Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1893 ggr
Veero
0

OT- Vegitarian/vegan?

Är du/ni vegitarian eller vegan?

Jag är vegitarian och har vartit det sen födseln^^ hela min familj är det och min moster och morbror :) men dom andra ätare kött -.-

Tycker inte ni som äter kött synd om djuren? alla djur har vell lika mycket rätt till att leva som mäniskorna har?

Tänk dig som djur, går i skogen och betar och sen kommer det jägare och du springer förlivet och du kanske har en unga vid dig och oroar dig för allt då, och så pang dör din unge och en stund senare blir du dödad med.

Eller en gris, man föder upp gisar och dom får bo i ett litet utrymme och så kommer du tillvärden och är en liten gris. det är dags att flytta alla grisar blir tvuga att gå till ett ställe dom slår dig och dom andra grisarna för att gå framot, står en lastbil framför dig och du ska in i den, men vill inte, dom slår dig för att gå och det står massor med grisar där redan, du måste stå på dom för att komma in, grisarna rammal när det kommer flera kg tunga riser på sig och du får själv en stor tung ris på dig och plågas tills dödds.

Eller om du lever så drar dom fram dig och hänger dig i en snöre i bakbena och du hänger upp och ner och sprattlar och så pang i huvudet så är du död.

detta är sant om hur grisar får det, har själv sett när dom lastas in i en lastbil :( Det var på en prao dag i ett stort stall och det fanns även en massa grisar där som kulle slakats då.

flisan93
0

Inget av det.

teddykaniner
0

nej…

Med vänlig hälsning,
Jenny

Jetaime
0

Jag är vegetarian

Veero
0

#1 & #2 okej, vaf? :/

#3 okej :D vaf e du det?

kastanjen
0

inget av det….

Jetaime
0

#4 Varför? för att jag blir så äcklad av att äta kött, djur, som man har dödat för att jag ska äta det.. klarar inte det, vägrade helt enkelt äta det..

Veero
0

#5 ok vaf?

Veero
0

Tycker inte ni som äter kött synd om djuren? alla djur har vell lika mycket rätt till att leva som mäniskorna har?

Tänk dig som djur, går i skogen och betar och sen kommer det jägare och du springer förlivet och du kanske har en unga vid dig och oroar dig för allt då, och så pang dör din unge och en stund senare blir du dödad med.

Eller en gris, man föder upp gisar och dom får bo i ett litet utrymme och så kommer du tillvärden och är en liten gris. det är dags att flytta alla grisar blir tvuga att gå till ett ställe dom slår dig och dom andra grisarna för att gå framot, står en lastbil framför dig och du ska in i den, men vill inte, dom slår dig för att gå och det står massor med grisar där redan, du måste stå på dom för att komma in, grisarna rammal när det kommer flera kg tunga riser på sig och du får själv en stor tung ris på dig och plågas tills dödds.

Eller om du lever så drar dom fram dig och hänger dig i en snöre i bakbena och du hänger upp och ner och sprattlar och så pang i huvudet så är du död.

detta är sant om hur grisar får det, har själv sett när dom lastas in i en lastbil :( Det var på en prao dag i ett stort stall och det fanns även en massa grisar där som kulle slakats då.

Veero
0

#6 okej bra :D skrev nyligen om hur djur slakas för dom som inte vet, djuren plågas ju innan döden :'( Är din familj vegitarian med? :)

Jetaime
0

#9 jepp det är det som är så hemskt.. blir så äcklad av att tänka, typ detta var en lycklig ko som sprang runt och betade på ängen, men så kom någon och slaktade den för jag skulle äta, då går det inte.

Nej, det är bara jag.. så måste alltid fixa mat själv, svårt att komma på nått ibland,

BuffaloHorizon
0

Vegetarian, äter rent av grönsaker och frukt. Fisk och skaldjur enstaka gånger, mjölk ytterst sällan dricker för det mesta vatten.

Veero
0

#10 okej. aa. mina föreldrar lagar god vegitarisk mat :) skolans mat suger -.- SAMMA mat helatiden för mig och min syster -.- vi klagar jämt men inga förendringar.

aliciia
0

Jag äter helst inte ngt kött.. å jag äter inte fisk, åså äter jag inte Ägg.

men jag dricker oftast itne mjölk.. det smakar "stink" ;>

Veero
0

#11 okej :) jag äter inget som är djur, mjölk och så kan jag äta men inte fisk/skaldjur/kyckling och sånt.

Veero
0

#13 okej :) jag dricker heller ingen mjölk, ja det smakar blää. Och ägg äter jag inte kan bli någon bakelse med ägg.

Jetaime
0

Jag dricker oftast inte mjölk, men det är av den anledningen att jag inte tycker om det, men jag dricker ibland oboy och äter saker med mjölk i och jag äter ägg, för det är inget som skadar djuren, hade man tex inte mjöklat korna hade dom blivit sjuka.

