Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 357 ggr
Imasy
0

jag behöver lite tips :)

Jag har ju anmält mig på Djurtransport.ifokus att jag kan ställa upp som akuthem i några dagar medans transport vidare sker.

Fick nyss en förfrågan om jag kan ha en kanin övernattandes i 3 nätter.

Det var så länge sedan jag hade min kanin, så jag har glömt bort hur man gör Generad Vill ju att den ska få ha det så bra som möjligt.

Tyvärr så kommer den bli väldigt trångbodd de dagar den är hos mig, så den måste ju få ut ock skutta lite.

Tänkte att om man tar ut h*n på gräsmattan, funkar det med en vanlig kattsele då? Detta skulle vara en bebis tror jag hon sa. Men hur länge bör den få vara ute minst?

Och hur var det nu med hö och halm? kan den ha båda eller är det bara hö?

Taci
0

Bra att du ställer upp :)

En timma om dagen tycker jag är minimum för den att vistas utanför buren, o gärna längre då om buren är liten. Ett kattsele borde funka, om den inte är för stor, när den nu var unge. Det är inte heller säkert att den är selvan, så det kanske skrämmer kaninen. Det bästa vore om du kan sätta upp kompostgaller tex till en Hage, för den att skutta i några  timmar. Under uppsikt såklart!  Om den är väldigt liten kan det hända att den kan ta sig ut ur kompostgallrena. Men jag skulle köpa ett 4pack kompostgaller om jag var du, kostar runt 80 kr, o dom kan du använda många gånger då du tar dig an djuren :)

Har du kaninen inne behöver du ingen halm. Hö måste den dock ha, eftersom den äter det :) Pellets likaså :)

Imasy
0

okej, men kan den äta min hamsterblandning tror du? jag blandar den själv.

Det enda kompostgaller jag har det sitter ute på balkongen som en barrikering för rymmar katter.

aha, så man kan alltså skrämma dem om de ej är vana, det var ju synd. Då får jag försöka lösa det på annat sätt.

Bor för övrigt i lägenhet och blir lite begränsad.

Taci
0

#2, jo det är ju det som är risken, att bara sätta på en sele. Det bästa är ju att vänja dom lite. O det kanske man ändå ska lämna till den blivande ägaren, eller? :)

Vad är det i hamsterblandningen ? kan tänka mig att det är endel feta fröer o så? Fast är det bara tre dagar så skadar det väl inte..

Imasy
0

i min fröblandning är det dels vanlig hamsterblandning, sen så har jag tillsatt jordnötter, majs, kattmat, russin mm.

men annars, äter de vanlig pellets i huvudsak?

ja, övningen med sele överlåter jag gärna till nya ägaren ;) Tänkte mer det som ett alternativ till aktivering.

[Wera]
0

Jag som köpt kaninen ^^ Hehe (A) Hon är ju liten (En dvärgvädurs hona)..

Hatasallad
0

#5 Och vad har med detta att göra?

[Wera]
0

#6 Inte mkt xD Asså kanske vill veta "storleken" att hon t.ex. inte är en BJ unge, utan en liten kanin..

Imasy
0

Wera, var det du som ringde mig?

Hur gick det? Kom ni fram till något?

[Wera]
0

#8 Ja ^^ Just ja, jag skulle ju ringa dig xD >.> Glömde det.. men Uppföarn lämmnar kaninen idag (troligtvis redan gjort det xD) så åker hon imorgon och kommer hem till Falun efter 18.00 och lämmnar kaninen i Falun tåg station.. gav ditt nummer till henne så troligen ringer hon :)