Någon ev intresserd?
Tänkte bara kolla lite i förväg… Strumpan ska ju ha ungar i Juli blir det och jag skulle bara kolla läget OM det finns ngn som kanske skulle vara intresserad? Och det är väll lättast att bli av med kaniner på Sommaren? :P

Jag bor i Halland, Laholm …. och mamman är svart manteltecknad ;)
Det skulle va bra att veta va dom blir för ras/korsningar
Med vänlig hälsning,
Jenny

Dom blir Lejonhuvade ;)

Renrasigt? Stam? Vem är pappan? Vad kommer det bli för färger? Skriv lite om honan och ev. hanen. Jag är inte intresserad, men jag tror inte du får några köpare utan att berätta vad det är för kaniner du parar!
Bilder på föräldrarna? kommer de ha stamtavla?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ungarna kommer inte ha ngn stamtavla.
Mamman är svart manteltecknad och pappan är (Kan inte färgen) Men tror man säger grå/vit japantecknad …
Mamman är en väldigt Väldigt kelen kanin som kan vara sprattlig ibland men är helt underbar :) Hon är utekanin och älskar att vara ute i skogen och på andra utflykter, kan även vara svår att fånga in när hon ibland är på ushumör och driver med matte :) Det kommer då vara lejonhuvade.
Pappan är kastanjens Bacco, Väldigt fin kanin enligt mej :P
Mamman är även väldigt snäll och van vid katter och andra kaniner då alla djuren leker tillsammans!
Har jag glömt ngt? Bilden är på mamma Strumpan när hon är 6mån ungefär
Jo, Hon kommer vara 7-8 veckor gammal när ungarna kommer.

Lägger in en fråga här också… Jag ska ju då para Strumpan i början utav Juni och då kommmer ungarna ju i början av JuLi och är väll lev klara Agusti/September och då i Juni är Strumpan ungefär 6 mån… Går det att para henne när hon är ca; 5 och en halv månad eller tycker ni det är för tidigt?
#8; 5½ MÅNAD :O Du skojjar!? Alldeles för tidigt! MINST 8 mån. Jag skulle ALDRIG para en hona innan 8 månader. Herregud..
(många ser olika på det, men så ung, herregud)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Skulle inte bara en hona förrän 8 månader, men helst inte förrän 9-10 mån.
Brukar para vi 7 månaders ålder,då blir hon 8 då de föds
Har alltif fungerat för mej
Med vänlig hälsning,
Jenny

guwd va tidigt. skulle vänta typ till hon blir iaf 8 månader.
en fråga bara. Vad är meningen med kullen?

Tjah, Hur ska jag börja…
Meningen är väll att jag vill testa på hur det är att ha en kull, Jag har väldigt mycet hjälp till hand, många som hjälper mej här hemma med ungarna sen, Och jag tycker det ska bli väldigt roligt och Ja, Att få prova på allt, Parningen, Förlossningen, Att ha ungarna, att få dom sålda… Finns mycket mening med det. Jag är seriös och skulle aldrig para henne om jag trodde att jag inte skule klara det och inte hade hjälp ;)

#14 Men alltså, varför har duså bråttom? Det är ju mer seriöst att vänta!

Menar inte med att ha bråttom, Jag undrar bara när åldern är som bäst… Har hört olika saker om hur gammal kaninen ska vara och så… Lr vad menar du?

Kan lägga till, att jag tycker det är så spännande och så, det kanske verkar lite överdrivet eller vad man ska säga :P

kaniner är mogna för Avel fr 5-9 månader, dvärgraser tidigast. En kaninhona av dvärgras paras tidigast vid 5månaders ålder, men hon bör inte vara äldre än ca 1år vid födseln av sin första kull.
-skrev av en bok jag har som heter smådjursboken-
#18 boken är skriven av en veterinär/smådjursexper eller hur? minns inte namnet på författaren men jag har haft den boken. Kan tillägga att den boken inte är att lita på, det står i den att vissa djur ska ha hö som absolut inte får ha hö, burmåtten den anger är fel för vissa djur etc etc. (om det är samma bok jag tänker på)
Det finns väl inget djur som "absolut inte får ha" hö. Alla smådjur i det vilda lever ju bland färskt och torkat gräs och övriga "naturliga ingredienser". ;) Dock står det väl att gerbiler har hö bland annat som foder, fast det är inte riktigt sant. De äter visserligen hö, men använder det mest som gnag- och bomaterial.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#20 Råttor ska man absolut inte ge hö (så länge men inte fryst det först). Det har inte med att det finns torkat gräs i det fria eller inte ;)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Naturligvis vet jag att råttor kan få löss och allt sådant prat. Jag har haft råttor i massor med år. :) Men man kan låta höet stå i en månad utan att några vilda råttor/möss kan komma åt det, men det finns inget djur som "absolut inte får ha" hö.
Dessutom kan man inte bara säga råttor vad gäller lusrisken. Löss hos råttor smittar även till möss och vice versa. :) Men återigen, hö kan man självklart ha till alla djur. Det är inte skadligt annat än att det finns en liten risk att lusägg finns bland höet, och då låter man ju bara höet stå rekommenderad tid.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#6 Han heter Regnbågens Bacco
och han är gul/blå japantecknad.

