Nowa..
Hej!
Ni som läst min tråd "hjälp" kanske vet att min Nowa blev tjuvparad med Gucci för inte så länge sen.
Imorse när jag gick ut för att titta till kaninerna och speciellt Nowa då eftersom hon boat lite dagen innan och det gått exakt 30 dagar. Jag kikade in lite försiktigt och kunde se att hon hade dragit av mycket mera päls. Jag öppnade bur dörren och upptäckte en rätt så stor krabat ligga där. Han/Hon rörde inte på sig men kändes ändå någolunda varm. Jag tog upp han/hon i min hand men det var försent. Eftersom det var en rätt så stor unge tänkte jag att det kanske bara var den. Nowa verkade fortfarande ha värkar så jag plockade bort den döda och stängde genast burdörren. Nu var det bara att vänta på efterbördan tänkte jag men nej. Inget kom, värkarna fast inget annat. Jag satt och stirrade på henne jätte länge. Tillslut vände hon rumpan till mig och jag kunde se att det var en liten unge som var halft ute. Ungen hade också benen först. Jag väntade i ca. en kvart tills jag ringde veten. Jag fick prata med en tjej där och hon tyckte att jag skulle vänta en halvtimma och om den inte kommit ut då skulle jag åka in akut och göra kejsarsnitt. Nu blev jag verkligen orolig. Operera? Narkos? Ush, det for bilder genom mitt huvud och det enda jag kunde tänka var att jag skulle mista Nowa. Jag väntade en halv timma. Min mamma och hennes två kompisar hade kommit under tiden. Vi bestämde oss för att försöka "hjälpa" Nowa lite. Och vi lyckades! Ungen kom ut! Men den var tyvärr död men det visste vi redan. Den dog antigen av att den kvävdes eller att organen (hjärta,lungor m.m) pressades ner i magen. Vi vet inte vad som hände först. Sedan var det klart. Bara efterbörden kvar. Men då kom jag på att jag hade ju faktist inte kollat i boet! Jag stack ner handen lite försiktigt och jag kunde känna en varm liten korv. Så en unge fanns i boet!! Det var alltså tre ungar, en överlevande. Nu är de andra två begravda under några forgetmigej blommor. Nowa mår iallafall bra nu och det verkar som om hon tar hand om ungen.
Jag lägger in bild på lill korven imorgon.. :)
Varför Nowa fick problem tror jag är darför att det är hennes första kull och sen att Gucci (hanen som hon lyckades smita in till) är större. Vad tror ni?
Är så glad att Nowa klarade sig! Ungen såklart också!

Vad skönt att hon klarade sig! Det var nog inte för att hanen är större eftersom ungarna anpassas efter honans mage så det var nog för att det var hennes första kull. Men hur mycket större är hanen?

Hon är en hermelin och han är en dvärgvädur. Mycket skillnad var det inte. Men om hur länge kan man ta kort på den och så? Vill inte störa Nowa eller ngt sånt. Är så rädd att hon biter ihjäl den, så vågar knappt vara där…
:/
#2 du kan nog ta kort Utan blixt isf ^^
Kul m bebbar, fast inte att 2 inte överlevde.. /:
Vad skönt att det blev ett lyckligt slut! :) Hur gammal är honan? Tror inte det var för att hanen var lite större, jag vet en belgiskjätte som tjyvparade sig med en löwen hona men ungarna anpassade sig efter honans storlek.
Hur van är honan vid att du pillar med henne och hennes bur? Jag har alltid kunnat pilla med mina små ungar från dag ett. Annars kan det ju vara bra att gnugga in händerna i hennes päls lite först innan du kikar. Allt kommer säkert gå så bra! :)
#3 Man kan ta kort med blixt också, ungarna varken ser eller hör de första dagarna :)

Jag var ute igen och kollade. Då såg jag att Nowa var lite blodig runt munnen. Jag tänkte först att hon bitit ihjäl ungen eller att hon käkat upp efterbörden. För säkerthets skull kollade i boet igen och utan att lyfta ngt kunde jag se en liten unge. Den var halvvägsute ur boet. Jag kände på ungen och han/hon rörde sig inte. Jag la den i handen igen och var lite sorgsen. Men jag kände iallafall med handen i boet igen och jag kunde känna två ungar!! Jag tog upp en första men den levde inte. Sen kände jag igen och tog upp en liten liten sprattlade krabat! Så nu har hon alltså fått fem ungar, en överlevande.
Detta är helt otroligt!! Gaah så spännande!

Vilken tur att Nowa och en unge klarade sej. :)

#4 Hon är rätt så van vid det eller jag brukar sitta utanför buren varje dag och hålla på, ibland bara prata och ibland klappar jag henne. Men hon har ett rätt så svänigt humör. Så.. det är mest darför jag oroar mig..
Jag väntar nog till dag 2 med att ta kort tror jag .. :) Låter det bra?

