Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2489 ggr
thexclub
0

Skelögd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har börjat fundera på ifall Roxy har blivt skelögd, det ser ut som att hon skelar med ögonen väldigt ofta..

Men ifall det är så, kan hon få problem av det? Hon mår ju bra övrigt förutom att hon verkar bli lite förvånad ibland när man kommer fram..

bifogar en bild där jag tycker hon ser lite skelögd ut, dock ser man ju bara ett öga..

the vanity, it becomes insanity

thexclub
0

har även märkt att hon inte verkar kunna fokusera med blicken på mig. Hon lyfter ju huvudet och riktar huvudet imot mig när jag pratar, men ögonen verkar typ.. borta?

aliciia
0

blind eller döv kanske :o ?

MarHai
0

Hjärntumör? :/
Har hört om kaniner som har fått hjärntumörer, då har ögonen "åkt ut".

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

thexclub
0

#2: har funderat lite på ifall hon är blind, men jag tror hon ser. Dock går väl kaniner mest på luktsinne, så det är ju svårt.. Finns det något sätt att se om en kanin är blind?

#3: nej usch :( hoppas verkligen inte.. vad finns det för andra symptomer?

Michiis
0

Ring en vetrinär och kolla O.o? Vet ej inte vad det kan vara..

// Michis

Lippo
0

Usch, hoppas det inte är en tumör :/
Googla, om du inte redan har gjort det :)

thexclub
0

#5: ska göra det på imorgon/måndag :/

#6: provade faktiskt att googla, men hittade inget..

aliciia
0

jag hittade bara ;

går oftast snett med huvudet, och kan inte gå

edit; de va symptom till hjärnblödning

Lippo
0

#7: Okej… har du frågat på kanin-net?

aliciia
0

från www.kanin-net.se (?)

Det är en inflammation i hjärnan och i njurarna som orsakats av den encelliga parasiten Encephalitozoon cuniculi. Enligt en del kan kaninen bära parasiten utan att bli sjuk. Försök har gjorts med att behandla med anti-parasitmedel. Smittar via urin, ofta från mamman till ungarna. Kan avgöras med hjälp av blodprov ifall kaninen är smittad, men är inte helt tillförlitligt (Sverige?). Sjuka djur har följande symtom: kramp, skakningar, snett huvud, svaga bakben, koma, inkontinens, balansproblem. Nyfödda kan också ha ögonproblem om de smittats i livmodern. Då har de vita fläckar på ögonen.

thexclub
0

okej nu sitter jag och typ gråter.
Kollade nyss och hennes huvud är snett. Inte mkt men lite, och hon verkar kunna få det rakt ifall hon anstränger sig.

herregud.. jag dör, seriöst.

aliciia
0

lycka till  <3

denisesalomonsson
0

hoppas allt ordnar sig :( <3

Lans
0

):  Hur gammal är hon? Hoppas det inte är något farligt <3

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Michiis
0

Nää, stackarn!!! <3 hoppas det går bra för dig!

Men ring vetrinärn och fråga vad du kan göra, eller åk in med kaninen till vetrinärn..

// Michis

thexclub
0

#14: tre år..

#15: ska försöka ringa imorgon,

fy vad hemskt det känns.. sitter med henne i knät nu och kollar igenom massa bilder på henne, och på oss. Det känns hemskt att titta på henne eftersom jag ser att huvudet är snett, och att hennes ögon ser så konstiga ut..

Feliciaa
0

Nej usch :(
Hoppas att hon blir bra! Lycka till :)
*hålla tummar*

Tina-A
0

*håller tummarna för er*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Devin
0

Lycka Till! Hoppas allt går bra!!

Gogge
0

Det hände precis samma sak med min kanin.. först tyckte jag hon svaka med blicken när jag pratade med henne, sen vart hon mer och mer sne..

Prova lys med typ en ficklampa i ögonen på henne och se om hoon reagerar eller om ögat reagerar!!

Jag gick till veterinären med min och det visade sig vara öroninflamation. Dock syndes den inte alls när dom kikade ner i örat. men jag fick medecin för det och ögonen blev bättre. Dock är ohn fortfarande en aning sne, vilket hon kommer vara hela livet. Inget hon lider av!

