kaninhanne
Hej alla:)
Jag letar efter en kanin hanne att para min hona med, behöver inte vara någon utställningskaning.. Men min hona har stammtavla. hon är en dj´värgvädur och har färgen isabella. hon har haft 4 st kullar.. Nu vill hon ha en kull till.. hon är värdens bästa mamma, hon tar alltid hand om sina små hårbollar:)… så snälla finns det någon kanin hanne?? vore bra om du bor i södermanland.
skickar med en bild på min hona celin:)
Ålder?
Kan vara bra att veta.
sorry det glömde jag att skriva hon är 4 år:)
#2 Då ska du nog inte avla på henne.
Jag har en hane av rasen Lejonhuvad.
Blå, men stamtavla. Kommer få hem ännu en hane ganska snart.
Finns i Eskilstuna, fast du kanske inte vill korsa?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Kaninhonan har redan haft 4 kullar, så det ska nog gå bra ändå :) Men bra att du är uppmärksam
Vilka färger vill du få ut av parningen?
Önskat temperament på hanen? =)
Har en vit blåögd dvärgvädurshane jag kan tänka mig låna ut.
Dock bor jag i Dalarna.
tack #5 och 6… #4 Jo det är klart att jag kan:) det är inte meningen att småttingarna ska få stamtavla:) jag vet redan 3 st som vill ha kaninungar på min celin:) jag bor utanför Nyköping så allt är av intresse i närheten..!:) spelar inte så stor roll på temperament..:) de är så söta ivilket fall:)…
#7 Temperament spelar väll roll? Man vill väll inte avla fram kaniner med ett aggresivt eller bitigt beteende.
Har du någon anledning till aveln dvs något du vill få ut av det?
Jag har en blå dvvhane och bor i nyköping. han är jättesöt!!! men väldigt aggressiv.
(haha)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
jo det är klart att man inte vill ha ett aggresivt djur.. men om pappan är snäll och mamman är snäll så kan ungarna fortfarande bli aggresiva.. och det spelar också en stor roll så klart hur mycket man håller på med ungarna…!!!..
Jo att min hona ska få en till kull med fina ungar..!!.. plus att jag ska behålla en unge.. och att det är gosigt med små kaninungar..!!…
#7; Temperamentet är väll viktigst?! Efter defekter och sjukdomar då.
Någon anledning till varför du vill ta kullen?
Bild på min kille..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#11 Jo det är klart:).. han var jätte söt:)
#9 jag vill inte att hannen ska vara aggresiv..!!.. han får varken skada min hona eller göra så att det blir aggresiva kaninungar…!:)
#13 Vad sattsar du på med kullen då dvs vad är ditt mål med den?
#14 alltså jag ska inte käna några pengar på den..!.. det är meningen att det ska bli sällskapskaniner:)
asså kaninen är 4år det är väll bra gammalt .. eller ?
#15 Man kan väll ta betalt för det men alla som avlar på en kanin har ju ett mål till sin Avel dvs en anledning till varför man ska ta en kull.
#12; Han är pappa till en kull nu på 4 honor (7 veckor) samt att en till kull efter honom föds nästa vecka.
Super trevliga ungar, han är efter fina föräldrar med bra poäng i uts. Han är även super kelig och mysig. Han kan även hoppa.
Hans ända "dåliga" sida är väll att han är så jäkla smart. Han klättrar över gallret så tak är ett måste, och han hittar minsta hål som han kan ta sig igenom. Detta går i arv då en av flickorna i kullen är precis som honom.
Detta ser jag dock inte som en "defekt" eller så, burar ska vara säkra :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag var ironisk…
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#15; Om målet med kullen är att käna pengar lånar jag verkligen inte ut min hane!
Det kostar både att låna hane, samt att föda upp ungar. Att tjäna pengar är inte ens ett vettigt syfte.