#7 Ja, jag är helt överlycklig!! :)
Vad kul att en lever i alla fall :)

#10 Ja det är super!! Men hur håller jag den varm? Syskonen finns ju inte.

Efterbörden har inte kommit än..
Nu är jag jätte orolig att den inte kommer klara natten.
Finns det ngt jag kan göra? :S

PUTT !
#12 Hon har nog redan ätit upp den.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#14 Det tror jag med :) Men tror ni att ungen klarar natten? Och jag är rädd att jag kollar till den för ofta. Jag har kollat tre gånger totallt nu..
:/:S

#4 Glömde skriva att honan är ca. 10 mån…

Det kommer att bli 6 grader inatt.. tror ni den klarar sig?
#17 Den kommer klara det fint ska du se. Jag har haft kullar med bara en unge och det har gått kanon. bara mamman boat tillräckligt bra så, ibland brukar de tom gå till boet och lägga över mer halm och päls om de känner att det är kallt. Försök sova så ska du se att den lilla lever imorgon :)

#18 Okej vad bra :)
Var precis ute igen och ungen pep som bara den när jag stack ner handen. Nowa har börjat dra mera päls men det är väl för att hålla det varmt för plutten?

Hoppas att det blir varma nätter nu framöver. Men hur många grader klarar ungen? Asså kalla grader om ni fattar vad jag menar ..

Hur många gånger om dan brukar ni kolla till dem?
Vill så gärna att den här ungen överlever!
Tror nästan att jag skulle spara den lille o ha med Tyra, men vet inte :)

Ska be syrran hjälpa mig och ta lite bilder idag! Kollade också lite nogrannare på ungen och den är väldigt mörk i skinnet. Vad för färger kan den bli då? Men snart kommer blid så då kan ni se bättre vad jag menar…
#22 Då blir den nån mörk färg antar jag :) #21 Jag brukade kolla 1 gång. Men du kan ju kolla ungefär 2-3 gånger ifall du är orolig =)

Nu har jag helt glömt bort att upptadera denna tråd :)
Nu är bebben hela 6 dagar! Bilder kommer..
#24 Åhh, snart en vecka! :D

Syrrans kanin hona fick 2 ungar döds födda båda två, och det var första kullen. Hennes andra blev 3 stycken, 2 levande :) Så nu har vi 2 ungar som är lite mer än 1 vecka gammla :D
Bra att hon fick ut ungarna iaf.

#27 Jaa, det känns jätte bra att Nowa klarade sig! Det var det som räknades. Lilla korven var ju bara ett plus :)

Jag har en liten fråga. Brukar ni namnge de ungar som dött? Liten underlig fråga jag vet men ärsh! :P

Nu har jag flera frågor som jag jätte gärna vill ha svar på! :)
1 Kan jag ta ut Nowa i rasthagen korta stunder under dagen?
2 När kan man ta ut ungen i hagen?
3 Eftersom det blir varmt här nu på dagarna (25-30 grader i skuggan) Så lägger jag in frysflaskor i burarna. Kan jag göra det i Nowas bur också eller bli det för kallt för bebben?
4 Kan kanske ngn lägga in en bild på en mupp och vad är det för fel på ungen när den är en mupp?
5 Hur ska jag göra när jag vill städa buren? Det var två veckor sen jag städade sist. Alltså är det väldigt äckligt!
6 Hur gammla brukar ungen vara när man kan se könet på den?
Tack så mycket för hjälpen alla! Ungen har nu iallafall fått mkt päls och den kan både se och höra! Den är jätte charmig! Nu hoppas jag bara allt går bra för den lille och att h¤n hittar ett super bra hem!
Svar : #30
1. Jag brukar låta vår hona gå ut en stund varje dag efter ca 1 vecka.
2. Ungarna kan man nog ta ut när de öppnat ögonen, fått päls och börjat gått ut ur boet mkt..
3. Det vet jag inte.. har mina kaniner i en stuga där det är ganska svalt och skönt.. kallare än utomhus iaf. ;D
4. ? Har ingen bild xP
5. Hur gammal är ungen? Jag brukar städa som vanligt över allt i buren UTOM där ungen ligger = bo delen men när ungen börjat gå ut och äta själv och klarar sig utan boet typ.. då städar jag rent allt.
6. Det beror på hur duktig du är, endel när de är 5-8 veckor och endel redan vid 1 vecka.

#31 Tack för svaret! Jo ungen är 2 veckor. Städade en 1 dag innan den föddes. Men kan inte mammsen bli nervös av att allt ändras i buren.. :S
#32 Jag har alltid städat buren.. så tror iaf. inte det ? Det är ju fortfarande i samma bur ;D Våra honor är alltid snälla och lugna de verkar inte göra något för dom iaf.