Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 429 ggr
minimal2
0

Kaninungar

Har en lejonkanin som för drygt en vecka sen fick 4 ungar. en var död direkt så den tog jag bort. 3 som levde. Men har fått problemet att en av ungarna hamnar utanför boet hela tiden. inte så att den kryper sit själv för den är ganska långt från boet. Den ligger under lite hö så det kan vara att honan lagt den där. Men sen är det också så att ungen är bara hälften så stor som de andra två. Vad kan jag göra mer än bara lägga tillbaka den i boet?

Någon som vet?

karinf
0

Vill inte honan dia den kan du köpa kattmjölk på zooaffären & mata med mininappflaska.
De börjar ju oftast äta själva inom ca 1 månad så den klarar sig nog. De små ungarna stöts ofta bort. De större tar för sig, men det behöver inte betyda att de minsta inte växer up till viljestarka krabater ändå.

Lycka till

Michiis
0

du kan ju försöka hålla i honan och låta den minsta ungen tutta själv, för mammans mjölk är bäst!. Men sen så kan man ju oxå ge kattmjölk.. Men GE inte för mycket för då kan den dö av det.. Den ska äta i ca: 5min.. tror jag det är.. Men om honan lyfter bort ungen kan oxå ungen ha nån sjukdom eller något fel. Djur världen är hård mot dom sjuka.

// Michis

minimal2
0

Tack för era svar. Jag ringde även en veterinär för att fråga vad jag kunde göra. De sa att man inte ska röra boet över huvud taget (lät lite konstigt då många plockar med bebisarna redan första dagen) och att jag inte skulle lägga tillbaka den unge som hamnade utanför. Nåja, det hade jag ju redan gjort och jag lät det vara. Honan slängde i alla fall inte ut den lille mer och nu springer det omkring tre små bebisar i buren med full fart. Den ena lite mindre än de två andra, men lika mycket fart och livsglädje har den i alla fall.

Tänkte bara tala om ifall mi undrade vad som hänt:)

Thumper-KG
0

Det var ju kul…men anledningen till att honan tog bort den, kan vara att det är nåt fel på den, och hon vill därför INTE att den ska föra dåliga gener vidare, alltså ett dåligt avelsunderlag för dig…

minimal2
0

Ja, men det blir nog ingen Avel med den ungen ändå. Lilltjejen ville behålla den så det blir nog att hon får ta den och ha som sin men att vi inte parar den när den blir gammal nog.