Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2767 ggr
Jojsan
0

Gillar inte att bli upplyft.

Cassie har förut varit väldigt "revirtänkande" i sin bur men nu har hon blivit mindre så. Men till saken, hon är jättesvår att få tag på när jag ska lyfta ner henne från buren. Även om jag lyfter henne ganska ofta så hon borde vara van vid det så verkar hon vara rädd för att bli upplyft.

Antingen så springer hon in i sin bodel och gömmer sig. Om man skulle sträcka in handen då skulle hon troligtvis attakera den.. Eller så sitter hon längst in i härnet av buren och far med huvudet sakta framåt och tillbaka (vet inte varför hon gör så, hon har alltid gjort så).

Hon är verkligen helt emot att bli lyft. Ibland om jag bara tänkt klappa henne (vilket jag gör varje gång jag kommer) så springer hon iväg för att hon troratt jag ska lyfta upp henne.. Hon är ganska konstig…

men finns det något man kan göra så att hon är mindre rädd när man lyfter henne eller snarare när man ska lyfta henne?

[Niike]
0

Jag vet faktiskt inte. Fia är likadan, hon tycker inte heller om det. Men när jag väl lyft upp henne går det hur bra som helst. Alpha tycker inte heller om att bli upplyft. Känns som jag tränat massa men det hjälper inte .. :S

psyko
0

Har du en bur som man öppnar på sidan av buren eller är det ett lock?
Vissa kaniner tycker att det är läskigt med sådana burar med lock, för de tycker att det är obehagligt om man tar kaninen med händerna ovanifrån. De förknippar det med att de blir taga av ett rovdjur.
Hur lyfter du upp henne?
Du kanske ska byta sätt att lyfta upp henne på, det är individuellt hur kaninen vill bli upplyft.

Du kan också börja tillbringa mer tid med henne i själva buren. Gå dit bara för att prata med henne och klappa lite, bjud henne på något gott. Då kommer hon förknippa dig med något bra.

Lycka till!

Jojsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 det är en bur som man öppnar framåt (på bilden ser du).

svårt att förklara hur jag lyfter.. Jag sitter ofta vid buren och bara pratar och klappar henne om jag ger henne något gott som t.ex. en morot så blir hon jätteglad och springer runt med den. sen sätter hon sig i bodelen och äter så att inte jag ska "ta" henne.. Om jag ger henne småbitar funkar det. då stannar hon.. Men jag har gjort så länge så jag tycker det är lite konstigt att det inte funkar.. :/

psyko
0

Om du ger henne t. ex morot, håll fast moroten så att hon blir "tvingad" att springa fram till dej varje gång hon vill ta en tugga.

Om hon inte är rädd för dig utan bara i buren är det nog precis som du säger, att hon vaktar sitt revir. Om du släpper moroten när du matar henne förstärks det och hon kan bli dominant.
Säg till henne om hon försöker bita dej för det är inte okej!

Lyfter du kanske så att du tar en hand under magen och den andra handen mot hennes bakdel? 
För vissa kaniner är det bättre att man tar ett stadigt tag i nackskinnet och den andra handen stöder dens rumpa när man lyfter upp. (Det gör inte ett dugg ont på kaninen om man lyfter rätt). Min kompis ena kaninhona var oxå rädd för att bli upplyft, men det gick faktist över när hon började lyfta i nackskinnet.
Men om du ska börja lyfta så, läs på först om hur man gör så inte du råkar skrämma eller göra illa kaninen.

Jojsan
0

#4 brukar hålla fast moroten men det är svårt när moroten börjar ta slut och det är bara en liten bit kvar..

hon vill inte heller bli upplyft när hon är ute i sele eller Hage, då springer hon oxå sin väg.

Jo ungefär som du förklara lyfter jag henne. Jag har hört att om man lyfter i nackskinnet (även om man lyfter under rumpan) så går blodkärl sönder varje gång. Har alltså hört att det inte är bra.

