Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 382 ggr
SaraA
0

Har ett problem..

Hej!
Jag har en kanin som är världens goaste verkligen, han är som en liten hund, hoppar efter mig hela tiden o lägger sig ner o vill bli kliad o hoppar upp i mitt knä ibland.. Mitt problem är däremot att han är helt omöjlig att lyfta. Han får verkligen panik. Så fort han märker att jag ska försöka lyfta honom så flyr han iväg i full fart. Försökte nyss och nu vill han inte ens komma fram till mig efter det.. blir helt förtvivlad. Jag måste kunna lyfta min kanin liksom, en dag måste jag klippa klorna på honom så då har han ju inget val direkt.. Är det någon som har nåt tips? om hur jag kan göra?

Mvh. Sara!

PaaatyPalm
0

vissa kaniner gillar helt änkelt inte o bli lyfta, mina gör inte det. Har däremot inga tips?. Däremot behöver du ju inte lyfta han om han kommer fram till dej. då kan du ju låssas klappa han och så tar du han ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

aliciia
0

om han spratlas ska du hålla kvar, så han lär sej,

Dolly har ett jättebra tips? i en annan tråd, ( BuffaloHorizon )

Lippo
0

Jo jag har det lite så också med min ena kanin. Det är verkligen ingen barnlek när man ska klippa hans klor. Finns det inte någon annan som kan tex hjälpa dig att hålla honom medans du klipper klorna?

SaraA
0

#1 Har redan försökt, det fungerar inte. Han får bara panik o det blir ännu värre.

SaraA
0

#3 Jo, det finns säkert någon som kan hjälpa mig. Saken är den bara att det känns ju inte kul att "tvinga" sin kanin till något. Hade varit lättare om man kunde få honom att vänja sig vid att bli lyft på något sätt. Att han helt enkelt accepterade det.

Moonstrike
0

Så var Jenny förut, nu går hon att lyfta utan problem :)

Och det var nu på våren som jag "lärde" henne att bli lyft på bara några dagar (1 vecka?) och hon är 2½ år :) Helt otroligt efter att aldrig kunnat lyfta henne i hela hennes liv..

Jag hade henne ute i hagen (rastade kaninerna) och klappade henne. Sen kände jag hur allt kändes "lugnt". Svårt att förklara, men jag kände liksom bara att det gick bra att lyfta.. Och då testade jag att lyfta henne, och det gick bra. Sen fortsatte jag så lite då och då.

Viktiga saker att tänka på :
*håll dig lugn, var inte stressad - kaninen blir orolig då
*känns det inte som rätt tillfälle - lyft inte
*ta inget för givet, bara för att det går att lyfta en gång kan du inte göra det hur lätt som helst sen
*håll i ordentligt, kaninen blir osäker om den känner att den "svävar"

Lycka till! =)

Lippo
0

#5: Jo jag vet det är jättehemskt men som att klippa klorna är ju något man måste göra för annars gör det ont för kaninen.. men om du tycker det är jobbigt att göra det själv så kan du åka in till veterinären eller till någon djuraffär som kan klippa klorna åt dig :)