Blött gräs?
Nu vet jag att det har funnits en annan tråd om det här men jag hittar den inte så jag gör en ny.. ;)
Iallafall, är det farligt? om man låter kaninen äta av gräset om det precis har regnat? Altså om gräsmattan är blöt och den äter från det? kan den typ få ont i magen eller något?
nej det är inte farligt
vilken tur då, vet inte riktigt vart jag har fått det irfån :)
jag hörde det när jag var liten att man inte skule ge blött gräs varför det fick jag inget svar på. men detta är inte sant hur skulle alla vildkaniner o harar klara sig då vid flera dagars regn :P mycket kul man får höra så tro inte på allt.
tamkaniner och vildkaniner/harar kan man eg inte jämföra vad gäller sånt här..
tamkaniners magar är mycket känsligare

nej det är det inte.. tänk dom kaninerna som är ute och har tillgång till gräs hela tiden och det har regnat… det är absolut inte farligt :)
Vad jag har hört är att man hellre ger torrt än blött gräs. Varför vet jag inte.

Nu vet jag egentligen inte men min gissning är att om du plockar blött gräs så kan det jäsa och är inte bra för kaninerna men om kaninen äter blött gräs från gräsmattan så är det inte lika farligt. Kaniner som bor i betesbur hela sommaren borde rimligtvis äta av gräset även efter att det har regnat.

Jag har hört att blött gräs, eller blöta grönsaker i huvudtaget kan göra kaninen lös i magen. Varför vet jag inte, men jag tycker mig se att det stämmer…
Tamkaniner är känsliga mot blöttgräs,
Frihetens kanin fick trumsjuka.
#8 Lös imagen innebär att kaninen inte är van.
#9 Trumsjuka får kaniner vanligtvis ifall man låter gräset ligga och gäsa.
Plockar du gräset och det inte äts upp på en gång börjar det jäsa. Äter kaninen av det sedan kan den få trumsjuka vilket kan leda till döden.
Oplockat från gräsmattan går det bra.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Lite vatten har väl aldrig skadat en kanin, det är ju dess vanliga dricka!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#10: Justja, såvare ;P

#10 Jo, men mina kaniner får på somaren endast hö och gräs. Ger jag dem blött gräs, blir dem lösa i magen. Det kanske kan bero på något annat, men dem är inte ovana gräs iaf.

Min förra kanin dog av trumsjuka, just för att han fick blött gräs. Helt vanligt regnvått gräs åt han. Det hade inte jäst.
om kaniner inte skulle kunna äta blött gräs för det skulle vara farligt, då skulle skalman vara död för läääänge sedan… ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus

jag har haft kaniner i 16år och alla har ätit regnvått gräs på sommaren. Så länge de är vana vid att äta gräs så klarar de det. Har man en kanin som bor inne störe delen av året så måste den ju rimligtvis vara ganska känslig framförallt i början av uteperioden.

det är ju väldigt många idag som håller kaniner i hägn året runt. Jag tvivlar starkt på att de kaninerna dör efter varje regn.

#19 Då är dem ju vana vid det. Min kanin var innekanin.

Ja det var så jag menade, utryckte mig kanske klumpigt.
Min poäng var att om de är vana vid det så är det ingen fara men om man tex har en innekanin så bör man nog vara försiktig och då är blött gräs nog inget att rekomendera.

men blött gräs sväller ju i magen

#22 om det är plockat, inte om de äter de från marken..
#22.. men tänk om en kanin äter vanligt gräs, (alltså ej vått, utan det är tort) och sen dricker vatten? då dör kaninen av det också?
#24: Det är inte riktigt samma sak. Det blöta gräset jäser när det får ligga. Att kaninen dricker vatten påverkar inte gräset på samma sätt när det redan är bearbetat i magen.
#25, men hon skrev ju blött gräs, inte att det var jäst gräs. för det gäser inte fören själva det blöta har gått in i grässtrået ju..
äsch, jag tycker folk är lite för försiktiga, "lite skit rensar magen" om ni förstår..
hoppas ingen tar åt sig på ett negativt sätt^^
#26: Kanske lite skit rensar vår mage, men kaniner är mycket känsligare. Och blött gräs jäser så det är nästan samma sak,kan man säga :) Och frihetens kanin dog ju av blött gräs, så man bör vara försiktig i alla fall.
(#15)
Jag sa ju att det inte var jäst!.