Ignorera min kommentar i #18.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#20 "alltså jag ska inte käna några pengar på den"
#20 men jag sa ju att jag inte ville käna pengar på kullen jue..:!!.. kolla #15..!.. jag vill att de ska bli sällskapskaniner:).. kommer att hålla på med dom jätte mycket när de är små..!:)..
tack #21:)
#22 En som lånar ut sin hane (mot betalning eller en kaninunge) vill alltid veta anledningen till varför man ska ta kullen vilket du inte svarat på än.
# 19 jo jag förstod det när jag läste vart du bodde..:)…!..
asså kaninen är 4 år det är väll bra gammalt .. eller ?
#26 Jo.
#26: Det är inte direkt gammalt så.
Många (de flesta?) uppfödare brukar använda honorna i Avel tills de blir mellan 3-5 år (varierar). =)
#24.. kullen ska bli sällskaps kaniner till olika familjer..!!.. och jag ska behålla en unge..!?.. räcker det som svar??.. jag vill ha en till unge på min celin:)..
#26 nej det är det inte.. en kanin kan bli över 8 år.. en kanin klarar av en förlossning hela sitt liv.. men det är meningen att den här ska bli den sista..:)
#29 Att dem ska bli sällskapskaniner tycker inte jag ser ut som ett mål till sin Avel lr vad säger ni andra?
Kaniner ska man inte heller avla på efter dem nåt 5 års ålder då risken är större att något går fel ju äldre den är.
#28 du har helt rätt:).. där min celin kom ifrån var mamman 6 år..!.. och min celin är värdens bästa.. hon går utan koppel och hoppar efter mig vart man än går..!:) hon är en riktig vaktkanin:)..
#29 det är inte säkert´.. jag vet många kaniner som har dött vid förlossning, å de har varit i goforn och "ung" enligt dej ( 3/4 år)
# 30 ja men hon är bara 4..!.. det ska ju bli den sista.. asså om du bara är neggativ varför svarar du ens??..
#32 oj.. nu lärde jag mig något nytt.. tack=)
det är jag inte, jag vill kanske bara kaninens bästa, men förlåt, jag ska inte skriva mer i detta forumet ><
#33 Neggativ? Kan vara bra att veta saker och jag tror många här vill veta samma saker som jag. Om du tar mina inlägg som neggativt så ber jag om ursäckt. Andra har också frågat vad din anledning är med aveln ifall du missat det.
#32: Ja, och det finns honor som dött när de fött fastän de varit 1-2 år.
En förlossning kan gå fel vilken ålder de än är i.
Att de är unga är ingen som helst garanti att det går felfritt.
#35 det var inte till dig:) det var till #30 det är klart du ska vara kvar här:).. du vill ju bara hennes bästa..
men men jag ska väl inte få en kull till på henne eftersom alla är så negativa… får väl köpa en kaninunge..
#38 Tar du åt dig av frågor kring nyfikenhet på att avla på din kanin? =S
#39 nej det är klart att jag inte gör men alla bara klagar.. jag vet att hon klarar en förlossning till och jag vill ha sällskapskaniner av henne..!.. det är klart att alla ska få veta.. men alla lägger ju sig bara emot..!…
Jag tror absolut hon klarar en förlossning om hon fått 4 kullar innan. Inte direkt som att hon ska få sin första kull nu..
Men visst, det kan ju alltid gå fel. Vilken ålder kaninen än är i.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#41 jo precis:).. tack för stödet:).. får se hur jag gör..!..:) men hon älskar att ha sina småttingar runt sig:)..
#40 Det beror på hur man tolkar det man läser. Alla är nyfikna och ska man ta en kull så får man räkna med frågor just för att personen som lånar ut sin hane ska känna sig säker.
Många har olika mål med sin Avel men ett gemensamt mål är att få fram snälla och friska kaniner.
Sen att jag skulle vara neggativ bara för att jag fråga vad ditt mål med aveln är är att ta i.
#43 jo det är klart att man vill ha friska och snälla ungar..