Veero
0

#16 okej, samma här. ja men ägg äter jag inte fast jag kan göra det utan problem men det är min mamma som är att ägg är ett foster O_o hon äter inte ägg men jag kan gå och köpa en bulle med ägg i utan stt hon behöver veta xD

MarHai
0

Nej.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Ync
0

inget av det.

malinroth
0

Näpp

Tycker för det första att det är lite konstigt att jämföra djur med människor. Men ja jag tycker självklart att det är hemskt hur många slakterier behandlar djuren och jag hoppas det kommer bli en ändring på det. Själva slaktandet, då det sköts på ett bra sätt, ser jag inget fel med. Äter gärna vilt bla pga smaken på köttet och desutom känns det bra att veta att de levt ett fritt liv och sedan avlivats på ett snabbt och bra sätt. Äter dock all sorts kött.

flisan93
0

#4 Jag gillar kött även om det kommer från djur. Tycker synd om djuren men det är naturens lag.

thexclub
0

Min kompis är vegan och han är på mig hela tiden och tjatar om att jag också ska bli det ;p Men jag är överdrivet kräsen och äter ingenting som jag inte tycker är gott, sjukt barnsligt jag vet.
Men, NÅN GÅNG, ska jag bli veg ;D

the vanity, it becomes insanity

mintooo
0

Jag gillar inte dom som föder upp djur i fångenskap för att stycka dem men jag äter gärna vilt, det har vi människor gjort i alla århundraden..=)

Michiis
0

Okej, nu kommer jag till ämnet.. Jag äter kött, men inte för att jag hatar djur.. Utan för det första inte får blir vegetarian och för det andra så finns det mycket kroppen behöver som finns i kött..  Men jag är så trött på alla vegetarianer som går och säger; du äter kött, du hatar djur, fattar du inte att du äter lik? m.m.. Asså , lite överdrivet! Sluta hacka på oss som äter kött! För det är inte snällt! Vi är skapta såå.. Fatta om ett lejon t ex inte kan äta kött.. ja då skulle dom ju dö ut.. Vrf går ni inte och säger åt katter, tigrar, lejon ja alla djur som äter kött elller som lever på det.. Vrf hackar ni inte på dom!? joo men det fattar ni väll dom är ju djur.. Men det är ju vi människor oxå. Och grisar och sånna där djur dödas ju inte bara enbart till mäniskor utan till katter och hundar oxå.. Borde inte ni veggosar typ kränka hundar och katter då oxå?? Aja, det är så jävla elakt att kränka oss människor som äter kött.. Jag har inge problem om att ni inte äter kött.. Så då borde ni vara lika snälla mot oss som äter köttt.. ingen köttisätare som håller med!? Har många hundar och katter vid min sida just nu xP

// Michis

flisan93
0

#24 Håller med dig

thexclub
0

#24: Människan är dock det djuret som faktiskt kan välja att avstå ifrån kött. Ett lejon kan inte bara sluta äta kött och bli vegetarian =)

Men somsagt, jag äter också kött och det är väldigt jobbigt med vegetarianer som försöker tvinga alla andra att också bli vegetarianer.

ParaKiss
0

Jag äter kött.

Jag tycker speciellt inte om mat överhuvudtaget. Och är väldigt kräsen me mat.

Självklart synd om djuren hur de hanteras. Har tidigare försökt o blivit veg. men tycker inte om maten. och tycker man inte om maten så äter man inte.

Eftersom jag inte kan bli veg riktigt så jobbar jobbar jag hur djuren hanteras ist. Djur ska inte behöva transporteras till slakt osv.  Ett djur ska leva lyckligt och sluta lyckligt.

Såg även att en del skrev för att vi människor måste äta kött pga vi är rovdjur osv. Men vi människor behöver inte äta kött som andra rovdjur. Så det ser jag som ursäkter bara.

Och sedan jämföra människa med lejon är dåligt exemplar tycker jag. Eller med andra rovdjur… Har du/ni sett ett lejon någon gång gå i affären för att köpa mat? Det har faktiskt inte jag gjort.

Kan också nämna att jag är emot jakt. vet inte varför. Tycker inte bara om det. Även om det är bra att ta vilt djur eftrsom det har levt i det fria och det köttet är gott med. men ja. jag är emot det bara ^^

Michiis
0

Jag vet att lejon var ett dåligt exemplar att jämföra med.. Men jaa, men alla eller dom flesta vegetarianer säger att man är en MÖRDARE bara för att man äter kött..

Själv gillar jag inte heller att man ska slakta oskyldiga djur, men som sagt det är inte bara till för människan utan till djur oxå som äter kött (hund,katt). Men okej tänk då om ALLA slakteri stängs av, att det blir förbjudet att slakta djur..  Inget rovdjur får döda något annat djur och såå.. Då skulle ju dom flesta Djur som äter bara kött döö, och man skulle inte längre kunna ha hund eller katt för dom dör ut… Och alla skulle bara äta växter och sånt då skulle det ju bli kris på jorden för att det inte kommer räcka med mat till alla.. Är det ni vill alla veggosar? Tycker inte ni det är bra som det är, att dom som äter kött äter kött och dom som äter inte kött äter inte kött.. Då finns det ju i alla fall mat så  det räcker till alla.. Men det borde minskas med att döda djur för "skojjs" skulle tycker jag.. för djur ska inte dö, utan mening!