Skickar med en bild på henne! så kanske du kan jämföra lite! jag tyckte dina bilder stämde in ganska bra på henne!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=73d4199a-b4f0-4d0b-8522-0381047add7b&Filename=Nova (21).JPG)

Gogge
0

här kommer en till bild på henne!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c283693d-feba-40c8-8d7a-496d70e89f07&Filename=Nova (23).JPG)

thexclub
0

Gogge: det verkar stämma in ganska bra på Roxy! Håller tummarna för att det "bara" är öroninflamation och ingen tumör. Hon verkar dock tappat aptiten en del, vanligtvis kastar hon sig över matskålen. Jag gav henne lite extra då hon magrat en del och tog sen en promenad med en annan kanin, när jag kom tillbaka var matskålen orörd..

Annars mår hon bra, dricker och äter grönsaker iallafall. Hon är kelig och klättrar upp på mig hela tiden.

Gogge
0

ja vi får hoppas det först trodde jag hon hade blivit blind bara, och hade huvudet på sned för att se bättre.. jag kollade reflexerna på henne i ögonen och allt och tyckte att ett öga funka super bra medansdet andra tyckte ja ja inte såg nåt alls i. Men hos vetten såg han reflex en super liten :P TA dig till veterinäåren så fort som möjligt så hon kan få medicin!

Nova slutade äta en del hon med. De är ju påfrestande för dem!  grabben hon satt med satt ALLTID framför henne och typ skyddade henne. när dom var ute och hoppa på golvet va han alltid nära henne å typ "skydda" henne mot hundarna! super gulligt!

thexclub
0

Jag ska ringa vetrinär idag och försöka boka tid. Om jag har tur kan jag kanske få komma idag men troligen lär det ju bli på måndag eller så… brukar vara segt

Naw, vad gulligt av honom att skydda henne :)

tack för hjälpen, det uppskattas verkligen! =)

Majsbecka
0

Lycka till!

Hatasallad
0

Jag funderade också på om det var öroninflammation. För om det är det så är det big chans att Roxy blir bra igen :D

Lans
0

Fick en kaninunge för 2-3år sen som typ skelade och hade huvudet snett (3 dagar efter att jag fått henne snurrade hon bara runt i en ring eftersom hon inte kunde räta ut nacken). Hon hade något fel som påverkade balansen. Veterinären sa att man kunde se det på att ögonen "växt fel". Den sjukdomen hade ju gått rätt långt på henne, så de var rätt konstigt att inte uppfödaren hade sett det.

Sen dess är jag helnojjig med alla kaninungar jag köpt/fått och kollar hela tiden så ögonen ser "normala" ut.

Men hoppas att Roxy bara har en öroninflammation.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Niike]
0

Hoppas det inte är något farligt gumman <3 Finns om du vill snacka :) Håller tummarna för Roxy!

Fnyan
0

Det var likadant för min kanin Snobben men han var jääätte sne ''/ men vissa dagar var det bättre vissa sämre å han sprang å hoppade lågt å åt inte lika mkt å drack å åt grönsaker å kelade men han var jätte sne, han led inte av det så mycket tror jag men jag tog bort han ''/ såg ut som att det behövdes..

eveluss
0

Tror det kan vara öroninflammation, dessutom är hon ju dvärgvädur (efterssom öronen hänger ju) så då ökar ju risken för just öroninflammation..

thexclub
0

Hon är fortfarande stabil, om man säger så.

Har snackat med min veterinär och han sa att han skulle försöka klämma in oss på måndag, ev tisdag. Men om det blev akut så fick vi komma direkt.
Hon är med mig överallt för tillfället, sover t.o.m i min säng… Så att jag ska kunna ha ordentlig koll på henne.

Hatasallad
0

Aw, vad mysigt det är med en kanin i sängen :) <3

Gogge
0

hoppas det blir bra iaf! Lycka till!

flisan93
0

Hoppas att allt ordnar sig.

thexclub
0