Som det skrivits innan kan en hona dö vid förlossningen, vilken ålder hon än är i. Det är ju alltid en risk att para sin hona. Man kan ju fråga sig om den risken är värd att tas, och framförallt när man ska ta en kel/sällskapskull bara för att.. ja, för att det är mysigt med kaninungar.
Jag tycker absolut du kan ta en kull till på din hona om du vill det, hon är inte för gammal. Vissa uppfödare slutar avla på sina kaniner vid 3-4 års ålder, men då kan det vara så att honan fått minst 2 kullar/år och är lite utsliten, vilket är synd tycker jag :(
Det viktigaste är att varken honan eller hanen har/bär på några defekter som bettfel, och så ska dom ju ha ett härligt temperament!
Lycka till hur du nu gör :)
#26 Asså jag tror inte att det är gammalt, för att jag parade min hona för första gpången när hon var 3 år gammal. Allting gick jättebra :}
hehe utflippad tråd ^^
Gaaahh… måste bara säga, det stavas "negativt", inte "neggativt" :P höhö störde mig på det :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#48 jo jag stör mig oxå på det och att den skriver väl med två l så det blir väll..!!.. hehe..:)
#46 tack:)… jag vet oxå att det går jätte bra.. hon var 3 år senast som hon hade en kull:)
#45 jo precis tack ska du ha:)… hon har aldrig fått någon unge med bettfel som jag ser väldigt noga med eftersom kaninen lider väldigt mycket av det..!.. det är klart att kaninerna ska ha ett härligt temperament.. :) min hona är verkligen som en hund som följer efter en.. och om man lägger sig ner på marken så hoppar hon först ett varv runt mig sen hoppar hon upp på min mage och sätter sig på bakbenen och spanar efter faror:P.. hon är så söt:).. vill så gärna försöka att få en till sådan kanin:).. det bästa sättet är ju att försöka skaffa en såddan kanin genom hennes gener än att köpa en annan kanin och hoppas att den ska bli samma:).. kramar
Stavnings felen har jag inga problem med. Även om det är lite svårt att läsa ibland så är det inte det jag påpekade om.
Det jag menade var att en del ser ut som att de försöker provecera fram tjaffs/bråk. Även att de försöker säga "Jag är bätte än dig *haha* Och du är så mycket sämre än mig för du kan inget" Typ sånt =)
Men nu vart det lite OT. Sorry trådstartare =)
Tycker hon är lite för gammal.
#49 jo det känns som alla gick emot mig direkt..!.. och att alla tror att de vet bättre och är mycket kunnigare än mig..!… jag vet att hon kommer att klara av en kull till… men men..
#51 men det finns ju uppfödare som föder upp med sina 5 åriga honor och det går ju jätte bra.. men jag är verkligen säker att hon kommer att klara den här sista kullen..:)
Ignorera min kommentar i #20 då :P
Nyköping.. Det ligger nära Eskilstuna? Gör det inte? Typ några km bort eller nått.
Om du är intresserad av honom dvs.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Okej gör som du vill.. MEn jag parade iaf. en hona som hade fått kull tidigare, och hon kunde bara föda en unge och sedan så fastande en unge för hon var för gammal och lite stel (endå så var hon bara 3).
Kaninen är ju bara 4 år. Och har tydligen haft kullar tidigare. Om kaninen är pigg och kry så är det ju ingen fara att ta en till kull. Eftersom det ändå blir hennes sista kull. Och ja, hon är helt enkelt bara 4 år och det finns uppfödare som lägger ner vid 5-6 års ålder och låter då djuret pensioneras. ^^ Viktigaste är ju såklart att honan är pigg och kry. Och inte har sjukdomar bakom sig eller andra problem. Vare sig om hon är 1 eller 4 år. Så kan fel uppstå när som helst ändå. Men självklart även undika problem så gott det går :)
Så det är bara att köra på carro ^^ Men se till så att du hittar en frisk och bra kille till henne. Med bra temperament. Eftersom det är väldigt viktigt. Så att man inte för vidare sjukdomar och andra problem vidare. =) Fast det vet du nog redan ;)
Hoppas att du hittar en hane =) Kanske du redan har gjort det? Men Lycka till ändå =)
Det finns en del som är kunnigare och är bättre. Och har bra fakta. Om de har bra fakta och info så ska man ta åt sig och lära sig det. Man lär sig aldrig klart.