// Michis

psyko
0

Jag är vegeterian, äter dock fisk. Ska sluta med det så fort jag fyllt 18 år, sedan kan inte mina föräldrar tvinga mig.

#24 Tigrar, hundar, katter äter kött, ja. Men de stänger inte in en massa djur i små bås innan de dödar dem. De dödar inte över en miljard djur varje dag och dessutom låter miljontals kg kött gå till spillo varje dag bara för de inte orkat äta upp köttet.

Det är en skillnad att äta t. ex ett rådjur som fått leva ute i det vilda och fått leva naturligt och därmed haft ett lyckligt liv än en gris som aldrig fått gå ut…
Det är alltid synd om djuret som dör, men djuret ska få ha ett bra liv.

Ja, människan har ätit kött sedan stenåldern. Men saken är att man inte åt så mycket kött som idag. De åt inte kött tre gånger om dagen! De fångade ett djur och åt upp och använde hela djuret, inget skulle gå till spillo.

Om människan klarar sig halvt utan grönsaker och bär som man åt jättemycket av på stenåldern, klarar vi oss halvt utan kött.

Veero
0

#25 & #24  & #28 mäniskor kan leva utan kött!!!!!! men kanske inte ett lejon ju! Ja Michis du är trött på att vi inte gillar att ni äter kött. Men jag tänker så himmal mycket på alla djur som mördas på grund av alla mäniskor som vill ha ett oskyldigt djur i eran mage, därför säger jag saker för jag blir galen i min hjära för jag kan INGET göra :'(  måste bara säga ut en massa dåliga saker, jag tänker mig inte för när jag säger det. Grönsakerna/frukten räcker ju visst man planterar, samma ska som man föderupp grisar, kor osv!!!!

Om inga, eller ja några mera slutar med kött så skulle dom inte slaka så mycket om mera djur skulle få leva bättre.

Veero
0

#27 okej :) jo jag vet att du omplaserar djur som inte ägaren kan ha, och då försöker man ju hjälpa andra djur.

(inte till ParaKiss, utan Flisan93 och Michiis)

Och att man måste äta kött för att överleva är bara en dum ursäkt, för det finns några fåtal vegitarianer/veganer som lever utmärkt ju. Ni mäniskor betalar dom för att sälakta/jaga det gör inte ett lejon.

Veero
0

#20 man kan ju visst jämföra människa med ett djur, för vi själv är ett djur ju. Men ni betalar ju för att dom ska döda ett djur men det gör inte djuren!

Michiis
0

See.. nu hackar ni på oss kött ätare igen.. ! Men fatta alla slakteri är inte till oss mäniskor utan hund och katt… Dom måste ju äta kött ju..

// Michis

Veero
0

#33 -.-men ni har ju fel. Hundar och katter, men det slaktas miljoner djur varje dag, dom kan vell slkata MCYKET minder och inte  så många, hundar och katter äter baar rästerna fårn djurne ju.

Michiis
0

Hah, skäll ut dina två katter dåå… dom äter ju mer kött än vad jag gör ju , daah.. Jag äter mycket mindre än dom två.. så gnäll lite på dom, och ge dom vegetariskt foder… Då hjälper du kanske några 100djur till

// Michis

Veero
0

Jojo våra katter äter FISK!

Michiis
0

fisk är oxå kött juu, och ett liv!

// Michis

Veero
0

Ja, men fiskar hara inget liv typ, ser en fisk mig så kommer den bara ihåg mig i några sekunder, dom har inget minne

KvirrZ
0

som Nicolina klokt skrev i en annan tråd om samma sak:

Sluta använd smink, sluta använd den härliga ansiktcremen eller kroppscremen, och köp för guds skull ingen pepparkaksdeg i mataffären, sluta använd tvål, sluta använd hårprodukter, sluta använd margarin, sluta använd musli, sluta använd tacoprodukter, sluta använd färdiglagad mat, sluta äta vegbullar, sluta använd dressingar och olika såser, sluta äta chips, sluta äta nudlar, sluta äta glass… ja det mesta som vi människor anser oss vara i mycket stort behov utav - varje dag! Ett par miljarder människor då med andra ord…

Det är mycket mer en bara köttproduktion som är överdrivet…
Om man läser på vad dessa saker+många fler innehåller så kan vi se att detta är en stor orsak till att madagaskar+alla endemiska arter snart inte finns längre..

- Mvh Emma

Clariiz
0

Jag är vegetarian.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

Jag är vegetarian, men jag tycker det är helt OK att typ äta djur OM de t.ex. är skadade (och de måste avlivas) och köttet endå går att äta lixom, men jag avsykr sånna som föder upp just för köttets skull. Och om de blir slagna för ingen anledning lixom >.> Det är grymt att föda upp djur för köttet.

Tina-A
0

#0: Det är inte bara djur som blir brutalt mördade och jagade. Även människor blir det. Tycker inte mer synd om djuren än om människorna? Lika synd om båda tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nicolina
0

#39 Å här är jag och står fortfarande för det jag skrev i en anna tråd som KvirrZ kopierade in i sitt inlägg.

