Priserna på kaniner
Varför är godkända raser med stamtavla och allt som hör till dem, billigare än icke godkänd ras så som teddy?
bra fråga.
Det kan man fråga sig. Mycker på pris beror också på vad uppfödaren väljer att sätta. Ett enhetligt pris för kaniner finns inte.
Egentligen är blandras kaniner oftast billligare, bortsett från teddy dvv, men jag tror att det är så för annars finns det många "oansvars fulla" köpare som t.ex. inte borstar kaninen, en teddy dvv behöver mkt päls vård. Annars brukar de vara 100:- billigare (mer elr mindre) men bra hopp kaniner brukar vara dyrare.
Undrar om det är pga Teddy har blivit rätt så poppis som jag själv tycker det ser ut som. Lite som någon slags tränd? "ulligt och gulligt djur". Och därmed så passar en hel del på att höja priserna på ex teddy då. även om man inte tjännar pengar på djur så kanske en del tror det, eller försöker. Där med höjjningen. Poppis = säljs mera. höjjs priset så kan man tjänna en liten slant kanske. Ropå vad man annars har kanske för utgifter för mat, hö, spån. osv.
Jo, alla uppfödare sätter ju olika priser på alla kaniner. Och självklart så är det bra att kaniner kostar mera. Om djuret har udda färg eller teckning kan jag förstå att priset höjjs. eller om det kanske går väldigt bra på utställningar eller liknander eller har väldigt fin stam.
Jag är så van att se godkända djur med stamtavla och allt ska kosta mera än icke godkända raser, blandraser och sånt. men sen så inne i kanin världen ser man teddysar som är icke godkänd ras kosta mera än godkända raser som har för det mesta allt. Och det tycker jag själv är lite konstigt. Så därför undrar man varför det är så. Att ex teddysar kostar mera.
#3 ok =)
Hundraser och kattraser har också olika pris beroende på ras. Olika raser kan ha olika status, och det kan variera med åren.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja, precis som #4 säger, poppis med teddy dvv med weiner färg, blå ögda :) URGULLIGT. Men dyra ;D
En kanin som kostar 600-700 är inte dyr. Det är en kanin som kostar 200-300 som är billig.
- Mvh Emma

Teddydvv är ett "mode" och väldigt söta. Jag menar, sjukt många har skaffat teddydvv på sistonde.
Jag tror det är därför de är dyrare just nu, priset kommer nog sänkas om något år.
the vanity, it becomes insanity
#6 Jo jag vet att der är olika priser på olika raser inom djurvärlden. Men oftast i kattvärlden och sånt så är det raskatter som är dyrare med stamtavla än katter med icke stamtavla. Även om det kan urskilja stort i pris väg mellan katterna. Vet inte hur skogisar kostar nu i dagsläge. Men antar att det är samma som förr när vi höll på med uppfödning då kostade en renrasig skogis 4000-4500 kr. Medans en annan ras kunde kosta över 10 000 kr. Väldigt skillnade mellan ras och ras är det absolut =)
#8 Det vet jag mycket väl. Men det var inte det jag ville få fram.
#9 Jo jag tror också att det kommer att sänkas snart när tränden har gått ut så att säga =)

#13: =) Själv tycker jag inte om att priset ändras så. Jag menar, en dvvunge är minst lika fin i mina ögon som en teddydvvunge
#14 Alla bäbisar. vad det än är, är ju söta? =) Allafall tycker jag ^^

#15: absolut, tog bara dvv som exempel =)

Tror inte att det finns mode bland kaniner. Folk tycker helt enkelt att teddyvädurarna är söta. Och som Emma skrev: 600-700 för en kanin är inte dyrt, det är 200-300 som är billigt.

Det är nog därför så många är emot teddyvädurar. Ren avundsjuka för att vi vågar (och kan) ta ett högre pris för våra kaniner.

Ja, teddy dvv är ju väldigt söta (alla kaniner är söta, men dom är faktiskt extra söta enligt många) så därför är dom antagligen mer lätt sålda. 6-700 är inte dyrt.
#10 Hade jag köpt en hare hade iaf inte jag tvekat att betala 500:-. Men det är nog så att fler vill ha teddy dvv än belgiska harar.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#17 Jag tycker det ser ut som en lite trend. Men sen så har jag inte funnits så länge i kaninvärlden heller. Men trender finns i de flesta avdelningar bland djuren =)
Som jag skrev också så tycker jag också att det pris som finns på Teddy är lagom pris på kanin med. men tycker också att de andra kaninerna borde höjjas med. Just pga de är godkänd ras och har stamtavla. Så tycker jag själv att de borde vara dyrare ^^ Förstår du hur jag menar? =)
#18 Jag tycker sånt är så extremt fånigt att det ska finnas avundsjuka och sånt ;/

Jag tror att de höga (& lagom) priset på teddyvädurar dels beror på att dem är väldigt söta och populära, men också därför att det finns begränsat med teddyvädurar i Sverige och att många av uppfödarna då blir tvugna att importera, vilket kostar en hel del.
Ok =)
Jag betalar inte så mkt för en kel kanin… efter som jag ställer ut och avlar.
Men har inte teddy växt extremt mkt den senaste tiden och blivit väldigt många ändå? =) Som föder upp och sånt.

