Vad sak man ge?
Mina 2 kaniner är ute i en Hage på natten tas dom in, men nu tänker jag på vad ska dom äta mera än det dom käkar nu? Mat nu:gräs,klöver,maskroser,ogräs. Jag ger dom knäckemackor varsin,och nån fruktpinne typ äppleträd. Har hört flera som säger att det räcker med det dom äter stämmer det? självklart får dom vatten med.
Vad mer hade du tänkt ge dem? Tycker du ger dem det dem behöver. Du kan ju ge äpple osv ifall du vill ge någon frukt. Du kan ju kolla på artiklarna här i KiF där finns det lista på vad man kan ge sin kanin.

kanske hö på natten så att de har något att tugga på då.
Hur är dom i hullet??

Dom ska ha hö hela tiden ;)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Ge dom pellets, det du ger är bra men det är ganska bra att ge pellets med, det blir mättande och så får dom bra hull :)
Du ger väl dom hö och pellets ??
De ska alltid ha tillgång till hö, dygnet runt.
Utöver det du ger, + fri tillgång till hö dygnet runt, bör du dagligen ge grönsaker och då och då frukt.
Hur är de i hullet undrar jag också?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7 om de har fri tillgång på gräs så behöver de väl inte ha hö samtidigt?? Hö = torkat gräs
#8 Hö är ett vallfoder och inte direkt samma sak som det gräs som finns på en gräsmatta. Enhjärtigt gräs finns i cirka 9000 arter i Sverige och det gräs som växer på en gräsmatta är inte samma gräs som torkas till hö. Sen har vi något som heter halvgräs som skilljer sig i utseende från vanligt gräs.
Jag skulle rekommendera hö även om kaninen har tillgång till en gräsmatta.
#10 kaninblandning nej. Pellets ja.
#12 Kaninblandning innehåller fett och inget av det som en kanin behöver få i sig. Finns många trådar om det här.

#9 självklart tänkte inte så långt eftersom jag har mina betesburar på vallen här hemma….
En kanin klarar sig finfint på bara hö, lite grönsaker och vatten. Pellets är egentligen inget måste, men det är bra för en växande kanin eller en kanin som har svårt att hålla hullet.
Så det enda du behöver ge är fri tillgång till hö, nyttiga grönsaker, kanske lite frukt då och då, en trädgren att gnaga på och såklart friskt vatten varje dag. Torrt, hårt bröd kan man också ge som omväxling, knäckebröd ska man helst ge endast som godis.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
hej igen :) har jobbat lite så inte haft så mycket tid o ork för datorn. Jag såg en fråga om hur dom är i hullet :) dom är bra ihulle lite plus inte för feta men lite mer än slimade hehe. Jag glömde säga att dom får morötter med det får dom minst varannan dag äppleskrutt som är mycket kvar på efter barnen då avskölda efter dom igen. Och dom får en tuss hö på natten men ofta har dom itne rört det alls, kan bero på att dom har havrehalm som sova osv på dom bajsar inte där utan jag har satt in en kaninbotten med spån i där gär dom sina behov i. Dom har en stor bur inne med hus o runnlar osv även samma i uteburen som är av kompostgaller med nätöver för att inte nån fågel lr annat ska komma åt dom.
o jag missa visst inne har dom pellets med och höet men ofta är det typ lika mycket kvar som jag gett dom så dom äter mycket ute. Jag flyttar ju buren ofta så det e hela tiden nytt gräs,klöver o ogräs (maskroser mm) dom får i sig.

Kanin blandning är inte bra, nej. Men det bestämmer väl ä'ndå ägaren själv
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
jag köper endast pellets men på vintern får dom även havre o torkademorötter. å jag vet att havre gör kaniner feta men jag tycker att dom behöver lite extra fett på vintern.