Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 976 ggr
Granmor
0

Färghjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått två små bebisar den 28/4. Först såg det ut som den ena var blå och den andra svart. Men den svarta blir bara ljusare och går mot ljusgrå under magen och upp mot huvudet. Den har vita klor och vit svans. Den blå ungen ser ut att bli jätte ljus blå!

Någon som är duktig? Vad kan man kalla dem? 

Pappan är svart wienertecknad med blå ögon och mamman är svart wienertecknad med bruna ögon.

[Niike]
0

Jag är inte sååå bra på färger, skulle vara lättare att se då dom blir lite äldre..

Mamman kan väl inte vara brunögd om hon är wienertecknad?

Zvintos
0

#0: Tycker båda ser blåa ut på den bilden.
Det finns ju olika nyanser av blått, så den ena kanske blir ljus och den andre mörk?
Har du någon bättre bild? =)

#1: Jodå, de måste inte ha blåa ögon för att vara wienertecknade. =)

[Niike]
0

#2 Har för mig om att jag läst det. (: Är det kanske så att en blåögd måste vara wienertecknad? Så att jag har rört ihop det? ;D

Zvintos
0

#3: Hur menar du med "att en blåögd måste vara wienertecknad"?
Tänkte du på en ex svart kanin med blåa ögon men inga vita tecken?
För i sådana fall, ja.
En kanin med blåa ögon är alltid wienertecknad (så länge den inte är vit blåögd), men en wienertecknad har inte alltid blåa ögon. =P
Hängde du med. ;)

[Niike]
0

#4 Hm, ja. Formulerade mig efter hur jag tänkte xD Då blir det som det blir.. Men jag menade precis som du skrev. Hängde med nu, tack ^^

Granmor
0

#2 Jag tror inte att den är blå eftersom den är helt kolsvart mitt på ryggen, men de kanske kan ändras när den blir större? Sen har den som vite hårstrån på helakroppen, förutom mitt på ryggen.

Jag ska ta en bättre bild! I lite lätt solljus ser man nog bättre :)

#3 De är väl så att en wienertecknad kanin måste bära på blåögt! Eller har jag helt fel?

Zvintos
0

#6: Ja, wienertecknade måste bära på blåögdt.
Annars vore de inte wienertecknade. =)
Vit blåögd + alla andra färger (utom vit rödögd) = wienertecknade bebisar.
Även wienertecknat + annan färg / wienertecknat = wienertecknade bebisar.

Jadu, där ser den ju inte blå ut iaf.
Ska bli intressant att se hur den ser ut om några dagar. ^^

Granmor
0

#7 Ja, de ska bli bäldigt intressant. Den har ljusnat väldigt mycket under de tre senaste dagarna!

Kanske blir någon zobel variant?

Clariiz
0

På första bilden såg de precis ut som två i min kull :)
Den ena Zobel blå den andra Zobel brun. Men jag har ingen aning :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Granmor
0

Här kommer en ny bild! Vad tror ni?

Clariiz
0

Den på #10 ser ut som en Zobel brun..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Granmor
0

#11 Hm.. okej. Men ska det inte vara någon brunt i kaninen då också? Den är ju helt svart, lite grå/blå under magen och vita strån över kroppen.

Agda
0

Tycker att ungen ser ut att vara zobel brun.

Frihetens
0

Defintivt brun zobel. Ser likadan ut som min :)

Granmor
0

Haha, okej. Eftersom alla verkar vara överens så får han bli en Brun zobel! :)

[Wera]
0

Jo det med weiner tecknat räcker det väl med att den har bruna ögon men bär på blåögd anlag ??

Frihetens
0

#16 Den måste ju vara wiener tecknad också, alltså ha vita tecken/stickelhår.

Granmor
0

#17 Så hon är Brun zobel wienertecknad? :S

Zvintos
0

#17: Tekniskt sett är kaninen wienertecknad om den bär på blåögdtanlag, även om det inte syns. =) Men sen kanske man inte säger att den är wienertecknad.

Frihetens
0

#18 Nej, brun zobel kan ha vita stickelhår utan att vara wiener.
#19 Jaså? En kanin kan ju bära blåögt jättelångt bak, är den wiener då med?

Zvintos
0

#20: Inte möjligen om det ligger långt bak i släkten.
Men eftersom bägge föräldrarna är wienertecknade anser jag att ungarna tekniskt sett är wienertecknade även om det inte syns.
Dock är det vad jag anser. =)

Ligger det långt bak i släkten är de helt enkelt bara bärare på blåögdt.

Frihetens
0

#21 Tycker att det låter lite missvisande att säga wiener om kaninen inteens har några tecken, men men..

Zvintos
0

#22: Jag skulle inte heller säga wienertecknad till kaninen, även om jag tycker den tekniskt sett är wienertecknad eftersom bägge föräldrarna är det.

Svårt att förklara exakt hur jag menar.
Det låter så rätt i huvudet, men blir helknas när jag försöker skriva ner det.
Så vi släpper det, för jag kommer aldrig kunna förklara så att ni förstår exakt hur jag tänker. =P

Men denna unge syns det väl visst på?
Det står ju i inlägg #0: "Först såg det ut som den ena var blå och den andra svart. _Men den svarta blir bara ljusare och går mot ljusgrå under magen och upp mot huvudet. Den har vita klor och vit svans. Den blå ungen ser ut att bli jätte ljus blå!"
_Alltså är den ju wienertecknad. =)

Granmor
0

#23 Måste tillägga att klorna mörknar och att de vita på svansen är så gott som borta.. Men båda ungarna har väldigt ljusbruna ögon, går nästan mot grå.

Zvintos
0

#24: Menar du att det vita inte syns för att pälsen blivit längre, eller att det är borta helt?

Granmor
0

#25 Jag vet inte riktigt, men det syns inte och hon har inte fått speciellt mycket päls ännu, men kulle tro att pälsen har växt över eller helt enkelt växt ut och ändrat färg lite.