Ni som är veg. är lika mycket djurmördare som en köttätare, då ni precis som köttätare använder samma produkter utan att ha en aning om vad som finns i och vad DET gör för våra vilda utroningshotade djur och växtliv! Så kom inte och säg att vi är elaka som äter djur när ni själv är lika elaka mot naturen och de vilda djuren på ex Borneo!

Själv är jag köttätare och kommer vara det i hela mitt liv, men jag respekterar och hackar inte ner på folk som är veg. om inte de hackar ner på mig!

ParaKiss
0

Katter behöver kött precis som andra rovdjur (förutom människan som klarar sig bra utan kött).

Om alla människor vart vegetarian/veggan och sånt. Så skulle det ändå bli mindre djur som slaktas. Eftersom mindre kött skulle behövas.

Fisk är också ett djur. En levande varelse. Vem säger att de inte har nå känslor? Har ni blundat för deras panik / sorg i deras ögonen när de fiskas upp? Varför tror ni de splattrar så mkt och försöker undkomma ifrån nät och krok. Bort från land som är döden för dem. Jo, för de är djur som vill leva och som känner smärta. Precis som alla djur vill leva. Tillomed en liten blomfluga!
Katt, marsvin, häst, varg, älg, kanin, myra, orm, spindel, mask, träd, blommor, gräs, och så mkt mera. Allt det är levande varelse. Även en sten faktiskt! Allt det tillhör naturen. En natur på jorden som människor försöker styra över, men som egentligen förstör. Människor skulle aldrig ha vart till. Då skulle vi aldrig ha haft så många natur katastrofer, förstörelser som det är nu. Även en hel del djur är utrotningshotade pga oss. Det är så fel!

Bilar, hus, människor, vägar, olje dumpningar i havet, avgaser, bensin, vapen, rivning utav skog och regnskog,  marker görs för att sedan odla på eller låta våra betes djur gå på, osv. Det tillhör inte naturen! Vi människor tillhör inte naturen. Vi är inte djur längre. jag själv anser att vi är odjur, demoner och monster. Vi gör för mkt ont i världen! Inte många bryr sig eller bara blundar för det för de vill inte se sanningen i vitöga.

Våra förfäder tillhör naturen. De förfäder som tog vad de behövde. Utan att överdriva en massa som dagens nutid gör! Även om det finns en del såna människor kvar. Så som Australiens aborigines, mm. Men tyvärr finns det inte så många kvar som lever som urtidens invånare. Och det skyller jag största dels på den "vita människan".

Litet citat ifrån lejonkungen, som jag tyvärr inte riktigt kommer ihåg hur den går. Men den är ifrån första filmen allafall. (som säkert flera har sätt. Och som är så sant så!)

Även lejon äter gräs. Precis som antiloper äter lejon.

Gräs - Antiloper - Lejon - Gräs - Antiloper osv.

Med andra ord Antiloper äter gräs. Lejon äter antiloper. Lejon blir till gräs när de dör. Och antiloper äter gräs. Det är livets cirkel.

Även en Poccahontas (stavning?) låt har bra budskap tycker jag. Ur den gammla och första filmen.

Rafflan
0

Jag äter kött och tycker väl synd om djuren som slaktas.

Men det är äta eller ätas, det är djugelns lag. 

Men om vi jämför med utomlands så har våra djur det jätte bra.

DET ÄR FÖRBJUDET ATT SKJUTA DJUR SOM HAR UNGAR OCH ATT SKJUTA UNGARNA!

ENDA GÅNGEN MAN FÅR SKJUTA EN UNGA ÄR OM FÖRÄLDERN DÖTT I EN OLYCKA ELLER PGA SJUKDOM!

Du har sett hur dom lastar in djuren men inte själva slakten.

Jo, vi är ju inte så snälla mot våra slakt djur, men ändå. Att tvinga djuren framåt med en skiva eller att slå lite på dom är ingen fara då grisar har ett otroligt tjockt skin och är väldigt tåliga.

ParaKiss
0

Vill även nämna att en hel del utav husdjuren faktiskt inte heller tillhör naturen. Utan deras förfäder mena jag då.

ParaKiss
0

Tycker du borde kolla in mera hur en del slakt gör med sina djur.

"Att tvinga djuren framåt med en skiva eller att slå lite på dom är ingen fara då grisar har ett otroligt tjockt skin och är väldigt tåliga."

Då tycker du det är helt okey att slå djur lite annars också? Eftersom det är då ingen fara med den då.  Kanske jag ska slå lite mina djur med? Eftersom det är ingen fara?  Om jag hade grisar så skulle det vart helt okey att slå dom med? Slå lite eller mycket. Är ändå att slå. Och man slår då ett oskyldigt djur. och det är djurplågeri! Man misshandlar inte djur!

Rafflan
0

#47 Misshandel och slå är olika saker i min värld. Det ska du ha klart för dig.

Tex om en hund anfaller dig eller börjar bli aggressiv skulle du då låte det forsätta eller ta tag i nackskinet, lägga den på plats? Kanske försvara dig om utfallet var mot dig och slå den? Om en hästa anfaller och försöker hugga skulle inte du försöka försvara dig då?

