Köpte fel kön!
17 maj köpte jag och syrran en lejonhuvad dvv kanin, från djur magasinet i Mora, han som "sålde" kaninen åt oss sa att det var en hona (vilket vi vela ha) men idag såg jag att det var en hane! Så nu måste vi lämmna tillbaka vår kille :( För vi hade tänkt ta en kull på (han) .. :( Jag som fäst mig så kt vid han, vi kan heller inte behålla han och köpa ne hona p.g.a plats brist. :( Fan vad surt :/ Har bara haft han 2 veckor.
Ja :'( sitter och myser med han nu <3 </3 Vill ha kvar han men det går ju inte :'( kunde du inte vara en hona? ;D :(

asså, om du gillar han så mycket varför lämna bort han då ? Själv hade jag sparat hanen även om jag velat ta kullar. men det är ju förståss min åsigt. Synd att det blev fel för er iallfall.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Gud va tråkigt :( Synd att så många i djuraffärerna är såpass okunniga så de inte ens kan se könet på djuren de säljer:/
Hoppas ni hittar er en annan ännu finare kanin, som verkligen är en hona ;)
#2 självklart vill vi behålla han, men vi vill så gärna ha en lång hårig hona, om vi får för mamma så kan vi behålla han men hon är inte hemma, om vi lämnar tbx han så blir det på lördag troligtvist :(

#4 så ni ska inte ha kull eller vadå xD + hänger inte alls med ?
20 årig djurgalen moder*
Ja det är tyvärr sånt som ofta händer om man köper ifrån djuraffärer. Ska ni avla på kaninen ni köpt bör ni INTE köpa ifrån en djuraffär…
#6 Vrf inte :/ ?
Samma "säljare" tog fel på min och min kompis möss, honan var en hane och hanen var en hona :S >.>
vi har uppfödning av renrasiga hermeliner och dvv. men vill ha en liten hobby typ, med blandras bara en gång om året.

#7 tycker inte häller djurafärs djuren är lämpliga till Avel, kan vara massa sjukdommar därbak & dåligt imunförsvar har de. Fast dock inte alla, vissa djurafärsdjur är helt underbara & passar tillavel dock kanske inte utstälnings precis.(?)
#8 men djurafärs kaninerna är oftast inte renrasiga, varför inte köpa från en uppfödare ?
20 årig djurgalen moder*
#7 För att du inte har någon aning om vad kaninen bär på, den kan bära på negativa dolda anlag som bettfel och det är ju inte så kul att föra vidare. Sen vet du inte hur föräldrarna varit, i temperament och deras uppväxt. Du vet inte hur gamla de varit när de sålts till djuraffären och du vet aldrig säkert vad det är för ras du får, eller för blandning…
Man ska aldrig köpa från djuraffär för då är du med och gynnar deras verksamhet. De flesta köper in för unga djur, har dem för trångt och ger dem godis som mat (gnagarblandningar). Sånt ska man inte stödja!
#8 Det finns massor av uppfödare som säljer blandraskaniner, om det är det ni är ute efter? Bara att söka eller starta trådar här på kif och fråga!
Det spelar ingen roll om den är renrasig vi har redan uppfödning av renrasiga (med öronmärkning på ungarna). Vill bara ta en kull om året med blandrasiga (lång håriga) eftersom vi har alltid har så månag intresserad av ungar av oss och dom bryr sig inte om det är med stamtavla elr inte och det gör vi inte heller. Lite kel kaniner skadar ju inte.
Vi köpte han för att vi blev snapt fästa vid han och dom sa att det var en hona så då blev det ett köp, vi ska lämna tbx han :( och skaffa en ny lurv boll. Blir jag fäst vid en där så troligt vis köper jag den men annars så kollar jag hos en annan. Man ska inte välja den finaste prisis, vi väljer den man blir förälskad vid och han var så lugn och mysig så man fäster sig snabbt vid han som våra kompisar gjorde med :)

varför inte köpa från uppfödare ? fins säkert många som har/ska få bebisar. Och då vet du allt om stammen också & att de inte har sjukdommar mm (: ?
20 årig djurgalen moder*

Känner en som köpte en kanin från djurmagasinet i Malmö, skulle oxå va en hona me d visde sig vara en hane…+ att d skulle va en ddv men visade sig ha vit lant i sig…blev ganska stor hehe

#15 haha tänk om man inte kan så mycket om kaniner så köper man en liten hermelin så blir det typ en BJ xD haha sikken chok det skulle blivit xD
20 årig djurgalen moder*
Är det möjligen någon som vet en uppfödare som har lejonhuvade eller dubbelmanade eller något annat (teddy eller peking) i Dalarna :D ?
#17; Jag har, fast jag bor i Eskilstuna :P
Transport brukar ju dock ordna sig :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Trist. förstår att du är sur.
Men som sagt bör man inte avla på djur från djuraffär eller med okänd stam.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#18 Har du någon kull nu eller :D ? Har nyss ordnat transport från Stockholm till mig ;D Ganska krångligt sätt men endå XO
#20; Får en kull om ca 1 månad :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#21 Okej, annars ska jag kolla på några här inärheten (Rätttvik) Fast de är teddy dvv/"vanlig" dvv