Jojsan
0

putt

psyko
0

#5 oj är det sant!?

När du har henne i sele kanske du kan stanna henne ibland bara för att gå fram och klappa henne. Rör och smek, men utan att lyfta, henne under magen.

Målet är att du ska kunna ta henne överallt utan att hon blir stressad eller ängslig.

Hon kanske är "höjdrädd"?
Vissa djur tycker inte om att bli upplyftna pga av att de blir rädda av höjden. Går det bra om du bara t.ex ska lyfta upp henne i knät?

Feliciaa
0

Mulle är exakt så som du skrev i #0 !

Förutom att han inte skulle attackera min hand eller att han gungar med huvudet. Men såfort jag kommer och kansek bara ska klappa springer han utom räckhåll för mej :/

Feliciaa
0

#5 Jösses, våra kaniner är skitlika till personligheten :O

Mulle är också så i hagen och sele. Så fort man försöker ta honom springer han iväg och gömmer sej. Och om man lyckas fånga honom sprattlar han och rivs så det blir massa rivmärken och ibland börjar det blöda :/ det är därför jag inte tar ut honom i sele lika ofta längre men i hagen är det bättre.

Feliciaa
0

Ojdå, nu kanske jag förklarade hur min aknin var istället för att hjälpa. Jag vet tyvärr inte vad du kan göra för jag har samma problem :/

Putte-
0

Putt :)

Sandra-
0

Min kanin är precis likadan och har varit det länge nu :( Vet inte hur jag ska göra heller.

Jojsan
0

#7 Jo, har hört att det är så så jag vill inte riskera något. så fort jag ska lyfta henne överhuvudtaget springer hon iväg.. även om jag bara ska lyfta upp henne i knät.

#9 När jag väl fått fast Cassie och kunnat lyfta henne så sprattlar hon ingenting. Då är hon helt stilla och gör inget.. Fast när jag ska sätta ner henne och hon närmar sig marken då börjar hon sprattla.

Tror ni det hjälper om jag har henne som innekanin? I såna fall skulle jag oftare bara sitta i samma rum som henne medans jag gjorde något annat.. Hon kanske skulle lita mer på mig då?

Fly_
0

Jag skulle säga som det är på fåglar. När hon väl är i buren så är buren hennes tryggaste punkt men väl utanför buren så är du hennes tryggaste punkt, på så sätt accepterar hon dig utanför buren men inte innuti. Min fågel är likadan och kaniner fungerar på samma sätt.

En del kaniner älskar att bli lyfta andra inte, liksom fåglar, och det får man helt enkelt acceptera. Glad

Jojsan
0

#14 utanför buren är det likadant, om jag ska lyfta upp henne när hon är i sele eller i en Hage springer hon oxå iväg.

Fly_
0

hmm… Tänk också på att inte jaga henne när du ska lyfta upp henne, låt henne komma till dig och låt henne ta första steget. Det tar tid och tålamod men det är något man måste göra vid sådana tillfällen. Hon säger till när hon är villig att vara med dig. Jag skulle göra så att jag sträcker in handen i buren tills dess att hon självmant kommer fram och puttar på handen (uppmanar till att bli kliad). Låter som om händer är oerhört läskiga för henne.

Du kan också locka henne med något gott och när hon äter det ur din hand så ska du berömma henne och alltid prata i en vänlig ton.

Jojsan
0

#16 Men ifall jag låter henne komma till mig varje gång jag ska lyfta upp henne så blir det väl en negativ sak att komma till mig?

Brukar sitta vid hennes bur och bara prata med henne (de gånger hon har sprungit in i bodelen) för att få henne att komma ut. Hon kommer typ aldrig, men jag får väl vänta längre..

När hon får något gott tar hon det och springer iväg med den… så jag inte ska ta henne med den typ.