En elefant kan du fan sprka hur hårt du vill på denns ben utan att den känner ett skit, sparkar du en katt kan du döda den. Inse skillnaden på dina djur och en gris. Grisens skin är super tjockt, och många slakt uppfödare kan ta och slå dom lätt på för att dom ska röra på sig men för en person som bara håller på med små djur kan det slaget uppfatats som misshandel osv. Allt beror på hur hårt slaget är!

[Wera]
0

Jag såg på TV en gång (Kalla fakta) och där hängde dom upp en ko i benen, SAMTIDIGT som den skulle slaktas och föda en kalv!!! Det är snällt eller hur ?? (NOT) Det är helt bisarr.

Kristall
0

Jag är varken vegan, vegetarian eller något annat liknande. Jag äter kött (gillar dock nästan bara vilt, och det i mkt små mängder. Inte för att jag tycker synd om djuren, utan för att det inte smakar så jättegott precis.). Visst finns det djur som föds upp till slakt som inte mår bra. Visst slaktas onödigt många djur per dag. Det kan jag inte förneka, men ni behöver inte hacka på oss "köttätare" bara för att vi på något sätt skulle "stödja" detta.

Bra att ni "vegetarianer" försöker få folk att tänka efter lite innan de köper de där saftiga stekarna till grillfesten. MEN har ni märkt en sak - att det håller på att bli ännu en "modegrej"? "Bli en vegetarian, du gör något bra för världens djur och blir en mycket bättre människa direkt!", eller "Du är inte en djurvän om du äter kött!", eller "Kött är MORD!". Jag hatar att se folk som tror att de är bättre på nåt sätt bara för att de avstår från att äta kött… vad man äter avgör inte hur man är som person! Det är ju i princip som att säga "Du åt ett chips idag, du är ett sånt där fetto som bara sitter i soffan hela dagarna"!

Sen kan jag i och för sig hålla med om att vi äter alldeles för mycket kött nu för tiden. Men en människa bestämmer helt själv vad h*n äter, ska vi börja hacka på er "vegetarianer" nu då, bara för att ni inte äter kött? Nej just det, för ni är ju bättre människor, ni bryr er om djuren, vilket vi inte alls gör. Right?

#38 - att fiskar inte skulle ha något minne är bara fördomar, fiskar har visst ett minne. De har också ett liv, liksom alla insekter, grodor, ormar…

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

ParaKiss
0

Att bli anfallen utav ett djur och att skydda sig.
Och att slå ett djur som inte gör något.
Är två olika saker.

Att skydda sig = Självförsvar. (men då får man tänka sig vart man är och vad man har gjort mot djuret. om det är ens eget fel eller ej. Eller om den bara anfaller för den är aggressiv = sjuk) vad det än är så är det säkert människans fel ändå.

Slå oskyldiga djur (vad det än är för djur) bara så dära = Misshandel/djurplågeri.

Och jag tror att en hel del människor ser det så. Allafall de jag känner och chattar med. Vare sig de håller på med smådjur eller andra djur. Tillomed en del jägare ser det på det viset. Så det är inte bara de människor som håller på med smådjur som ser det så.

Slår du dina djur du med?

Ett slag är ett slag. Vare síg hur stort det är. Djur som inte vet så mkt bättre ser det som "Vad har jag gjort för fel?" eller ser det som hotelse.

Och vad är det för mening att slå ex. grisar som är påväg in till slakten/dödens rum. Och få de mera panikslagen, och stressade, mera än vad de redan är? Det är djurplågeri.

BuffaloHorizon
0

Alla äter olika. Människan var tyvärr inte vegetarian från början men vissa väljer en annan väg i livet i allt inklusive föda. Man kan vara vegetarian av olika själ, alla som är vegetarianer är inte det för djurens skull utan det kan finnas en helt annan orsak till varför dem avstår från kött. Huvudsaken är att man livnär sig och även människan ingår i näringskedjan. Hade dinosaurier funnits hade vi blivit deras lättförtjänta föda.

My point is, näringskedjan som alla säkerligen läst om i skolan oavsätt om man är vegan/vegetarian är man ändå en del av den kedjan.

No need to fight ;)

The-Photo
0

Nej det är jag inte.

Rafflan
0

JAG SKULLE ALDRIG SLÅ MINA DJUR!

Men jobbade en gång med en häst som varje gång man tog in henne anföll så då tog jag och gav henne en löst slag på mulen så hon skräpte till sig.

Och fatta att djuren känner olika hårt. Du kan inte klappa en sjusovare/mus som du klappar din kanin/katt.

Hur många av er har verkligen JOBBAT med grisar? Hur många har  försökt flytta dom från en box till en annan? Har flyttat dom på slakt bilarna?

Alla som föder upp grisar kanske inte är så snälla mot djuren. Men på dom 4 ställerna jag har vart har grisarna inte lidit det minsta. Däremot tycker dom saker är läskigt och det är mycket som ska göras på en dag. Sjuka djur ska få medecin, pelle grisar ska hand matas, vanliga grisar ska få mat, man ska mocka, man ska se till att förlosningar går bra. Man har då inte tid att vänta 2h på att en gris ska gå 35 m till sin ny box.

