Någonting med hakan!
Min kanin är 4år nu i Augusti. Och hon har ALDRIG fått det förr men nu har det kommit upp nån sorts varbula under hakan. Jag har ingen som helst aning om vad det är. men det har blivit bättre efter att jag la på jodopax, då minskade den tills den helt försvann. Sen har den kommit tillbaka med några veckors mellanrum. Hon har fått selgpinnar ofta så att tänderna slits ner då jag tror dom orsakar varbulorna. Dom verkar vara lite långa. Kan jag göra nått mer? Jag lägger på jodopax som hjälper lite och hon får tugggrenar osv som hjälper. Hur länge tar det innan tänderna är i lagom längd?

Hej, hankaniner har juh en doftkörtel under hakan, kanske har honom det med? Vet inte riktigt, men kanske kan vara att det har blivit infekterat i körteln?

åk till en kanin kunnig vet och låt de se på det.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
hur stor är den?
- Mvh Emma
Detta är en hona, ingen hane.
Bulan kan vara runt 1cm över hela den. Och den har kommit och gått. Men efter att den försvunnit så lämnas det en liten hård knöl som ej innehåller var (tror jag) och jag är otroligt orolig över henne. Det verkar inte göra ont då man får röra. Hon har ALDRIG fått det förr. Och jag tror det beror på att hennes tänder är liite för långa. Men hon håller på att slita ner dom.
//Orolig Evve

Åk till vetten med henne, vi kan inte veta exakt vad det är när du berättar, men det kan en kanin kunnig vet veta om du tar hon dit.
20 årig djurgalen moder*
Mitt råd till dig, Åk till en vetrinär.
En kompis till mig, hennes han kanin hade en varig grej under ögat. Jag och några kompisar sa åt kompisen som ägde kaninen att åka till vetrinären för det såg inte så bra ut. Då var den liten. Men den blev bara större och större till slut kunde inte kaninen se och då efter ett tag så åkte dom tillvetrinären , det visade sig att nån tand var stor och hade vuxit. Så det hade bildast ett sår eller något sånt.
Så åk till vetrinären så får du svar på vad det kan vara.
Och om du inte har råd att åka till vetrinären för att det är så dyrt och så. Då ska man helst INTE skaffa en kanin eller ett djur överhuvudtaget.
// Michis
Det låter som något som hände med en av mina kaniner när jag var yngre.
Jag hade en svart dvärgvädur som på en vecka helt plötsligt fick en stor böl under hakan, stor som en pingisboll.
Han verkade inte bry sig om den alls eller ha ont men vi åkte i alla fall in till veterinären.
Veterinären tittade och kände på den i kanske 2-3 minuter och konstaterade att det var en tumör. Vi var antingen tvugna att operara bort den (vilket hon påpekade skulle gå på närmre 5000:-) eller så skulle vi avliva. Hon sa att hon som veterinär ansåg att vi skulle avliva redan där och nu. Jag grät och var alldeles förstörd. Pappa och jag bestämde oss för att vänta ett litet tag, gå hem och tänka på saken och i så fall avliva när han blev sämre (eftersom han var som vanligt).
En vecka senare, försvann "tumören". Min lilla Nicke "åt" bort den, låter äckligt men det var så det gick till.
Mamma ringde upp veterinären och berättade vad som skett varpå de svarade "men då var det ingen tumör då".
Så otroligt hemskt, tänk om jag avlivat min lilla Nicke när jag var hos veterinären med honom? Så dålig stil av veterinärerna, så hade en doktor aldrig fått bete sig. Vi betalade närmre 2000:- bara för undersökningen som alltså inte gav något, så dåligt.
Nicke levde i många år till.
Jag tyckte bara det lät så lika. Men tänk på att vända er till en smådjursexpert och gör inget förhastat.
Pappa har över 20års erfarenheter av kaniner detsamma gäller farfar. Dom har kollat och sagt att jag ska ge mer hö,pellets och selg så att tänderna slits ner. Och att jag ska tvätta med Jodopax om det skulle behövas. Pappa säger att det kommer att bli bättre om hon får lite mer att tugga på så att tänderna slits ner fortare. Och det har blivit bättre och bättre. Vilket jag är otroligt glad över.
Till Michiis: Jag vill absolut inte låta arg eller så. Men det du skrev tkr ja lät lite korkat. Det är ju en självklarighet att man inte skaffar djur om man ej har råd med veterinär. -.-

#6 överdrivet ?
20 årig djurgalen moder*
#1: Honkaniner har också en doftkörtel under hakan :) Alla kaniner har det.
#7: Men fy!! Ja, tänk om ni avlivat honom där.. Helt utan anledning-- Verkligen dåligt av veterinären! De ska ju kunna sånt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
asså jag menade inte såå , aja..
#7: Fy , asså .. Så dåligt av vetrinärerna !! Först säga att det var en tumör och sen bah, ja men då var det ingen tumör då .. Öh, dom är väll utbildade till vetrinärer elr.. Dom borde lixom veta !
Det var tur att du väntade :) <3
// Michis