Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 777 ggr
Mkarlsson
0

hane + hona + ?

Hejsan allihop. Jag ska skaffa kanin och tänkte ha den i stallet med mina kompisars kaniner. Det är en hane och en hona. Frågan är om det går att ha nån annan kanin, isåfall vilket kön ?  En av de andra kaninerna är ca 1år och den andra ca 2 månader.

Jääääättetacksam för svar :D

denisesalomonsson
0

ska hanen och honan vara i samma bur?

Mkarlsson
0

1# hanen och honan sitter redan i samma bur (hanen är ej kastrerad). Det jag undrar är om jag kan sätta in en till kanin där och isf vilket kön =)

kastanjen
0

#2 Blir det inte väldigt många kaniner då….. jag menar eftersom han inte är kastrerad

BuffaloHorizon
0

Jag skulle säga hona eftersom att en hane kan vara revirbenägen även om den är kastrerad.

#2 Parar sig inte hanen och honan ifall han ej är kastrerad?

Tina-lin
0

#2 Är det hanen som är 1 år? Han är kastrerad?
I så fall kan du kanske skaffa en till hona nu när din andra hona är så ung. Det är störst chans att de kommer vara sams om de växer upp tillsammans. Men man kan aldrig så noga veta, man måste vara medveten om att man kanske måste ha dem i olika burar. Ju större område/bur de bor på ju större chans att de kommer sams.

kastanjen
0

Jag skulle inte sätta in någon kanin alls till en okastrerad hane… om det inte är endast för en PARNING. Men att ha en kanin som bor tillsammans med honom!

Tina-lin
0

Oj såg inte att han inte var kastrerad. Då kan du inte ha kaninerna tillsammans särskilt länge till. Bäst är att kastrera nu och vänta två månader med att sätta ihop dem. Bäst hade varit att kastrera hanen innan du skaffade en hona.

Mkarlsson
0

3# Det är det jag undrar, vet ingenting om hur kaniner går ihop med varann.

4# jo juste, nu kom jag ju på det. Dom ska ju ändå sära på sej sedan då hanen bli könsmogen..

Förlåt jag tror jag tänkte lite fel :/ jag ska prata med mina kompisar sen också så får vi komma fram till ngt.

BuffaloHorizon
0

#8 Hur kan du veta att han inte är könsmogen redan nu? (vet ej hur gammal han är) Men oavsätt om han är 4, 5 eller 8 månader kan han vara könsmogen och rätt som det är kan honan bli dräcktig.

Mkarlsson
0

8# ska jag vara ärlig så vet jag inte alls hur mina kompisar har tänkt, det är liksom deras problem tycker jag om dom inte kollar konsekvenserna med att sätta ihop ett par kaniner. Men jag kom på att min kanin väl måste sitta ensam en så länge, om honan redan skulle vara dräktig och hanen redan blivit könsmogen ? Eller tänker jag helt fel ? :/

BuffaloHorizon
0

Jag skulle aldrig sätta ihop en okastrerad hane med en hona bara för att dem ska få bo ihop.

Mkarlsson
0

11# bra för då tänker jag i alla fall rätt.:)

Zvintos
0

#4: Jag har då aldrig varit med om en hane som varit revirbenägen.
Har både haft kastrerade och okastrerade hanar, ingen har visat någon tendens alls.
Inte hört direkt om någon som haft direkt stora problem med revirvaktande hanar.
Däremot tvärtom.
Man ska ju sätta in honan till hanen vid PARNING (eller på ett neutralt ställe), just för att honan brukar vakta sitt revir mycket hårdare än hanen.

Till TS: Jag säger som de andra, ha aldrig en okastrerade hane tillsammans med en hona förutom vid PARNING.
Med hanen kan din kanin inte sitta, vare sig du skaffar en hona eller en hane (och kastrerar).
Med honan kan kaninen inte sitta heller, oavsett kön, om nu hon är dräktig.

BuffaloHorizon
0

#13 Med revirmarkering menar jag skvättning och hanar kan slåss även om dem är kastrerade just för sitt revir. (honor också)