Och hur mycket jag än knuffar med min skiva på rumpan så backar grisen och man har inte så mycket att sätta emot, dom är starka djur. Då kan man ta en hand och ge den en klash på rumpan  eller trycka till knät löst mot ena skinkan och grisen travar glatt fråmåt. Men denna metod skulle jag ju då aldrig använda på min hund eller häst. Ni måste lära er skillnad på djur arter innan ni börjar gnälla. Ett marsvin kan du lyfta ditt du vill, en gris, häst, ko måste lyda. Annars kan dom bli farliga.

Och bara för att det stället du var på apu hade djuren under så otroligt hemska förhållanden betyder det inte att alla har det.

Grisarna är nog det kött djur som har det värst i sveriga, men nya lagar håller på att tas fram och förhoppnings viss får djuren det bättre när dom nya lagarna är klara.

Tina-A
0

Rafflan: Jag tror att du tror att slakten går ganska snällt till här i sverige. Jämför med många andra länder där dom plågar djuren till dom dör och dom får ligga och lida och blir misshandlade å de grövsta, så är sverige ganska snällt. Men snällt? Nej, djuren torteras och misshandlas här också. Lider och plågas.

Rafflan
0

#55 var har du fått den informationen ifrån? Våra djur har det inte bra men totyr och misshandel är att ta i.

HÄR HITTAR NI SVERIGES LAGAR ANGÅNDE SLAKTDJURS HÅLLNING.

Fakta: http://sjv.se/

Dessa lagar följs mycket noga med extremt tätta inspektioner.

BuffaloHorizon
0

#56 Vill bara påpeka att inte alla slakterier i Sverige följer dem lagarna. :)

Tina-A
0

#56: Lagar om sådant brukar inte hållas så exakt som det kunde önskas. Visst är sverige bättre än många andra länder, men långt i från perfekt.

thexclub
0

Knappast särskilt många av slakterierna i sverige följer lagarna…

Rafflan
0

#57 då stängs slakterierna omgående. Vet du om nåt sånt. Varför anmäler du dom inte då? Man medverkar ju i djurplågeriet om man inte anmäler!!!!!

thexclub
0

#60: Allt löser sig inte om man anmäler? Jordbruksverket kan vara otroligt segt med att kolla upp saker.

BuffaloHorizon
0

#60 Kolla på Insider, Plus, läs tidningarna etc så vet man. Varför säger du att jag ska anmäla när jag inte känner en slaktare? Så vitt jag vet skrev jag aldrig att jag medverkat i en slakt på ett slakteri utan sa bara att alla slakterier i Sverige följer inte lagarna finns dem som avstår från dem. Att säga att ALLA slakterier följer lagarna bra i Sverige är att dra över en kant eller du kanske har besökt absolut ALLA slakterier.

Rafflan
0

#61 när det gäller slakt är sverige hårda emd att lagarna följs och har någnen en allvarlig överträdelse händer det saker fort ska du veta.

#62 Men hur kan du säga saker som att det finns slaktare som inte följer reglerna utan fakta? Utan bevis? Dom som inte följer lagarna är i sånt fall svarta och dom blir påkomna ganska snabbt och ingen vill sälja eller köpa kött av såna ställen. 

Det som står i tidningarna är ju sånt som kommit fram och då slutat. Alla sköter sig ju inte inom slakteriet men alla sköter sig inte när det gäller att sköta sina djur. Och anmäler man dom så räddas djuren.

BuffaloHorizon
0

#63 Någonsin hört talas om programmet Insider eller äns sätt det? Fakta nog.

Säger också samma sak till dig, hur kan du säga att alla slakterier FÖLJER lagarna utan bevis?!

Taci
0

Jag äter allt kött. Visst vet jag om att många djur lider, men jag har helt enkelt inte psyke nog o bli vegetarian tror jag. Skulle verkligen sakna o äta kött, o jag kan inte tänka mig att inte äta det! Jag försöker så ofta som möjligt köpa kravmärkt, ägg från höns som går utomhus osv, men det går inte alltid, pga ekonomi o allt annat. Dock respekterar jag verkligen vegetarianer o jag är glad att det fungerar för dom att inte äta kött, det är starkt! Men såna som går runt o säger "kött är mord" kan jag inte respektera, det är respektlöst mot oss köttätare. Det är inget fel att äta kött, eller att inte äta kött, det är varje människas eget val, tycker jag :)

Rafflan
0

#64 Insider är inte alltid svenskt för det första! Och har dom visat nåt på det så har dom ställerna stängts då dom är anmälda nu!

FÖR ATT ALLA SLAKTERIER ÄR REGISTRERADE OCH BESÖKS REGELBUNDET. DU KAN RINGA TILL JORDBRUKS VERKERT OCH KOLLA UP SAKEN.

SVERIGE ÄR EN AV DOM HÅRDASTE NÄR DET GÄLLER LAGARNA OM SLAKTDJUREN OCH HUR MAN FÅR OCH INTE FÅR SLAKTA/AVLIVA. MED TÄTTA INSPEKTIONER PÅ SLAKT HUSEN!!!!!!!!!!!!!

