Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2211 ggr
karinf
0

Inavel mor/son

Hej. Fick för 3 månader sedan en kull om 3 hanar.

Jag behöll en av dem. Min flock består numer av:
1 fertil hona (mamman), en numera kastrerad hane (pappan), en steriliserad gammal hona, samt en nybliven könsmogen hanunge.

Den lilla hanungen har hitintills bara varit intresserad av att försöka para sig med den infertila honan, men igår gjorde han ett tafatt försök till att para sig med sin mamma. Hon blev arg & fräste till.

Är det vanligt i naturen?  Att barnen parar sig med sina föräldrar?

Trodde ett tag att det inte skulle ske då han varit totalt ointresserad av sin mamma tills nu. Han t.o.m diade henne för några veckor sedan trots att han verkade vara avvänjd från mjölk sedan över en månad tillbaka.

Kramiz

Tina-lin
0

Ungen är alltså tre månader?

Kaniner har en instinkt att föröka sig, om det sen är sin mamma eller syster de parar sig med eller inte spelar ingen roll. De tänker inte som vi människor gör. Du bör genast sätta ungen i en egen bur, han kan redan vara könsmogen och har du otur är mamman dräktig :(

Granmor
0

Om jag var du skulle jag DIREKT ta bort hanen från sin mamma. Kaniner känner inte att det är deras föräldrar och han kommer para sig bäst han vill med sin mor så länge han är i samma bur!!

Hur gammal är han?

Granmor
0

Oj, det stog visst hur gammal han var.. Sorry

Frihetens
0

Just mor+son inavel är ett sätt för uppfödare att se om det finns defekter i släkten. Men de uppfödarna vet oftast vad dom gör och att det inte är så stor chans att det blir några ungar med problem.

Om dina kaniner skulle bära på någon defekt blir det dubbel så stor risk att det ärvs ned till ungarna. Men gör de inte det så blir det inget fel på ungarna.

karinf
0

Jag har tänkt kastrera den lille hanen efter ett tag, men tänkte vänta lite då jag hört  att det är  ett bra sätt att vänta för då hinner hanen utveckla sin personlighet först. Risken finns att han blir slö/ledsen ifall han kastreras för tidigt har jag hört.

Nu har jag delat upp buren i 2 sektioner. Den är stor & har två våningar.

Den fertila honan har reda börjat jaga den infertila honan.

Hanarna fungerar bra ihop.

Vilket gissel det blev. Åhhh

kramiz

ciss
0

Testa sätta ihop den kastrerade hanen med den fertila honan, och den infertila honan med den unga hanen.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

karinf
0

#Provar! Tack!

karinf
0

När brukar ni kastrera era hanar?

Hatasallad
0

#8 Runt 6 månader, ska finnas nån artikel om att kastrera… ska leta upp den

Hatasallad