Men som jag tyckte i en del utav inläggen var att en del "större" trycker ner de "mindre".
#56 tack..;) nej jag har inte hittat någon hanne ännu tyvärr.. hehe jodå jag ska köra på:P… jo men jag ska ta en bra hanne som inte ska ha bettfel eller några sjukdommar.. man vill ju oxå ha en med fin färg:P skulle vara gulligt med fläckiga:)… tack:)…

Jag har en hane som har bla. lite isabella i sig. PM:a mig vid intresse..
varför ignorerar du Clara? Hon har ju sagt att hon har en hane men får inget svar..
- Mvh Emma
#60 oj det missade jag förlåt…
#54 förlåt missade din komentar men jag vill nog ha en vädur… men tack iaf:)
#59 jo det låter intressant:)… förlåt men jag vet inte vad pm är jag är ny här:) skaffade denna sida igår hehe:P.. men det låter verkligen intressant.. har han stammtavla??
#62 gå in på hennes sida och tryck på kontakta
- Mvh Emma
#63 tack för hjälpen…(:
Ifall du kan ta dig till Dalarna, vilket jag inte tror (svårt med transport för dig antar jag), så har jag som sagt en hane att låna ut.
Renrasig dvärgvädurshane i färgen vit blåögd.
Utställd på 93,5p som max, med avdrag för att han alltid lyckas smutsa ner sig precis innan. *skrattar*
Han är far till mååånga fina, friska ungar med bra temperament (info från förra ägaren). ^^
Dock skulle ungarna efter din hona och min hane inte bli utställningsbara, då de skulle få en icke godkänd teckning (wienertecknat).
Du kan ju höra av dig ifall det kan vara intressant. ^^
Bara skicka ett gästboksinlägg här, eller på min hemsida med mailadress, så kan jag kontakta dig. =)
Zvintos Kaniner
din kanin är ju rätt gammal och om hon inte får ut ungarna kan man inget göra! Hon är för gammal att operera ut ungarna för hon kommer förmodligen inte vakna ur narkosen. det är en riskt att para henne.

men lol, kaninen har ju fått fyra kullar innan, hon klarar nog denna utan några problem.
the vanity, it becomes insanity
#65 guud vilken fin kanin du har:).. det är jätte synd att du bor så långt borta..:(.. men om jag ska dit så låvar jag att jag hör av dig:).. ne men utställning är inget måste.. men min har stamtavla.. det är ju mest meningen att det ska bli sällskapskaniner:).. och som jag har sagt tidigare att jag vill ju ha en unge:)… det var snällt att du hörde av dig iaf:P.. som sagt så kontaktar jag dig om vi kanske ska dit i sommar eller något..(:
#67 tack(: det är jag oxå säker på.. men allt kan hända när som hälst.. hon är ju van iaf att föda hon har ju gjort det förr.. det måste ju vara värre med en kanin som inte är van:P.. men det är klart att det kan hända men det kan hända en 1 åring med..!!..:)..
#66 guud vad du tänker possetivt dåe..!!:( men det finns ju äldre mammor..!..:)

Gud vad alla tjatar?! Hon har ju fått 4 kullar innan, vad är problemet? Det är många uppfödare som tar kullar när de är 4-5 år.. Allt beror på honans kondition :)
#71 tack:).. jo jag hade ju aldrig parat henne om jag märkte på henne att hon inte skulle klara det.. men jag vet att hon kommer göra det för hon är som en 2åring på sättet typ.. hon är jätte pigg och är jätte fin på hullet inte ett dugg smal eller stel.. det kommer ju bli hennes sista parning jue..!!:)