ParaKiss
0

Rafflan:

Det känns lite som att du blundar för de mörka sidorna inne i slaktvärlden? Även om sverige är en av de hårdaste me lagarna inom slakt och sånt. Så spelar det ingen större roll. För djur vanvårdas eller hanteras fel ändå på flera slakt ställen och bondgårdar osv. Även om det finns kanske en del bra slakt. Så finns det också en hel del dåliga slakt.

Rafflan
0

#67 djuren lever under hemska förhållanden det vet jag och dom mår ju inte direkt alltid så bra av det. Men alla bara klagar och säger saker dom inte ha fakta eller vet nåt om. Det gör mig så arg bara. Det känns som om det blir lite, "vi är så elaka och ni som inte blir vegitarianer stödet denna elakhet". Därför tycker jag vi ska ta fram lite fakta och tysta ner det överdrivana (en höna av en fjäder) och ta fram lite fakta istället. Däremot som jag skrev i #45 "tycker synd om djuren som slaktas".

BuffaloHorizon
0

#66 Jag vet mycket väl vad lagarna säger, jag har studerat lag och rätt men jag vet också att det inte alltid går att följa alla lagar fullt ut vad det än gäller. Alla slakterier må vara reggade men det finns många slakterier som slås igen och många nya som slås upp och bland dessa är det alltid någon som inte följer lagarna. Inget yrke är fritt från lagbrott.

[Wera]
0

#67 & #66 Precis! :/ De är hemskt. Det värsta är iaf. att djur slaktas och hängs samtidigt när de ska föda/föla.

Denna kommentar har tagits bort.
Sosso
0

Tänkt bli det. Ska börja äta vegetariskt i skolan nu är det tänkt, för att se hur det är.

Tixy
0

Ja, jag är vegetarian. Varför? För att jag fucking känner för det! -.-

Well, det människan behöver från kött, är ytterst lite (men fortfarande viktigt!), men det finns även i tex bönor. Alltså finns inte köttbehovet hos oss som hos rovdjur.

ParaKiss
0

#68 Finns en hel del fakta och info om vanvårdade djur i slakt, bongård, hönshus, mm. Sök på internet bara. Kolla på Insider, kalla fakta, eller andra sidor där de har tagit fram fakta och info om djuren i slakt osv. Djur som finns i livsmedel.

Och såklart är det inte bara kossor, grisar osv lider. Även ankor, höns, får, lider en hel del de med. Och krabbor och anda djur som kokas levande (!!!) är inte änns något att snacka om. Grymt att kokas till döds ;/

Men jag förstår inte vad mera fakta du vill få fram inom slakten osv? När det redan finnns en hel del. Och du själv säger också att du vet att det finns dåliga slakt.

emms
0

Jag är kyckling veg. (äter kyckling, fisk, ägg, mjölkprodukter) vill bli hel men får inte för mina föräldrar.

Sen får jag inte nån annan mat i skolan för de är så j*vla tröga! :@ äter bara tillbehören och salladen som består av 90% sallad och 10% gurka och tomat… -.-

Emma

BuffaloHorizon
0

**Rafflan:
**Måste bara fråga. Vart har du fått det ifrån att Insider inte är svenskt? Det leds av Robert Aschberg på TV3 och behandlar enbart saker som händer i Sverige precis på liknande sätt som Efterlyst gör.

Du kanske Googlade på Insider och fick upp den britiska gala tidningen Insider.

Lite info om Insider.
http://www.tv3.se/content/blogcategory/1594/1672/

Melike
0

äter kött men inte kanin eller hästkött….

Veero
0

Oj, jag startade denna tråd men jag trodde ALLDRIG att den skulle bli så här lång/stor och som en fajs :O O_o

Men jag har ju sett hu rhårt dom slår grisarna och sparkar, jag hade ju själv vägra att gå in i ett främande sak så osm grisarna gör. Man kan slå grisar utan problem?? :O Det dummaste jag haört, man kan inte slå någon, grisen fattar inte vad den gjort för fel, sk ajag gå och slå dig för att du ska gå in i ett slakthus och sedan plågas den långa vägen och sen så där du plågsamt skulle du gillar det?? Tror inte det samma sak som dom andra djuren dom vill heller inte dö, dom vill leva det är intederas fel att dom kom till värden utan människan.

alla har olika åsikter hur slakt går till men dom flästa har fel, att det går snällt till och sov. Slakten är förfärlig, köttet är as smutsigt, min morfar jobbade tyvärr på ett slakteri förut och så tappade dom lite kött på det smutsiga golvt dom tog bara upp det och la tbx det, sen dess har han inte ätit korv.

Alla lyder inte lagarna i slakten, för dom verkar inte tro att djur har känslor eller något sånt, att dom är en leksak.

Rafflan du verkar tro att sverige är så snällt, och djuren dör så snällt, NEJ! Har du inte fattat att dom får ont innan sin hemska död är kommen, dom kanske bara lever i ett år.

Rafflan
0

#78 Då kan jag säga att du var på ett ur usel svin gård. Vilken var du på?

Hur plågas dom om jag får fråga? Har du sett det IRL?

Slakten är inget snällt, det vet jag mycket väl om. Men ni skriver misshandel osv. Det är överdrift enligt mig, man har lagar för att det inte ska vara djurplågeri. Och djuren är inte så länge på slakterit innan dom dör.

