Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 493 ggr
[kanin95]
0

orolig hälp!!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min kaninhona  fick ungar 30 april ..nu är jag osäker om hon matar dom ..hon var inne i natt mellan 23-08.30 …men nu har hon inte varit inne på hela dagen…..

Jag vet det eftersom jag lägger 2 höstrån i öppningen som hon isf har ner om hon går in..

Är orolig om hon ens matar dom.. jag vet att det kan vara så att dom bara går in 1 gång per dygn och ger dom mat ….men det verkar liksom som att hon inte bryr  sig om dom …

min fråga

Hur ser man på ungarna att dom inte får mat (om mamman övergerdom)

Hur ofta/vilken tid matar era honor deras ungar och hur många gånger per dygn (det kanske är svårt att veta)…..

Hur mycket växer en unger på några dagar ,och går upp i vikt ???

BlackTear
0

Det är inte ofta man får se en hona mata sina ungar, i princip går hon in två ggr per dag och diar dem i ungefär 5 minuter. Man brukar se på ungarnans magar ifall de är matade eller inte. Ifall de är *"runda" och inte kravlar runt och piper får de mat.

[kanin95]
0

tack ..Räcka ut tungan….deras magar var lite runda i morse ….

Lendsi
0

Man ser dom inte så ofta när dom ger mat, har aldrig sett min hona dia än (dom e 3 dagar gammla) och om hon inte gör det så skulle dom vara döda vid det här laget. :/

[kanin95]
0

Tack ……….#3 det har du ju rätt i Skrattande

Tina-A
0

Hon gör det antagligen på natten då när du inte ser, när hon är där inne. 1-2 gånger om dagen är vanligast, och honan brukar ta hand om sina ungar.. Man oroar sig ofta i onödan :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Imasy
0

jag vet inte om det här fungerar på kaniner. men kattungar bruka man ju väga med jämna mellanrum de första dygnen för att se att de får i sig tillräckligt med mat. går de inte upp riktigt i vikt kan det ju vara dags att stödmata.

[kanin95]
0

Tack…..Skrattande

Jg har nog oroat mig lite för mycket,,,,men det var ju min första kull så man för vell fråga lite ? …tack igen … 

Tina-A
0

#7: Man får alltid fråga ^^, Man kan aldrig fråga för mycket!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jojsan
0

Min honas ungar är bara 5 dagar och jag har sett henne dia ungarna 2 gånger redan.
Men de brukar dia när ingen ser och under resten av tiden brukar de låtsas som om de inte har ungar.