Vem är flockledare?
Jag har 2 honkanier, dem går inte ihop så dem har varsin bur och får turas om att skutta lösa i köket eller balkongen om det är bra väder.
Den lilla av dem tanja var den vi köpte sist, hon har alltid varit lite enstöring, vill oftast inte gosa utan klättrar heldre på mig när jag ligger på golvet, hon är mer för att leka. När dem rymt och kommit ihop så har det varit den lilla som bits och skadat den stora. Så hon fick ha krage och pysslas om ett par veckor, det hände 2 gånger då den stora fick bitsår men den lilla fick inga sår alls.
Vi kollade dem bägge väldigt noga under ett par veckor så vi ite missade något, men den lilla klarade sig helt oskadd.
Nu har den stora ninen börjat bli odräglig, hon springer runt mig hela tiden och ska vara där jag är, går jag på toa och hinner stänga dörren så krafsar hon på den för att vara med. Hon naffsar mig i fötterna och hoppar upp i soffan när jag sitter där. Nu har hon i ca 1 veckas tid börjat kissa precis överallt, går och torkar hela tiden, innan så har det ibland hänt olyckor i köket men nu är det i soffan, vardagsrummet, toaletten osv.
Pratade med djuraffären som sa att det troligen är så att hon vill visa vem som bestämmer och styr mig.
Det stämmer nog för vi har låtit henne skutta i vardagsrummet eftersom hon inte gnager på kablar och älskar att gosa i soffan. Tillskillnad mot den andra som biter på allt.
Igår kväll så köpte jag en vattenspruta för att se om det hjälper, men när vi släppte ut henne så var hon jättesnäll. Men då var sambon med, tidigare när hon betett sig illa så har inte han varit hemma.
Kan det vara så att sambon är flockledare men när han inte är närvarande så tror hon att hon bestämmer.
Hon har börjat att tugga på den lilla ninens öron när den lille sitter i buren. Vi har kommit på dem ett par gånger, så nu står burarna på varandra så hon inte ska nå.
Känns lite som om jag är underst i rangorningen här, någon som vet om det är så.
Alla kaniner jag haft tidigare har varit hanar och då har jag varit själv så det kanske blivit mer naturligt att dem sett mig som ledare.
Det är oftast jag som gosar med ninerna och sambon som knuffar ut dem i köket när dem smiter.
Underst i rangordning är du säkerligen men kaniner ser inte er som "flock" eftersom dem inte är flock djur.

Japp, så e´de´…den som pysslar med ninerna, står lägre ned på skalan(de blir ju uppassade)..
Hurvida mannen är "alfahane" är lite svårare att säga, då man får titta på kaninernas kropsspråk när han är i närheten..
Nu verkar hon ha lugnat ner sig lite, vi kör stenhårt nu att hon inte får springa fritt och när hon dummar sig så åker hon in i köket igen. När hon var liten så gjorde vi så men nu har jag släppt lite på det eftersom hon är mer gosig nu och vill sitta i knä.
Har haft den andra kaninen ute medans den stora suttit kvar i buren och gosat med den lille framför den stora. Vet inte om det hjälper men hon är lugnare idag. Så det finns hopp ;)
är ju svårt att säga vad man kan göra, hon är en snällkanin trots att hon gör dumheter (som tur är) :) jag tror helt rätt i det ni gör.