Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1850 ggr
Devin
0

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, förlåt att jag startar en ny tråd nu men
kunde inte hitta min gammla.
Jag tror att en av mina honor blev tjuvparad för
ca. 2 veckor sedan. Hon har varit lite tjurig och vill helst inte att man rör henne. Hon har också grävt en hel del i buren. Jag har inte vågat känna så mycket på magen då jag är
rädd att jag skadar ungarna, om det finns några.
Just nu lutar det åt att hon är gravid så då undrar
jag ska jag bygga en bolåda åt henne? Finns det ritningar till en sådan? Tycker ni jag ska byta hennes bur till en lite större vinterisolerad bur? Eller blir hon orolig av flytten? Snälla hjälp!!

Mvh Kajsa

Devin
0

Hej igen.. jag såg nu att hon äter sin egen avföring. Och inte från burgolvet eller så utan direkt från ändan. Brukar dräktiga kaniner göra så? Behöver verkligen svar! Tack..

Devin
0

Ingen som kan dela med sig av sina erfarenheter
med dräktiga honor? Snälla!

[Niike]
0

Du kan helt klart känna lite försiktigt på magen, det gör inget sålänge du är försiktig.
Du kan bygga en bolåda till henne,  ja. Vad är hon för ras?
Vad bor hon i för bur nu då? Bara den är godkänd så duger den ju:) Dock kan du ju flytta henne och ungarna till den andra buren om den är större, när ungarna blivit lite äldre och börjat röra på sig mer. Men nu tycker jag att hon ska få bo kvar, eftersom hon börjat möblera om (gräva) i buren och så..

Alla kaniner äter sin egen avföring, så det är nog inga problems ^^

Lycka till.

Jojsan
0

Jag tror honan kan bli stressad om du byter bur åt henne. Buren hon har nu duger väl?

De är ganska enkelt att bygga en egen bolåda.. Bara man har materialet. Vet inte vilka mått som är lagliga dock. Någon annan vet säkert.

Du skadar inte ungarna i magen om du är försiktig när du känner på hennes mage.. 

Lycka till med henne!

Feliciaa
0

Hm .. NinniH byggde ju en bolåda till sin Alma för nån månad sen. Du kan ju fråga henne om hur hon gjorde :)

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns minsta lagliga mått på bolåda (längst ner). ^^
Jag byggde en bolåda som var 40cm(L)x30cm(D)x25cm(H) till min dvärgvädurshona. =)
Dvs måtten för en kanin som väger 3-5kg, till min hona på 1,7kg. =)

Finns bilder som är tagna under "bygget" på min bdb.
Länk

Bobby
0

Bolåda tycker jag är helt onödigt. Har hon bara gott om halm så gör hon ett eget fint bo. Så har mina 2 honor gjort och det har funkat alldeles utmärkt!

Zvintos
0

#7: Det är lag på att honan ska ha tillgång till bolåda.
Den säger dock inte att honan måste använda den, bara ha tillgång till en.

EDIT: Utdrag ur L80.

13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.

Clariiz
0

"bohåla med rent och torrt _bomaterial"
_Är det typ ett hus eller?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#9: Ja, typ hus

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mintooo
0

=)

Clariiz
0

#10; ok :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jetaime
0

#8 Visste inte att det fanns lag på det?! Men mina har alltid fått en bolåda, men bara 50% (2/4) har använt den ;P Sen dom andra två byggda precis sidan om, men sen när ungar blev större så la dom sig där inne när dom sov och sånt :)

KvirrZ
0

jag tycker att det är en självklarhet att honan ska kunna ha ett val att lägga sina ungar i en bolåda. Hon kanske inte gör det, men hon ska kunna om hon känner att hon vill.

- Mvh Emma

kastanjen
0

#6 Superfin, vilken enkel och bra lösning!!

Zvintos
0

#15: Tack. ^^
Tyckte inte den behövde vara mer avancerad än så.

Bobby
0

Nu har jag lärt mig något!

Devin
0

Hej igen! Nu har det gått 29 dagar och Nowa har byggt ett litet bo under natten. Jag kan inte se några ungar med blotta ögat. Kan jag sticka ner ett finger o känna? Snälla SVARA snabbt!! :)

Clariiz
0

#18; Är du orolig kan du flytta på henne, sedan försiktig putta undan lite pälsoch titta :) Men ja, du kan känna med fingret :) Bara du är försiktig. Tänk på att ungarna ska vara varma, mjuka och röra på sig. Är de kalla och stela så måste du plocka ut dem.
:)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Devin
0

#19 Tack för der snabba svaret! Hur menar du med flytta på henne?

Devin
0

Nu har det gått 30 dagar och för ca. en timma sen hittade jag en unge död. Den låg inte i boet utan väldigt nära gallret. Hon verkar fortfarande ha värkar. Jag vet inte om det finns flera ungar i boet eller om hon har ngn kvar i sig. Men troligtvis inte för den första enligt mig var rätt så stor. Gah, det är så spännande… Men hur länge kan det ta tills hon är "klar"… :S

Devin
0

Det är en till unge nu.. den är  halvvägs ute men fötterna är först. Är det onormlat? :S Den verkar också vara död :(

Devin
0

Nu har jag ringt veten. Om hon inte får ut den inom en halv timme ska jag åka in och göra kejsarsnitt.. nu är jag jätte orolig. Den är död tror jag eftersom hon haft den halvvägs ett tag. Nån som har erfarenhet av liknande sitiuaationer?

Stackars min lilla Nowa :( :(

Tina-A
0

Oj…!! Jag håller alla tummar, fingrar och tår för att det går bra för er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Devin
0

#24 Tack det hoppas verkligen jag med… :)

Var precis ute o kollade igen. Det verkar som om det ligger en tredje unge i boet. Men det är fortfarande en kvar i baken. Min mors kompis kommer snart och ska hjälpa oss lite. Ush Ush!! Det måste gå bra annars vet jag inte vad jag gör.. :( Tänk om Nowa styker med.. :"(

Lippo
0

Vi håller tummar och tassar här hemma för att det ska  gå bra för henne!

Tina-lin
0

Hur har det gått?

Devin
0

#27 Läs tråden Nowa. :)

Tack alla för hjälpen! Den uppskattas mycket!