Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 942 ggr
skanorskaniner
0

ögoninflamation?

Är ögoninflamation på kaniner smittsamt?

PatriciaM
0

Ja det skulle jag tro..

eveluss
0

Undrar jag också!?

kastanjen
0

Vet inte men rent logiskt så borde det vara det…

[Yoschi]
0

DET BORDE

MEN LYSSNA INTE PÅ MIG HAR INGEN ANING

BuffaloHorizon
0

Kan vara smittsamt till viss grad och beroende på om kaninerna kommer i kontakt med varandra. Vid hantering är god hygien ett krav för att minska risken för smitta dvs att man tvättar händerna efter att man hållit på med en sjuk kanin och sedan går till nästa.

"Pasteurellos är en av dessa sjukdomar. Det är en bakteriesjukdom som yttrar sig på många olika sätt beroende på vilka organ den angriper. Bland annat kan den ge övre luftvägsinfektioner med varigt sekret och hosta, snuva med nysningar. Den kan ge lunginflammation, ögoninflammation, öroninflammation, mellanöreinflammation ( Wry neck), livmoderinflammation, testikelinflammation, bölder och juverinflammation på ammande honor, samt rotspetsbölder, infertilitet, muskelinflammation, ledinflammation eller skelettinflammation. Diagnos kan ställas genom tester, dock kan de ge falska negativa svar. Pasteurellos kan vara mycket svårbehandlad. Man ger antibiotika i minst tio dagar, ofta längre period. Återfall är vanligt. Man bör inte avla på kaniner som har behandlats för Pasteurellos eftersom sjukdomen överförs till ungarna. (Det är ofta så den smittar). " - canit.se