Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 698 ggr
kristiin
0

Kanin och hund!

Hejsan!

Jag har en 8månaders gråhundsvalp och har nu skaffat mig en kanin.

Har någon några bra tips? på hur jag ska gå till väga för att få hunden och kaninen att vänja sig vid varandra?

Många av mina nära har sagt att det aldrig kommer gå, men jag har gett mig tusan på att det SKA gå!

Så snälla hjälp mig..

Tack på förhand!

Hermelina
0

Jag har också en hund och Kaniner, dom går inte ihop,Så det är liksom olika beroende på individen. Vet inte rikitgt hur man ska vänja dom, Men jag hoppas att det går för dig!

Obs,Min hund skrämde  ihjäl min förra kanin, så var försiktig ;(

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund (rottweiler) går alldeles utmärkt ihop med kaninerna. =)
Han brukar kunna ligga och hålla koll så dem inte smiter.
Men sen har jag haft kaniner i 9 år och hunden i 9 månader.
Så han är van med kaniner sedan vi fick hem honom.
Lärde honom på en gång att kaninerna får man bara titta på, inte röra.
Förutom för att pussa på de då. ^^

"Svärföräldrarnas" hundar (2 resp 3 år, även de rottweilers) hade aldrig sett en kanin förrän för ca 7 månader sedan.
De fick nosa på kaninen i transportburen.
Så fort de bara nosat (dvs hälsat), blev de lugna sen.
Hanen gick jättebra att ha lös tillsammans med en av mina kaniner.
Han följde efter och skulle kolla vad Pelle (kaninen) nosade på hela tiden. =)
Självklart hade jag de tillsammans under uppsyn.

Kan tyvärr inte ge dig några tips?, då det gick som på räls för mig att lära min och "svärföräldrarnas" hundar att kaninerna är aja baja.
Det var som om de förstod på en gång, utan att jag behövde säga till.

Pelle tillsammans med "svärföräldrarnas" rottweiler Eddie. ^^

BuffaloHorizon
0

Lär hunden vid kaninen när den är i buren, börja i den änden för att sedan lära den när kaninen är utanför buren. Tänk dock på att gråhundar är en ras med ett oerhört stort jaktintresse på småvilt och älg så håll god uppsikt.

NaObie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår schäfer/labbe går jätte bra ihopa med kaniner,,,i början fick hon nosa på kaninen när vi höll den i famnen sen så hade vi kaninens bur i köket ofta så hon va vann att kaninen var i närheten…min syrras hund som nu bor hos oss går inte ihop med kaninerna dock,,,är terrierblaning så tror d är därför…men han gillar o titta på dem när dem är i sin bur o kaninerna är inte alls rädda för honom, dem nosar på varann genom gallret, men vi hade aldrig vågat släppa dem i samma rum själva …