Svart..
Måste båda föräldrarna bära på svart för att det ska bli svart? Om vi säger att en förälder är helsvart, och den andre är brokad men inte bär på något svart i huvudtaget bakåt, kan det bli svarta ungar ändå?
Ja, absolut. En kanin kan bli svart även om dens föräldrar är bruna, den beror på vad dennes föräldrar har för genetiska anlag (heter det så? är inte så insatt:)
Absolut. Ingen förälder behöver vara svart för att det ska bli svarta ungar. Parar du tex en renavlad brun med en renavlad blå kommer dessa få svarta ungar. Nu hittar man sällan helt renavlade kaniner, och när det kommer till genetik är det slumpen som avgör :) Men i teorin.
Svart + viltfärgad får bara viltfärgade ungar då viltgenen är dominant.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Coolt :P
Nån som vet vad som händer med en helvit och en brun?
#3: Beror på om den "vita" är vit blåögd eller rödögd.
Bägge kan dölja vilka färger som helst, utom sin egen, då de är recessiva anlag.
Det krävs alltså 2 anlag för att färgen ska synas helt.
Vit rödögd+brun (havanna?) vet jag inte var det blir.
Det beror helt på vad bägge bär på.
Vit blåögd+brun (havanna?) kan också bli en hel del färger, helt beroende på vad bägge bär på.
Men de blir iaf wienertecknade (vare sig det syns eller ej).

#1 & #2 Okej! Tack så mkt för snabbt svar:)

Lånar tråden lite.
Hanen såg ut som på bilden,
och honan är helvit med röda ögon, ej albino.
Nån som vågar sig på en gissning hur ungarna kan tänkas bli?
#6: Det beror helt på vad hanen bär på.
Bär hanen också på vit rödögd, som honan är, blir de flesta eller alla ungarna vit rödögd.
Men sen beror det också på var honan bär på.
Så det är svårt att säga utan att veta vilka färger som ligger i bägges stam.

Ena av mina kaniner (mamman) var hel vit å pappan helsvart + liiiiite brun på vissa ställen, ena ungen blev svart med lite vitt under tassarna å typ 5 vita hårstrån i pannan, å andra ungen blev grå :) men dom är jääääääääätte fiiiina<3:D

hehe ao då blir det lite svårt att lista ut =)
Jag vet ett sett! man väntar tills dom föds sen tittar man :P
Om man blandar sobel white med vit blåögd blir det weiner tecknat av sobel då eller ? *Sorry om jag "snor" ditt inlägg Granmor*.
#10: Det blir alltid wienertecknat när du korsar vit blåögd med annan färg. =)
Eller jag vet inte hur det blir med vit rödögd, men med alla andra färger iaf. =P
#11 Okej ;) Men asså det står på en hemsida att man bör bara para vit blåögd med samma färg, samma sak med vit rödögd. Men de är ju vita båda två så det blir ju inga fel på teckningen väl? Så vrf inte blanda rödögd med blåögd?
#12: För att ungen blir wienertecknad trots att det inte syns, eftersom bägge är vita.
Parar man sen ungen med en enfärgad, finns risk att dennes ungar får wienerteckning.
Och wienertecknat är oönskat så länge man inte avlar på det, eller vit blåögd. =)