Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 555 ggr
Granmor
0

Tjuvparning..

Idag när jag skulle ut och checka så att alla kaniner hade skugga i sina hagar så hade min ena kanintant Muffin rymt in till Tai-pan. Hon hade då troligtvis varit inne hos honom ett tag för båda låg helt utslagna, brevid varandra. Dem skurkarna..

De värsta är att sist Muffin fick sin kull hade hon en jätte svår förlossning, massa blod och hon såg inge fräsh ut på en vecka och hon åt upp en av ungarna. Får hoppas att det går bättre om hon nu blev dräktig denna gång!

De jag igentligen ville ha svar på, var att Muffin är jätte tjock vilket är extremt farligt för en dräktig hona att vara, därför behöver jag tips? på hur man får kaniner att gå ner i vikt. Jag har på ett ställe läst att man ska minska på maten, ge bara någon matsked, på ett annat att man skulle börja ge mat varannan dag istället osv osv.. Kan tillägga att hon hoppar i en stor Hage varje dag, hela dagarna, så Motion får hon.

Vad funkar bäst? Man vill ju inte minska för mkt heller eftersom ungarna behöver mkt näring etc.

repekka94
0

Ta bort pellets helt ge bara nån dag i veckan Motion hela tiden

Ledin
0

ja jag skulle inte ge pellets heller går hon ute å äter gräs i hagen? isf får hon ju i sig en del äändå även sysselsätter sig själv. Jag hoppas på att (om hon vart dräktig) att det går bra för henne denna gång.

Granmor
0

Men då övergår jag till bara gräs och hö. Hon brukar få lite mindre än en ½ dl foder en gång om dagen och är lika fet ändå..

Men när hon är i hagen så sitter hon mest still/ eller ligger och myser, springer nästan inget trots att hon har pinnar, rör osv. Kanske kan låta henne hoppa lös då och då!

Ledin
0

jag har kompostgaller som ute Hage till mina kaniner dom rör sig bra har lagt in lektunnel (som är till katter) sen ett hus. Jag har 8 galler som jag satte ihopp dom säljs i 4pak :) funderar på att köpa en till för att göra större. Och se till att det e mycket skugga med då det inte blir så varmt för dom små.

Granmor
0

#4 Jag har också en hel del kompost galler, men alla mina bara rymmer (hoppar över, kryper under, välter osv osv), därför har jag bygt fasta hagar på 2x2 m, fulla med gräs:)

Jojsan
0

#5 Då kan det vara att hon tycker att hagen är för liten.. Jag har 2 stora hagar (ca 5mx3m och en annan lite mindre) och sen har jag en mindre (ca 1mx2m). Mina kaninern bara latar sig när de är i den lilla hagen och när de får komma till en av de andra hagarna skuttar de jättemycket. Nu är ju dina hagar ändå större än min lilla men hon kanske tycker att hagen är för liten?

Du kanske kan ta ut henne i sele (eller lös som du sa) eller bygga en större Hage av kompostgaller och hålla koll på henne. Hoppas det ordnar sig!

Granmor
0

#6 De har jag också funderat på, men i större hagar sitter hon ändå och latar sig, ser dock väldigt njutsam ut, men att busa runt är det inte frågan om, hon är en äldre dam ;)

Clariiz
0

Ett bra tips? är att ut och "springa" med henne i koppel!
Klättra mycket i backar!
Dra ner på maten.

Det är mina tips? och de funkar! :)
Tycker hon det är kul kan du hoppa lite, då menar jag inte hela tiden utan nu den första veckan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Granmor
0

#8 De låter bra. Ska försöka få lite fart i tanten :P Hoppa är något mindre populärt, hon sitter mest och tittar på hindrerna och lyfter bort bommarna!