Nässlor och annat ?
Funderar på att toka typ olika växter o så till vintern och även nu i sommar. Har plockat maskrosblad ( inte lite häller 8-) xD ) och sedan undrar jag om man skulle kunna torka typ brännässolr ? och sedan gräs ? men gräset jäste väll om jag inte hade fel om det fick ligga typ länge, så då kan man väll inte ha gräs ? och kan man ha maskroser & maskrosblad ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Gräs vet jag ingenting om. Nässlor o maskrosblad går dock utmärkt :)

ok bra :P , har typ plockat en sopsäck nu så det kommer räcka länge :P
20 årig djurgalen moder*

Gräs blir hö :P maskrosor, maskrosblad, brännässlor, hallon blad mm går utmärkt att torka!

ok :P ,
20 årig djurgalen moder*

En fråga till: Efter att man lagt de på tork, hur lång tid tar det tills man kan ta i de utan att bränna sig ? ( brännässlor )
20 årig djurgalen moder*
#5 skott ( svavning XD ? ) bränns inte ;D

#6 nej , men "vuxna" nässlor gör xD ;) , xD
20 årig djurgalen moder*
#5, Brännässlor slutar brännas efter ett par dagar. När dom torkat bränns dom inte längre.
Jag har också en del nässlor på tork. :)

ok, men kan man ha de liggandes ? :P , har typ sjukt mycket :D , länktar tills det blir provsmakning ^^
20 årig djurgalen moder*
#9 Några veckor tills de har torkat och inte är lika sticksiga längre :). Mina slutade brännas efter några timmar bara. Men de torkade på 1 dag så det kanske var därför ;). De andra slutade efter 2-3 dagar men de var lite större.
Emma
Vet nån om man kan torka kirskål? Och kan de äta det? :P
Emma

#10 ok, men de får ligga ett tag nu, tills de blir riktigt typ torra :P
20 årig djurgalen moder*
Men ska man typ hänga upp dom eller kan man låta dom ligga på ett bord? hur? :)
Puttade upp en artikel där det står hur man kan göra :)
Emma
Jag tror både och funkar, men om dom ligger skulle jag nog vända dom lite efter en dag eller så. Jag knyter upp mina i små "buketter" i snöre och hänger upp bara.

ok, men mina ligger nu i en damm utan vatten :P , får ta o vända på de imorgon då :P
20 årig djurgalen moder*
#11 Om du menar om de kan äta kirskål överhuvudtaget så kan de det. Har däremot ingen aning om ifall man kan torka det eller inte. Skulle också vilja veta det. Har mängder av det :)
Visst det är väl bara och testa, men nån kanske vet om det är nån vits med det, ur närings-synpunkt?
#17, men om det går bra för dom att äta som det är, så borde det ju va lugnt att torka ? :) Även om det skulle va näringsfattigt så är det ju ändå inget man ger som huvudfoder eller så, kan ju användas som godis :))
#18 Jag kom på det med. Jag ska prova :)
Jag själv brukar torka Kirskål, Timotej, Maskrosor, Rölleka(stavning?), persilja och Nässlor :)