Hemlös kanin?
Hej!
Jag är ny på detta forum. Jag måste få tips? på hur man fångar in en kanin som är halvtam. Den är ganska liten, och håller till på en marina. Det är massa bilar och båttransporter där, så jag antar att det inte är någon bra miljö för en liten kanin. Jag kunde klappa den i några sekunder på huvudet, sedan hoppade hon/han iväg. Den var runt mig hela tiden. Ska jag ta hand om den, och fånga in den, eller ska den få leva ute? Jag antar att den kommer bli mera förvildad ju längre tiden går, och den får det väl svårt till vintern som kommer.
Jag är beredd att ge den ett hem, men jag behöver få tips? på hur jag ska fånga in den. Jag har inte haft kanin förut.
Jag var hemma och hämtade en stor håv, men den lilla kaninen var för smart för att lockas in. Den har tydligen hållit till vid marinan i ca 4 veckor.
Tack på förhand!

Testa att ta en burk med t.e x lite havregryn i och skada på den (locka på kaninen). Om den kommer nära nog, ta tag i nackskinnet! Annars går det ju att gillra fällor.. dock inget jag är bra på.

Först och främst tycker jag det är riktigt bra gjort av dig att försöka ta hand om kaninen! :) Det finns alltför mycket "vilda" tamkaniner ute.
Har du provat att locka lite med morot eller banan? Sätt dig på huk och sträck fram moroten så kanske den vågar sig fram.
Tack för era svar! Jag ska tillbaka till marinan imorgon efter jobbet. Jag och min sambo höll på i två timmar på kvällen idag.
Återkom gärna om ni har mera bra tips?. Den var så söt, satt och tvättade sig och la sig ner flera gånger. Ska jag kanske ta med lite hö också till den? Jag bor granne med en hästgård, och där finns gott om hö.
Höet kanske blir blött då?
fast "vild"kaninen kanske är van?
Lycka till hursom helst :)<3
Du kan kanske ställa upp som en "hage" om det går? Alltså med en öppen sida och försöka få in h*n i den, sen stänga för och försiktigt gå in och fånga den?
Lycka till iaf! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hm, här uppe där jag bor finns det bara enorma harar , har sett en vildkkanin med en kull en gång men alldrig nån annan gång , däremot typ harar överallt xD
Lycka till. Bra att du tar insiativet(?) att ta hand om kaninen<3

ja du är verkligen duktig som bryr dig så mycket =)
Vi försökte att bygga en Hage av kompostgaller igår, men lilla kaninen gick inte in i den. Ska snart tillbaka till marinan med banan, morötter samt en burk med havregryn i. Håven tar vi med igen idag, bara det inte skrämmer slag på den lilla stackaren (om vi nu kan få in den i håven). Håll tummarna att vi får in den.

håller tummarna och kaninerna håller tassarna här hemma! =)
Håller tummarna här med :)
Åh vad bra gjort av dig!!
Håv har funkat bra för mig, när jag skulle fånga in min lilla lejonhona som rymde ^^ Går det att mota in den i något hörn eller något är det ju bra.. Önskar er all lycka till!
Det blev inget napp idag. Den lille var framme och åt morot, men lät sig inte infångas. Min sambo fick klappa den på huvudet. Vi åker tillbaka till marinan imorgon kväll igen.
Det går tyvärr inte att mota in den i något hörn för den lilla kaninen håller till på en marina under alla båtarna, så den har gott om ytrymme att skutta på. Sjösättningen har börjat, så det är mycket bilar där nu. Jag hoppas att den håller sig undan bilarna. Jag tänker inte ge upp. Tack för att ni gett/ger mig tips? och håller tummar och tassar.

synd! hoppas ni får tag i honom/henne snart :)

men om den kommer fram till er, ta med kompostgaller & sätt er i det sen så går din sambo och stänger ihop så det blir en Hage som han inte kommer ut. förklarar kanske inte så jätte bra, men har en bra bild i huvuder iallfall xD. Ska kanske förklara litte bättre ?
men iallfall så du tex, sätter dej i en kompost galler hade som är som ett U sen så sitter du längst inne & sen när kaninen är framme kommer din sambo tex fram och sätter för5 att kompostgaller så det blir som en fyrkant.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag förstår hur du menar med kompostgallret. Jag hade samma tanke igår. Kaninen kommer fram ca 1 meter från mig, sedan när jag närmar mig så får jag endast klappa ett par gånger på huvudet, sedan skuttar han/hon iväg ett antal meter. När jag höll håven i handen så kunde jag inte komma i närheten av den. Jag antar att den såg håven kanske. Ser kaniner bra? Vi får sätta ihop massa kompostgaller och försöka att skapa en stor inhägnad och se om det går imorgon. Bygger man upp ett förtroende med en kanin? Jag menar kommer den att känna igen mig efter ett tag, det är ju ändå jag som kommer med morötter till den. Jag längtar redan tills imorgon kväll, när vi ska försöka igen. Jag ser den framför mig hela tiden, den är otroligt söt :-)

