Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 745 ggr
[Yoschi]
0

kaninhinder

Jag har bestämt mig för att göra kaninhinder men då undrar jag

1. vad det är för trä man använder
  2. vad är lämpliga mått
  3. vad för färg är bra
  4. vart kan man hitta lämpliga märlor
  5. hur sätter man fast dom
  6. och hur tjocka ska bommarna va?
[Yoschi]
0

putt

aliciia
0

3vet inte riktigt va ja har för material åså.. men aa ^^

3. Vattenfast som inte är giftig ^^
6. jag har 1 eller ½ cm i diameter ^^

Majsbecka
0

1. Vet inte, vanliga brädor, björk eller så kanske :)
2. 60 på bredden, kanske 50 (kan man bestämma själv) på höjden och sen brukar jag ta ca 5 cm mellan varje mäla (kan man också bestämma själv
3. Det undrar jag lite också :)
4. Du kan köpa på Libraartic (?) eller så kan du köpa vanliga på nån byggvaruhandel, fast bommarna sitter inte lika bra med dom
5. Det är som "spik-slut" på mälorna så det är bara att hammra in dom med en hammare :)
6. Jag brukar köpa "färdiga" plaströr, du kan nog köpa dom på nån elbutik, fråga efter el-rör :)

Jojsan
0

1. Jag använder allt möjligt.. men helst så ska det ju inte vara inpregnerat (eller hur det heter/stavas). Men det kan ju funka med vad som helst om inte kaninen biter på hindret.

2. Jag har ca 70cm på längden av hindret. Men jag tror det lagliga för hoppning är 60-80cm. Höjden har jag 55 (högsta bommen är på 50). För att den ska vara laglig i hoppning så ska höjden vara 5cm högre än översta bommen är (suger på att förklara).
Jag brukar även ha 5cm mellan märlorna.

3. Så länge kaninen inte gnager på hindret kan man väl ha vad som helst, men om kaninen gnager på hindret får färgen inte vara giftig.. Färgen bör ju tåla att vara ute också.

4. Jag har köpt på Biltema. Vanligt krämpor/märlor som man antingen spikar in i hindret två och två eller en och så lutar den lite (även här suuuper förklaring x))..

5. Man spikar fast dem med en hammare.

6. Jag har elrör från Biltema. Man bör ha nog stora/små så att de passar till märlorna.

[Yoschi]
0

tack jätte mkt men det här som själva hindret står på (plattorna längst ner) hur tjocka breda och långa ska dom va på ett ungefär??

[Yoschi]
0

putt

Hermelina
0

Alltså det spelar ingen roll hur breda dom ska vara. bara hindrerna står upp. så har jag gjort iallafall XD