare om du ställer exakta frågor, som i #1. Det är så svårt att skriva en text om vad som är viktigt, då det är ett så stort område!

flikkan
0

när börjar hon boa om hon INTE är skendräktig?Skrattande

Glader
0

Åå vad kul :D skriv om allt <3

[Niike]
0

Det är vääääldigt olika! Vissa honor börjar bygga bo nästan med en gång efter parningen, och vissa gör det i sista sekunden ;)
Men det verkar som det oftast brukar vara skendräktighet om hon börjar boa 1-2 v efter PARNING, och dräktighet om hon boar ca 1v-1dag innan födsel. Men som sagt, det är olika.

flikkan
0

#12 okej, tack så mycket :)    

Två frågor till; Mamman är ju albino och pappan är svart mantel tecknad…. Jag tror jag läst ngn stans att de flesta ungarna blir lika sin mamma i teckningen.. Stämmer det?

Hur mycket mat ska hon ha under dräktighets tiden?
Nu får hon ca en halv dl pellets på morgonen och grönsaker på kvällen..  Och fri tillgång till hö och vatten.

[Wera]
0

#13 När jag har en hona parad brukar typ öka fodret med ungefär 10%

Veero
0

#13 nej det stämmer inte prisis, tog en kull och alla blev lik pappan och ingen som mamman, beror på hur stark färg, t.ex. är en av föreldrarna svart och den andra japan tecknad blir det troligtvist svarta ungar mäst. eftersom svart är en mycket starkare färg.

Du ska öka maten med ca 10 % som #14 skrev^^ Jag brukar ge 2 msk till mina hermeliner när dom väntar ungar / har ungar annars har dom 1 msk. Så du kan ge 1.5 dl pellets :)

viko
0

Min hona börja boa natten när hon fick sina ungar! Du kan öka fodret med ca ½ dl och det är bätre om hon får grönsaker + foder!

OBS: Varning för att hon blir mycket arg på dig när hon blir dräktig! Min hona försöktes bita mig på kvällen när hon skulle få sina ungar & blev väldigt arg!

Zvintos
0

#13: Stämmer inte alls.
Vilka färger ungarna får, beror helt på vilka anlag föräldrarna har (vilka färger som finns i stammen).

Sen brukar jag inte öka pelletsmängden särskilt mycket alls under dräktigheten.
Honan får mer (nyttiga) grönsaker, massvis med nyttigt hö och annat gott som är bra för henne.
Ökar man mängden pellets för mycket, finns risken att honan lägger på sig för mycket fett och får problem med förlossningen.
Mitt råd är att du ökar med någon matsked, max 2.
Men gör det succesivt, inte över en dag.

#16: Hm, har jag aldrig varit med om med någon av mina honor. =S
Mina är alltid likadana som innan de blev dräktiga.

Veero
0

#16 mina honor är alltid likadana, super snälla. Det är bara vissa som blir agressiva, det kan kanske vara hur mycket kaninen litar på ägaren, litar den fullt ut på än så är den troligvis likadan som alltid men om den inte litar så mycket på än så blir den agressivare och skyddar sig själv eftersom den väntar ungar blir den mer rädd.