Ja, du bygger nog upp h*ns förtroende varje gång du kommer dit :) För som du säger så är det du som matar den och klappar den.
Kasta håven över den, det fick vi göra idag med en av våra som gått lös på gården nån vecka, vi har försökt locka med allehanda ting men att kasta håven var det enda som funkade, över kaninen alltså!
Lycka till!
Om ni är så pass nära så ni kan klappa den på huvudet, borde det inte gå att liksom… "slänga sig" över den? ^^ haha, det där lät lite dramatiskt men det är ju det bästa för kaninen, om ni lyckas fånga in den. Men kommer du dit med något ätbart varje dag, så borde den ju bli liiiiiite säkrare för varje gång. Efter ett tag kan ni kanske fånga den. Bara ni inte skrämmer den när ni ska fånga den, då är förtroendet ni har byggt upp som bortblåst =/ Då litar han/hon förmodligen inte så mkt på er längre.. Hoppas det går bra iaf, håller tummarna!! =)
wow! lycka verkligen till! det hedrar dig och din sambo att ni ens försöker! :D hoppas ni fångar den lilla snabba rackaren! ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Lycka till :)

Åh :) Lycka till! Och ha tålamod :D Bra att ni ställer upp för kaninen och kan ta hand om den! :) Jättebra!
Mvh Sigrid
berätta gärna om ni fångat in den än =)
Gissa vad?? Lilla kaninen är infångad :-)
Jag och min sambo åkte mer till marinan, och där satt hon/han under båtarna. Jag fick fram för att det den massa gott som jag varit och köpt idag. Bara efter 4 minuter så hade vi kaninen i håven. Den lille skrek i några sekunder precis när den blivit infångad, men jag gick snabbt fram och klappade, och då lugnade kaninen ner sig. Min sambo är nu iväg och köper en stor bur mm. Kaninen är ganska så trött nu, sitter i en transportbur. Jag har klappat henne/honom och inte minsta tecken till att vilja bita mig.
Tack för era tips?, och att ni hållt tummarna för den lille!
Glömde skriva att jag självklart ska sätta upp lappar att den är infångad, ifall den rymt från någon som saknar den.

åh vad bra! =) Hoppas det går bra i framtiden för honom/henne nu också :)

så roligt, otroligt bra gjort av er :)
Lycka till med den lille saken :)
Kunde ni se bilden på lille kaninen? Vet inte om jag gjorde rätt när jag la in den. Den ska få det så bra hemma hos mig och min sambo. En stor utehage till sommaren på våran gård. Men först nu ska jag bekanta mig med lille, och bygga upp en förtroende.
Jag måste nog också vara beredd på att någon saknar den och hör av sig, för den är ju så söt och snäll :-)

jodå, Jag ser den :)

Vad bra att ni tar hand om den!!!
Vilken söting!! :D
Jag ser den med, jättesöt! Kul att ni lyckades, är det en Hona eller hane?? :)

Jag fångade en vild eller rättare sagt utsläppt kanin i sommras.
jag körde tidningar på nätterna då jag såg den, den sprang omkring med alla fula harar. sen nästa morgon tog jag med mig en morot, den satt där och mummsade sen smög jag mig närmre och PANG så vart det lite steve earvin där mitt i grönområdet :P
Den var rätt sprattlig och jag fortsatte tidiningsrundan med rivsår överallt och en kanin bak i skuffen :P xD
Mor min vart lite förvånad :P
Gav sen bort den till några ungar som hade blivit av med sin förra kanin, fast nu för några veckor sen så hörde jag att den hade blivit avlivad pga förlamning… shit happens MEN KUL VARE XD
Jag har inte tagit reda på kön ännu, därför kallar jag bara den för den lille. Om några dagar när den fått bo in sig i sin bur så ska jag kolla. Den anpassar sig otroligt bra, jag har till och med fått hålla i den.
Åh vad skönt! :)
Så söt h*n var :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hjätte bra att h*n fick ett hem. En stor medalj till dig. =)
Va kul :) <3
säger som cecilia ( buffalohorizon) En jätte stor medalj toll dej :)