Avels fråga..
första kullen ska man inte ta fören honan är 6månader om jag fattat de rätt men vid vilken ålder bör man inte avla längre på henne o är de olika på en hona som fåt ungar o en som inte fått?

Man bör iaf ta hennes första kull innan hon är 1 år.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Bör? Vad kan hända om man tar kull på henne straks efter eller någon månad efter att hon fyllt 1år?
*putt*
Efter honan passerat 1 år, får hon lättare att lägga på sig fett på kroppen, som kan försvåra förlossningen för henne.
Så därför brukar man säga att det bästa är att ta kullen innan hon fyllt 1 år.
Men personligen tycker jag det beror lite på ras och honan.
Jätteraserna tex (bla belgisk jätte) kan man vänta lite längre med, även efter 1 år, då dessa mognar senare än de mindre raserna.
Sen tycker jag även man ska kolla till hull osv.
En väldigt aktiv hona, ex en hopphona som tränar och tävlar, brukar vara i väldigt bra kondition och lägger då inte på sig särskilt mycket fett.
Men är man osäker, så är det smartast att ta kullen innan honan passerat 1 år.
Skulle hon få ungarna när hon ex är 1 år och 2 veckor, så är det ingen fara.
1 år är ingen direkt magisk gräns, så det sker inte på klockslaget honan blivit 1 år.
Jag försökte att få en av mina honor gravid innan hon var 1 år men lyckades inte. Hon var 1½ år när hon fick sin första kull och det gick jättebra men inget att rekommendera. Helst ska dem få första kullen innan honan har fyllt 1 år. Har man bara koll på henne när hon föder så är det ingen fara om hon är några månader över 1 år.
Så egentligen så kan man säja att de handlar om kondiskon, hull o hälsa men man ska hälst ta inan hon fyller 1 men de går efter okså..
#6: Ungefär så.
Man kan ta första kullen efter honan fyllt 1 (ex 1½), men då ska honan vara i riktigt bra kondition (gäller både hull & hälsa).
Tex en väldigt aktiv hoppkanin.
Men för att minimera risken att honan samlat på sig fett, så bör man ta kullen innan 1 års ålder. =)
Man behöver kanske inte vänta tills honan är så gammal som min var. Våran hona fick ungar mitt i veckan, så det är bra att ha veterinär till hands om nåt händer. Vår hona har fått sin 3:e kull nu. 2 förra året + 1 i år.
Dena hona jag är ine på att köpa är född 27/8-07 o har aldrig fåt någon kull.. rinde på en till en hona på 11 månader om jag inte mins fel som fåt en kull men de var några som ringt på henne o skulle lämna besked i morgon om dom skulle ha henne
Hon har ju några månader till innan hon fyller 1 år, så jag ser det inte som nåt problem Att ta en kull på henne. Men helst ska man se hur kaninen är och hur hon beter sig, finns det nåt fel på henne. Framförallt: är hon frisk?
vad ägaren säjer så skulle hon lämpa sig till Avel.. Tänkte ha henne ett tag först så man lär känna henne o märka lite själv hur hon är inan man gör nåt…
Låter som ett bra val :)
^^

Är det inte oxå att bäckenbenet är relativt mjuk när d är under 1 år o efter blir d mer "fast" o har dem då int fått nån kull innan så kan det vara för trång när dem ska föda?
Det är ett vanligt fel som folk tror. Så är det för marsvin, inte för kaniner.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#15 jaha där ser, då har jag lärt mig nått nytt :)