Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1396 ggr
Clariiz
0

Som förlamad..

Min kompis kanin dog igår, den var inte alls gammal ca 12 veckor.
Han hade ätit och druckit som vanligt, men låg endast i sitt hus och var som förlamad i bakbenen.

Jag läste om detta för ett tag sedan, men minns inte så mycket mer en detta var tecken på någon sjukdom..

Någon som vet vad som drabbat den lille killen?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Michiis
0

Ja, någon sorts sjukdom är det i alla fall, men vad vet jag inte :S, Jag hade läst om något liknande på Zoonen, fast där var kaninen vuxen. Och den hade oxå problem med bakbenen / typ förlamad.. Så dom åkte till vetten med den. Jag tror den klarade sig.. Men det behöver ju inte vara samma sjukdom.. :S

// Michis

Clariiz
0

Han hade tydligen skakat också.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Michiis
0

mhm, väldigt svårt att veta.. :/, men om du vill veta och ingen här på kif vet vad det är för sjukdom får du väll söka lite på google och så då

// Michis

Hermelina
0

Jag köpte min näst första kanin hos en uppfödare som säljer till djuraffärer, och min kanin var tydligen syster till en anan kanin som också var där, och det dog för den hade kramper och var stel i bakbenen  :S har ingen aning om var det var..men nån sjukdom hos uppfödaren..

Zvintos
0

Låter som "kaninförlamning".
Saxat från kanin-net.
"Kaninförlamning
Den här "förlamningen" drabbar nästan uteslutande ungar under 4 månader och högdräktiga eller diande honor och det är inte klarlagt vad den kommer av. Vissa djur i en kull drabbas, vissa inte. Det kan hjälpa med antibiotika om man ger det i tid, men man vet inte om djuret skulle ha tillfrisknat även utan antibiotika. Ingen vet vad "förlamningen" är eller vad den beror på. Det finns heller inga bevis på att den smittar eftersom man inte har hittat någon infektion. Kaninens tillstånd kan liknas den då ett djur nyligen har vaknat ur en narkos. Vissa kaniner har varit helt förlamade, andra har kunnat ha huvudet upprätt."

Var själv med om detta 2005.
En unge låg till synes helt livlös en dag när jag kom hem ifrån skolan.
När jag gick närmare såg jag att han andades, men det var i princip allt.
Så jag tog in honom på en gång och tvingade i honom vatten.
Var helt övertygad om att han inte skulle överleva första dygnet.
Men på morgonen dagen efter kunde han stödja lite på huvudet.
Fortsatte få i honom vatten och på kvällen kunde han äta lite gurka (ej skalet).
2 dagar senare var han fullt frisk, förutom att hans öra ena stod rätt upp.
Han var 12 veckor när detta hände.
Tyvärr dog han i februari -06.
Han magrade av och vägrade äta.

Clariiz
0

#5; Okej, tack :)
Det verkar helt hemskt.. Kände en kanin som råkade ut för något liknande, men han var runt 5år.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emms
0

#5 Det låter som min första kanin. Blev förlamad när han var ungefär 4 månader tror jag. Vetten sa att man bara skulle ge vitaminer. Han var så i ca 1 månad sedan avlivade vi honom för att han hade börjat bli aggresiv + att en kanin ska inte behöva leva så…

Emma

emms
0

R.I.P kaninen :(

Emma

Sotis
0

Vad hemskt! :(