Alla kaniner är billiga även teddy dvv. Priserna borde höjas rejält framförallt priser på stamtavle kaniner!!
Inte allt för rejält tycker jag =) men runt/under tusenlappen.
Jag tycker det är bra priser xP

Självklart vill man väl inte att de ska kosta mycket när man själv ska köpa då är man ju gladare ju billigare de är.
Tycker det är synd att kaniner har så låg status att de går för några hundralappar.
Jämför med priset på katter. Man kan inte säga att kaniner är så billiga för att det finns så många, katter finns det också ett enormt överskott av, framförallt vanliga "bonna katter", de får man gratis men en raskatt går på flera tusen!
Man vill såklart inte batala över 600:- för VARJE kanin för man vill avla, visst någon kanin men inte alla som man har i aveln, då får man ju tillslut inte råd med att köpa in nya avels kaniner, import kaniner kan ju såklart kosta mer, och champions.

#24 Jo, det är helt rätt att det har kommit många nya uppfödare. Rasen är känd för sitt underbart lugna och fina temperament. De är som små hundar som tyr sig väldigt mycket till sin ägare.
Om man jämför med andra raser som t.ex. belgiska harar som är kända för att vara riktigt aggresiva, spec. honorna, så tror jag att man hellre betalar 600 kr för en ullig liten kompis, än en aggresiv kanin.
Kanske är det en trend? Jag vet inte .. Själv ser jag det mer som en ras som blivit oerhört populär och det är helt förståeligt enligt mig, eftersom de har så fantastiskt lynne! Att det har gått fort vet jag inte. De har bara funnits i Sverige ett par år, och det var först förra året som man började ta in avelsdjur från Tyskland. Nu finns det väl runt en 10 seriösa uppfödare, vilket jag inte ser som mycket direkt? :)
#28 Håller helt med dig. Kaniners värde är alldeles för lågt och jag är glad att de som föder upp teddy tar högre priser. Förhoppningsvis sporrar detta andra uppfödare att göra likadant.

#29 Är det där skon klämmer? Man vill ha så många avesldjur som möjligt att man köper de allra billigaste? Det är många teddyuppfödare som lagt ut runt 1000 kr för alla sina avelsdjur. Och jag har inte hört någon klaga, för det är värt det. Och det är så det ska vara. Klarar man inte av att betala, ska man inte hålla på med det..

Jag går på kvalité före kvantitét och jag betalar hellre 700 kr för en riktigt snygg kanin, än köper 4 st för 300 kr som jag inte blir riktigt nöjd med för att de inte fått tillräckligt med uppmärksamhet.
#31 Nej vaddå så många avels kaniner som möjligt? Man kanske också vill göra annat med sina pengar än bara köpa kaniner och sånt? Man kanske har andra djur (t.ex. häst som jag, katter och andra djur). Dessutom, det kanske är många som lägger mkt pengar på sina kaniner men sedan kanske de inte har mkt pengar över åt t.ex. räkningar, renovering, annat skojjigt och sådant? Om man nu inte har ett så bra jobb med bra lön. Och jag har inte sagt att man köper de allra billigaste. Jag betalar mellan 300-500:- för en fin kanin, oavsett ålder.

Anser fortfarande att teddydvv är en trend. På senaste har nästintill alla köpt teddydvv. Och jag tror knappast lika många kommer köpa teddydvv nästa år.
Men jag vet inte, det kanske är lika populärt då..

#33 Har man inte råd att lägga ut ynka 600 för en kanin, tycker inte jag att kaniner är något man ska hålla på med. En hund kostar ju nästan 10.000 kr. Och så kan man inte ens punga ut med 600 kr för en kanin, det är lite tragiskt tycker jag ..
#35 Jahapp.. det är från var och en :)
#28 Om det finns en kanin som jag gillar väldigt mkt. Så är det ok att den kostar runt 700 kr osv. Även om det finns billiga och söta kaniner med. Jag blir gladast om jag köper en kanin som jag verkligen vill ha. Inte för att den är isåfall billigast.
#39, är lite med dig ja :) OM jag har träffat kaninen och vill väärkligen ha den kan jag betala mer. Men det finns endå grnser hos mig, för det är min mamma som betalar och hon vill inte betala så mkt egentligen.

#29 Men om man avlar säljer man väl ändå också djur? Får man 600:- för varje unge då, har man ju råd att köpa in nya djur, eller?
En kanin är ju helt klart värd mer än 500:-. I alla fall för mig.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#24 Ok =) ja, som sagt så är man inte inne så mkt ännu i kanin världen ännu =). Men ja, ser ändå rätt så mkt fortfarande att specuellt teddyn har börjat bli en tränd typ ^^.
Om jag får hem en godkänd ras. och kommer sedan ta kullar med stamtavla och sånt så kommer jag att ta dyrare per unge. Ex om det blir löwen så kommer jag att testa och ta runt 500-600 kr för att höja kaninens status. eller nå sånt =) kanske något nytt projekt man kan börja på.
#41 Jo men man vill kanske sälja till familjer som vill ha till kel, och de lägger inte ut så mkt pengar på kaniner, inte de familjer som är intresserade av mina kaniner.
Kaniner är ju senaste modeflugan nu tydligen…
Läste det i en tidning för 1-2 månader sedan. =S
Finns mode tror jag i varje djur kategori. Hos kaniner - teddysar tycker jag lite, hundar - småhundar så som chihuahua, katter - skogisar har och är väll fortfarande en rätt så stor tränd/mode. osv osv. :/

Det finns mode i allt.
Japp. det gör ju det. men sjukt att det finns bland djuren. Levande varelser… :/
varför skulle det vara trend med teddysar? det finns ju minst lika många och även troligare fler som köper tex dvärgvädur och hermelin, då borde det ju snarare vara trend att köpa dom?
Visst kanske det är ganska många här inne som fastnat lite extra och köpt teddyvädurar, men KIF är ju inte direkt hela kaninsverige så det är inte speciellt bra statistik att bara kolla här ^^
- Mvh Emma