Skygg frasse
Hur ska jag ta mig till med min frassehona, hon är en väldigt skygg tjej, vill inte gärna bli klappad så ofta, lägger fram ögonvitorna mot mig när jag stryker på henne, och får oftast hålla fast henne för att hon ska bli kvar hos mig. Har under hela hennes uppäxt jobbat med att få henne mer tillgiven, men hur jag än gör lyckas jag inte.
Det jag kan/får göra med henne är att lyfta henne till och från rasthagen varje dag. Men även då måste jag krångla mig in längst in i buren och typ dra ut henne, då hon hoppar undan, och att klippa hennes klor är ofta en pärs i början men jag har kommit på ett bra knep som fungerar.
Tycker hon är otrolig vacker och jag vill inte ge upp henne bara för att hon är skygg. Tycker om henne på alla sätt annars, men jag är helt idélös nu efter att ha provat på alla möjliga saker för att få henne mer lugn och vilja ha kelstunder. och när jag vill klappa henne ålar hon sig iväg under mina händer och bara traskar iväg som en hund. Hon har endast en gång morrat åt mig. Och en annan gång nypt mig i handen då jag skulle sätta på henne sele, men det har jag inte gjort nåt mer för hon verkligen avskyr det.
Som sagt, vad ska jag göra? Har haft tanke på sterilisering, kan det vara ett steg mot framgång för oss?
När du ska ta ut henne ur buren kan du ju försöka locka fram henne till öppningen med en morot eller något gott och inte dra i henne. Lyft henne försiktigt och släpp sen ner henne i rasthagen.
Sen kan du ju sätta eller lägga dig i hagen en bit bort från henne och totalt ignorera henne, tex läsa en bok. Om hon kommer fram och nosar på dig så ligg bara helt stilla och lotsas som att du inte bryr dig om henne. lägg handen helt platt framför dig med en godbit i (du ska altså inte hålla i den utan låtsas vara död i handen, som att den inte tillhör dig. ;P) Om kaninen kommer fram och norpar åt sig godbiten så låtsas fortfarande inte om henne. Låtsas som att det enda du gör är att läsa och inte bryr dig om något annat.
efter ett tag kan du börja klappa henne men om hon går iväg så låt henne göra det. Lyft inte upp henne om hon försöker gå iväg för då är allt förgäves.
Det enda är väl att du måste försöka bygga upp ett förtroende så att hon kan lita på dig. Om hon inte vill sitta i ditt knä ska du inte tvinga henne, släpp sånnafall ner henne.
Det kanske tar ett tag men det kommer att ge resultat bara du gör lugna rörelser så att hon börjar lite på dig :) LYCKA TILL! :D

#1 Har gjort just så som du sa att locka henne med något gott, men hon sticker gärna iväg efter hon tagit godbiten.
Har också suttit i rasthagen långa stunder och låtit henne få halvklättra upp på mig och nosa runt och undersöka, men skuttar snabbt iväg igen då jag försöker visa henne att jag vill vara go med henne. Eller ålar sig bort från min hand på hennes rygg. Har ju sett från början när jag köpte henne att hon inte fått den sociala kontakten en kanin behöver för att bli tam, men har där efter gjort allt jag kan.
Hon lever tillsammans med en annan kanin både inne i buren samt ute i rasthagen, och har då och då varit med henne helt ensam korta stunder utan hennes kompis i närheten för att se om hon kanske blir lugare. men icke det heller.
kan ju testa det du skrev längst ner, men att jag då har henne helt ensam i hagen så hon inte blir distraherad av den andra kaninen. Har länge tänkt på att sära på dem emellanåt men just burmässigt så finns det inte utrymme för det. men ute i rasthagen skulle jag ju kunna ha dem åtskilda korta stunder.
Men hur ska jag tolka henne när hon vänder upp ögonvitorna då jag kelar med henne? Är det en varning till mig att sluta och att hon inte gillar det?