Fly_
0

hmm ja du… Jag vet inte hur du ska lösa saken, Min han kanin är likadan, han sprattlar när jag tar honom, prattlar när jag håller i han och sprattlar när jag sätter ner honom men det är något som är typiskt dvärgvädurar det är därför man är rekommenderad att hålla den lyfta med ett stadigt gräpp (ej för hårt) om framtasarna och baktasarna med deras rygg lutad mot bröstet för att inte skada kaninens sköra rygg. Glad

Däremot springer han inte och gömer sig när handen kommer utan kommer fram och buffar på den (uppmanar till gos).

Jojsan
0

#18 menar du att man ska hålla som på bilden? (inte Cassie på bilden men iaf)

Fly_
0

#19 precis, minskar sprattel..

Jojsan
0

#20 jo, har märkt det. Mycket lättare att lyfta dem så :)

Men jag får helt enkelt försöka "få över Cassie på min sida" eller vad man ska säga..

Jojsan
0

Jag tycker det har börjat bli mycket bättre nu.. Sen jag lyfte ut henne en gång längst inne ur bodelen så verkar hon ha förstått att det är ingen idé att smita.. Nu har jag kunnat lyfta henne mycket och hon har inte sprungit iväg.

Men än är inte problemet helt löst, men det börjar bättra sig. :)

Kola
0

#10 Så är min kanin med. Nu när ni säger det om nackskinnet blir jag väldigt rädd för jag har bärt min kanin i nackskinnet en gång men det var väldigt läskigt, lyfte bara upp honom i nackskinnet :-/

Kola
0

Jag vill också!

Jojsan
0

Kola: ja, visst är det jobbigt! men man får försöka stå ut..

Tror ni det skulle funka bättre ifall jag tog in Cassie och hade henne inomhus? Då skulle jag ju kunna göra läxorna hos henne m.m…

[Niike]
0

#25 Kanske värt ett försök;)

Jojsan
0

#26 funderar på att testa.. vi får se.. ^^

tasse
0

så jorde min kanin också innan mensen fatta han att det inte var nått frligt utan att jag var snäll och att han bara skulle få gå ut och springa. sen sluta han med det och när jag kommer till han nu har jag alltis med nått gott till han och han sitter i äppningen och väntar på att vi ska ut och träna.

www.facebook.com/profile.php?id=100001224241293

Jojsan
0

#28 det låter bra! :)

Det känns som att det går framåt nu. Har börjat med en ny taktik, att lyfta henne minst en gång per dag så att hon blir van. Jag tänkte förut att hon kanske inte gillade mig lika mycket för att jag lyfte henne för mycket så jag lyfte henne inte så ofta då.

Men det börjar gå bättre, idag då jag var ute med henne sprang hon fram till mig hela tiden och jag kunde lyfta henne hur jag ville, hon sprang inte iväg! *lycklig* Skrattande 

Det låter kanske inte så "jippyyey superkul!" för de som har kaniner som inte är så.. Men det är verkligen underbart tycker jag.. ;)

Jojsan
0

Hon har blivit underbar min Cassie! Igår lyfte jag upp henne och tog in henne en snabbis för att ta bort en bajsplutt som hade fastnat i baken och hon låg på rygg i min famn helt stilla hela tiden. Hon var jättegosig <3

Det har verkligen blivit förbättring med henne :) Jag är jätteglad över det :D

Tindra1
0

Tindra är också så, men hon är mycket bättre nu :D

Jojsan
0

#31 vad bra ^^

Tindra1
0

Aaa, jag var typ snabb med handen elr nått så hon blev jätte rädd och tror att jag ska slå henne elr attackera.. elr nått..

Men nu är jag lugn.. Men kan inte ta upp henne första gången bara andra xD

Jojsan
0

#33 jaha, ok. Nu spelar det ingen roll om jag är snabb eller lugn för min del, Cassie är lugn i alla fall, hon har blivit så underbar <3

Kola
0

Min kanin vågar inte gå nära mig när jag lyft upp han för då vet han att jag kan göra det igen och Gråter