Måste man kastrera?
Hejsan!
Jag undrar om man verkligen måste kastrera sina hankaniner? Jag har en 1 årig hankanin som bor i utebur året runt, Jag upplever inte att han är särskillt jobbig, Visst han springer gärna runt benen och visar ofta tendenser att försöka para sig me min fot, ^^ Iaf så gör han bara så när han blir uttråkad, men håller man honom sysselsatt så är han jättesnäll o pigg, Han varken bits eller är agressiv på något sätt, Kan gå utan sele i skogen med mej utan problem och kommer oftast när man ropar, Han är inte kastrerad för jag är lite orolig för att han ska förändras i sättet o personligheten om man kastrerar honom, Jag har hört myter om att vissa djur blir helt annorlunda efter kastrering.
Skriv gärna va ni tycker, vet & tror så vore jag tacksam! :)
Tack på förhand!
Mvh Jennifer & Milan :)

Jag har också en okastrerad kille på 1½. Upplever samma som du, springer runt benen (leker "julgran" som vi kallar det) och har vid 2 tillfällen gett sig på någons fot i kärleksfullt syfte (;
Men annars är det som du säger, inga agressioner eller ngt sådant. Jag har också vart orolig att en kastration skulle göra att han förändrades för mkt. Så vitt jag fått höra är det inget måste, om han inte ska vara med/runt andra kaniner.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag kastrerade min kaninhane och han blev ju andurlunda :/ han blev mycket tjockare (som man blir av kastrering) och lite latare, men han sprette fortfarande kiss på väggarna men pökade inte med mig. hans agressivitet var fortfarande kvar :/ men jag tämde honnom så nu är han jätte lugn och sover mäst och han får så smuttsig päls och skinnet ruttnar för han sitter så mycket och han vill inte springa :( och han bor ihop med en kanin tjej som är livlig av sig och dom har en stor hund gård som dom kan springa i men han springer typ alldrig. Så tänk att din kanin kan bli tjockare och latare, det är nog vad som kommer ändras och att han slutar "para sig med din fot".
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man behöver inte kastrera, bara om man upplever det jobbigt, t.ex. att han skvätter mkt urin, eller om man kanske ska ha en hona tillsammans med hanen. Och som #2 (min syrra) skriver så ruttnar inte hennes kanins skinn!! Den blir torr och frasig (fnasig eller vad det heter) och naken.. den ruttnar INTE! Men det är bara för han sitter mkt, och han är dessutom 5 år.
Så självklart måste du inte kasterera din hane, om du trivs med han så gör inte det, ta inte risken att kastrera bara onödigt, tänk om du kanske vill ta en kull på han någong gång ;D
Dom som kastrerar sina hankaniner gör det oftast för att dom försöker para sig med allt, skvätter, är aggressiva, ska sättas ihop med en annan kanin, inte vill riskera PARNING eller liknande.. De flesta gör det alltså för att dom har ett "problem" med kaninen, eller vad man ska säga.. men man måste absolut inte kastrera, speciellt inte om man är nöjd med alla kaninens beteenden och inte har nån hona :)