Klippa teddydvärgvädur?
Denna fråga är riktad till alla teddydvv ägare här inne :)
Nu stiger ju graderna och jag märker att min Bella besväras av det och funderar då på att ta lite av hennes päls.
Finns det någon här som klipper sin teddydvv? Isf:
Hur mkt tar ni? Hur lång tid tar det att växa ut? Är den nya pälsen lika bra som den förra elr är den ex. skörare eller inte lika tät? Märker ni någon positiv skillnad på kanin?

Jag funderar på att klippa Myra. Jag frågade Louise om råd och hon svarade att man ska vänta tills efter midsommar då temperaturen inte brukar bli så låg.
Och man ska inte heller klippa på huvudet, det blir inte lika snyggt när det växer ut igen.
Nåt sånt var det ;) Resten vet jag inget om.
Förra året klippte jag ned min teddylöwen helt då det var så otroligt varmt, jag klippte även på huvudet. Det växte ut ojämnt och han var rätt få ful i några veckor men sedan var pälsen både på kroppen och huvudet så mycket finare än innan!
Jag har även börjat klippa ned min ena teddydvärgvädur, hennes päls växer ut på bara några veckor igen. Klipper nästan alla mina på huvudet emellanåt och det växer ut så fint så fint :)
Pälsen på mina har blivit finare än innan, lika tätt men på något sätt mer lyster och mjukare. Vet inte om det är inbillning dock :P
#1 "Och man ska inte heller klippa på huvudet, det blir inte lika snyggt när det växer ut igen."
Är det inte viktigare att kaninen mår bättre, än att den är fin? Inget påhopp mot någon, jag kanske missuppfattade :) Lät bara lite.. ja, jag vet inte, skumt.

#3 Jo, jag förstår hur du tänker. Men om man klipper hela kroppen så tror jag inte att huvudet är någon fara att det är hår kvar. Om du fattar? Blev lite skum förklaring…
PUTT
Med vänlig hälsning,
Jenny

Jag kommer klippa ner Myran till sommaren, eftersom det verkar bli en ganska varm sommar :P

Jag också kommer att klippa ner alla mina teddysar helt till sommaren, även huvudet
Tänk på att päls inte bara värmer utan också skyddar från värmen. Finns många djur som dör av överhetting på somrarna för att deras ägare klippt av för mycket päls.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det blir inte för varmt, pälsen är luftig så hon kommer inte bli för varm, kaninen kan ju vaar varm men ge den vaten osv… mina kaniner brukar vara dö trötta på sommaren och ligger ner i skuggan ^^ och dricker mycket vatten, se till att hon har skugga så går det bra :)
#9 För min teddylöwen hane blev förra sommaren för varm så jag klippte ned hans päls. Den var inte luftig kan jag säga dig, han hade dock fortfarande jobbig bebis underull som han inte tappat helt. Han blev så otroligt mycket piggare efter han blivit klippt, trettio grader är varmt, även om man har dem i skuggan….