#22 & #18 Hamstrar ska inte heller ha hö då dom kan sticka hål på sina kindpåsar. Och angående att burmåtten inte stämmer i den boken, det är inte så konstigt då regler för burmått ändras ganska ofta.

Oj vad alla snackar om vad som är "seriöst" och inte..! Nån sa ju att 5-9 månader är normalt att para.. så vilket uppror det blev.. :O "flikkan" ville ju testa och se om det var nåt hon vill e hålla på med..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#25 Man kan inte bara "TESTA" och se om Avel är något man vill hålla på med! Vad är det för idioti att testa något hit och dit när det är levande varelser man håller på med?! Tänk om vi människor skulle börja skaffa barn bara för att "testa" och se om det är nånting man vill hålla på med?! Nej fy skjutton, sådant där gör mig bara skitförbannad att läsa. Folk som inte läser på innan de börjar avla och inte är seriösa i sin Avel ser jag INGEN som helst skillnad ifrån än som dåliga föräldrar. Man ser till att skapa liv men tar inte ansvaret det kräver. USCH!
Jag kommer att testa.
Ska skaffa mig en avelshona och para henne se om det är något jag vill sedan hålla på med och kanske utveckla sedan. Alltså kaninuppfödning. Samtidigt även testa på att ha kanin kull och föda upp kanin bäbisar och bli erfarenhet rikare. Eftersom man har hållt på me en massa andra djuravel. Men aldrig född upp kaniner. Jag måste då verkligen vara en idiot som vill testa.
Plus att jag vill ha kaninungar för de är ju så söta
Gud vad det gör mig oseriös :D

Men hon kanske har läst på! är det nån som har sagt att hon är okunnig och tar en kull för att hon tkr det är kul!? Ursäkta om jag missade det. Jag tror nog dom flesta här är medvetna om att kaniner är varelser , och inte luddiga leksaker. så snälla, bli inte skitförbannad .. ;(
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#27 Jadu, vad tycker du själv. En människa som tar en kull bara för att man vill testa och se hur det är, att ta kaninungar för att de är så söta. Och detta genom att riskera otroligt mycket lidande för oskylldiga små varelser på grund av okunskap. Tycker du själv att det är ett seriöst motiv? Tycker du att du att du tar ditt ansvar på detta sätt?
#28 Märk noga att jag skrev "Folk som inte läser på innan de börjar avla och inte är seriösa i sin avel" och alltså skulle hon, om hon läst på, inte ingå i de jag blir förbannade över.
Vem säger att jag inte har kunskap & läser på? Varför tror du att kaninerna skulle bli lidande? Vem säger att jag inte tar mitt ansvar? ;) Du känner ju inte mig…. :D Tror jag allafall ;) Så varför anklaga folk och hoppa på dem som du inte känner och inte har fakta om den personen? :D Bara för att jag tar en kull för att kanin ungar är söta och vill testa på hur det känns plus att få mera kunskap och känna om det är något för mig säger inte vad för kunskap jag har, ansvarlig jag är eller hur jag sköter om mina djur ;)
Jag tycker det är väldigt fel, taskigt och otrevligt utav okända människor att hoppa på människor som man inte känner eller vet något om. Eller tycker du det är helt okey att göra det? Eller ja, jag vet inte hur du är annars…. Så vem vet? ;) Jag själv tycker allafall inte om att bli påhoppad eller anklagad utav människor som jag inte känner, och som jag vet inte känner mig.
Vill även nämna att ibland så läre de flesta människor testa på och känna hur det känns. Och om det är något för en eller ej. Självklart menar jag inte då på ett oansvarligt sätt.
#26, #29 Och vad är det som säger att hon inte kommer att ta sitt ansvar även om hon bara vill prova på?
Ska man börja med någonting nytt måste man ju prova på för att se om det är något man kan tänka sig att hålla på med, hur påläst man än är kan man aldrig veta hur det är att föda upp kaniner (eller djur över huvud taget) innan man har testat det. Om det nu skulle visa sig att det inte är något hon vill hålla på med betyder väl inte det att hon inte tar sitt ansvar? Då föder hon upp den här kullen, tar hand om den och ser till att de hamnar hos bra människor och sen skaffar hon inga fler kullar.
Så att det är fel eller oansvarigt att prova på tycker jag bara låter dumt. Det måste man ju göra, dessutom sa hon ju att hon har mycket hjälp hemma och så. Jag är helt säker på att de kaninerna kommer få det jättebra och ingen kommer att lida.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Håller med dig…
man läre testa på för att känna på hur något känns :) Tror de flesta har testat på me den första kullen för att sedan har gått vidare till uppfödning osv. Och tror även att en hel del föder upp för att det är sött med :D

Jag håller också med #33 och #34 ^^
/Celine
~
~Medrabetare på galopp