Alla vet vi att korv innehåller avfalls produkterna när man slaktat. Jag äter inte heller korv för att det är så vidrit. Ha t.o.m hört att fisk bullar ska inhålla ko-ögon, men det är inget jag fått bevisat ännu :S

Dom ser inte djuren som en levande sak då dom inte kan döda nåt som lever. Dom ser djuren som en kött bit som någon familj ska äta till middag.

Djuren dör snabbt, men det är inte snällt för det.

Grisar lever knappt 1 år.

ParaKiss
0

Ämnen om veg./vegg. , jakt, djurförsök blir det oftast mkt diskutioner kring.

Rafflan
0

#80 du har rätt. Vi kan hålla på och diskutera detta i all oändlighet och ändå aldrig komma fram till nåt svar. Därför lägger jag av i denna diskussion nu ;)

En sista mening bara: " Man ska inte skriva nåt om man inte kan bevisa det med fakta" //Björn

Creation
0

Är vegetarian sen födseln. ^^
Äter ägg och mjölk och inte fisk och kött. ;)

Jag är vegetarian av alla möjliga anledningar. :P
För att jag tycker:
- Att det är fel mot djuren
- Att det inte är gott
- Att man räddar miljön en aaaning
- Att det är hälsosammare
- Att jag helt enkelt är uppfostrad så x)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Taci
0

#82, hälsosammare att vara vegetarian än att vara köttätare?! Kan du utveckla, tack.

svartelbas
0

jag är vegan…

kastanjen
0

Tyvärr så måste jag säga att de djur i sverige som har det sämst är höns och av någon anledning så är det många som inte äter "kött" som äter kyckling.. Var finns den logiken.

Sen måste jag tyvärr också säga att slaktsvinen i sverige ofta inte har det helt bra heller. Och jag kan säga att jag är ganska insatt i detta då jag är utbildad djurskötare och har jobbat med både slaktsvin och suggor. Suggorna har det i regel hyfsat bra men slaktsvinen lever tyvärr ofta under inte allt för bra förhållanden.

Slakt kor däremot är bland de djur i sverige som lever bäst. De går ute större delen av året och kalvarna får gå länge med mamman.

Vet inte om jag tillförde diskussionen någonting överhuvud taget men jag kände att jag visste lite om detta och vill dela med mig av det.

Creation
0

#83 Öh, lite mindre onödiga fetter och salter kanske? ;/
Sen har jag reumatism i släkten som kan förvärras av att man äter kött(sant!), därför är det alltså mycket hälsosammare på det viset.

Sen känner jag mig helt enkelt lite hälsosammare när jag äter grönsaker medan de andra äter hamburgare
- fatta vad som är nyttigast! ;)

Det var förresten vad jag tyckte. Det är mitt intryck, som inte behöver vara rätt nödvändigtvis.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

aliciia
0

#86 samma här

men det är väll vara fläskkött (?) man inte ska äta,
äter inte kött som jag skrev där uppe ^^

svartelbas
0

#86: att bara byta kött mot grönsaker rakt av är inte nyttigare. kroppen behöver mkt mer än det som finns i bara grönsaker! (och detta säger jag som vegan…) var noga med att få i dig proteiner och andra nödvändigheter! :) jag är övertygad om att man kan få i sig allt man behöver utan djurprodukter, men det kräver lite mer jobb…

Taci
0

#86, det går inte riktigt att jämföra ett lass med grönsaker med en hamburgare!? Hamburgare vet väl alla är sjukt onyttigt, med dressing o habbaloo. Kött innehåller massa nyttigt, o inte bara onyttiga fett o salter som du skriver. Att bara äta grönsaker är inte heller bra.

ParaKiss
0

Man behöver inte äta kött för att få i allt som är nyttigt. Det kan man ju få igenom böner och sånt med…

Och självklart ska man inte heller bara äta grönsaker. Läre få i sig alla andra näringar med.

Taci
0

#90, nej självklart :) Men jag tycker inte man kan säga att det är hälsosammare att inte äta kött, det låter bara korkat enligt mig. Det viktigaste är väl att få en varierad kost med en massa vitaminer o mineraler, bra fetter osv osv, o det kan man vad jag vet få både som köttätare och som vegetarian. Tror absolut inte det ena är hälsosammare än det andra.

ParaKiss
0

ok =)

Thumper-KG
0

Jo, jag gråter hela vägen till charkuteristen…

Hatasallad
0

#45 DET ÄR FÖRBJUDET ATT SKJUTA DJUR SOM HAR UNGAR OCH ATT SKJUTA UNGARNA! ENDA GÅNGEN MAN FÅR SKJUTA EN UNGA ÄR OM FÖRÄLDERN DÖTT I EN OLYCKA ELLER PGA SJUKDOM!

Det är inte förbjudet att skjuta ungar. Fast under en viss årstid är ju det men annars inte. Som vildsvin t.ex, man får inte skjuta suggan men man får skjuta kultingarna. För skjuter man suggan så blir ju kultingarna typ huliganer…

Veero
0

#77 jag praoade i rättviks gymnasium stall som satt ihop med ett gris stall och ägs av komunen. Och ja jag har sätt det på riktigt!!! :(.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.