Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 808 ggr
stuffsnuff
0

HJÄLP TACK

nu är jag lite smått trött på våran katt, hon har hittat ett kanin bo och kommit och lämnat små kanin ungar en efter en,  deär rätt små kanske runt 6 veckor? de har öppnat ögonen men de är alldeles för små för att ja ska släppa ut de själva, då kommer bara katten ta dem igen, det är 4 stycken, de är inte skadade och rätt pigga, de äter inte heller mat så vet inte vad ja ska göra,  får väll köpa fullkorns välling, NÅGON som har tips? till mig vad ja ska ge dem ect, eller någon som bor i skåne som kan ta hand om dem tills de blir så stora att de kan klara sig själva?

Rafflan
0

Vet ej om det här stämmer på kaniner med det gör det på chinchilla bebisar iaf.

Man kan ge dom ersättnings välling för kattungar/hundvalpar. Finns att köpa på den del djuraffärer och veterinär kliniker.

Sen kan du ju ringa och råd fråga en veterinär ;)

stuffsnuff
0

#1 har haft detta problemet förut och vetrinärerna bryr sig faktist inte om vildkaniner, de säger bara ta hit dem så får vi undersöka dem,

jo jag får väll försöka hadde ett recept innan på någon ersättning får leta upp men känner inte att jag har denna tiden och koll på läget som jag borde

MarHai
0

Vart får katten dom ifrån? Har ni någon granne med kaniner, eller är det vildkaniner/harar?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Rafflan
0

Det blir ju svårt om man hand matar dom att sen släppa ut dom igen :/

Kanske någon uppfödare där nere som kan ha plats för dom?

Clariiz
0

#3; Undrar samma.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Veero
0

Så här ska du göra: 

- Fostermamma: Helst ska ungarna placeras hos en annan kaninhona som redan har egna ungar. Störst chans att detta ska lyckas är om ungarna är yngre än 2 veckor, och att fostermammans ungar är max 2 dagar yngre eller äldre. Ungarna ska helst ha samma doft som fostermamman, så man kan gnida dem i hennes päls, eller så kan man sätta en liten droppe parfym på fostermammans nos så hon inte känner skillnad på dess doft

- Stödmata: Om du inte har någon fostermamma, kan du mata kaninerna med mjölkersättning. Kaninhonans mjölk är proteinrikare och fettrikare än ko-mjölk. Det ska finnas en färdig blandning att köpa (hör med djuraffären, apoteket eller veterinären). Du kan också göra en egen blandning. Välj något av recepten nedan:
Recept 1: blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning. Enligt vet.
Recept 2: blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten. Enligt kaninuppfödaren Åke Johansson
Recept 3: blanda 1 ägg i 250 ml mjölk.

Man matar ungarna 2-3 ggr per dygn. Ungar som är några dagar gamla ges max 5 ml per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Mata försiktigt så maten inte hamnar i fel strupe!
Tvätta området runt ändtarmsöppningen med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera tarmen.

Fråga hos veterinär eller i djuraffär för mer råd och tips?!!

Veero
0

Jo, och när du gnuggar magen lite så ska du göra det tills odm kissar^^

stuffsnuff
0

okej tack så jätte mkt för tipsen!! ska genast sätta igång och fixa mat till dem, nej asså här där jag bor är fullt med  vildkaniner och min katt är expert att få tag på ungarna vilket jag avskyr! men jag har en kanin hona och hon tar hand om dem nu ( har varit mamma  flera gånger ) saknar nog det för hon pysslar med dem vilket jag tycker är bra men dock kan hon inte ge dem mat.
men detta får jag fixa tack så mycket i vilket fall som helst :)

Veero
0

Lycka till :) Legg in lite bilder på dom(a) skulle vilja se hur dom ser ut^^

stuffsnuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

av de 4 små kanin ungarna, lever 2! de andra var nog riktigt chockade av omständigheterna, dessa verkar må bra 3 dagar har jag haft dem nu och de är riktigt snabba, därav bilderna ;D
den ena äter rätt bra ifrån nappflaskan, den andra äter inte lika bra men det går =) . och de är dock inte som ja skrev 6 veckor betydligt mindre!

stuffsnuff
0

en till

stuffsnuff
0

sista bilden, resten blev inte spec bra

blaskigtkaffe
0

Se upp för olika sjukdomar osv.

Fnyan
0

Va Söööta! :D <3 är det vildkaniner eller harar eler är det någons kaniner? vet du?