Avelsfrågor ..
Hejsan ! Jag undrar lite om Avel så jag hoppas att ni kan svara på mina frågor !
1. Är det stor risk att honan kan dö under förlossningen ?
2. Hur länge ska man ha hannen hos honan vid PARNING ?
3. När får man för första gången städa hos kaninen när hon fått ungarna ?
4. Händer det ofta att ungarna dör i magen ? :( Vill gärna inte att det skulle hända .. Tack .. ^^
svarar på en fråga iaf :)
1. Är det stor risk att honan kan dö under förlossningen ?
Det beror på hur gammal kaninen är
jag tycker kaninen skall vara minst 8 månader :)
#1 : Tack Aliciia !
Jaa . Det tycker jag oxå .. (:
#3 : Heh , tack för putten ! <3
**1. Är det stor risk att honan kan dö under förlossningen ?
**Det är alltid en risk vid födslar, både för folk och fä.
Ungar kan fastna, ligga snett, vara förstora. Det finns mycket som kan gå fel.
2. Hur länge ska man ha hannen hos honan vid PARNING ?
Man ska alltid släppa in honan till hanen. Och det räcker ofta med bara en PARNING för att det ska ta sig.
3. När får man för första gången städa hos kaninen när hon fått ungarna ?
Beror på hur skitit det är. Jag städar ur halva buren, och låter delen där boet är vara kvar. När ungarna är ca 5 veckor kan man städa bort boet också.
4. Händer det ofta att ungarna dör i magen ? :( Vill gärna inte att det skulle hända .. Tack .. ^^
Ja, det händer att honor får döfödda ungar. Det är tyvärr rätt vanligt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#1: "Det beror på hur gammal kaninen är"Det beror inte enbart på åldern, utan en del annat också. Kondition, skötsel ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Tack .. :)

Halloon, visst är de du som har mina små pluttar? Cissi och Claudia?
1. De beror på mycket, som sakt åldern, kondition och hälsa. Ta ungar innan honan är 12 månader, helst runt 7-9 månader, de är en bra ålder.
2. Tills hanen har "krampat" två till tre gånger. Man kan också (om dem kommer bra överens) låta dem gå tillsammans i någon vecka eller två!
3. Är honan trygg i att man håller på hos ungarna kan man lugnt städa buren någon vecka efter att ungarna fötts, men som någon sa, städa då den burdelen där det inte finns ungar.
4. I många kullar är det en eller två ungar som föds döda eller dör under förlossningen, de är sånt som händer.
#8;Kunde inte skrivit bättre själv
Med vänlig hälsning,
Jenny
Man skall inte låta honan och hanen gå tillsammans i 1-2 veckor! Risken finns att honan blir trött på hanen, då kan hon i värsta fall tom kastrera honom. Har man dem tillsammans i 2 veckor kan det även leda till att honan får "dubbelkull".

#10 Som jag skrev; "om dem kommer bra överens".. Man får har uppsikt på dem om man är osäker.
Hur menar du med dubbelkull? En kaninhona är dräktig i 28-32 dagar, två veckor är 14 dagar.
#11: En hona har två livmodrar, och kan ibland alltså gå och ha två kullar samtidig. Egentligen så ska vägen till ena livmodern täppas till när hon är dräktig i den andra livmodern, men det är inte alltid den gör det.
**4. Händer det ofta att ungarna dör i magen ? :( Vill gärna inte att det skulle hända ..
**Döda ungar blir det oftast när honan inte har varit tillräckligt snabb med att ta bort fosterhinnan över nosen. Skulle ungarna dö i magen så brukar honan oftast absorbera bort dom.

12# Okej. Shit va häftigt igentligen..
Men de hör inte till vanligheten alltså?
Jag lät mina kaniner gå ihop 2 veckor för honan var svår att få med ungar och hanen är också lite svår men det gick, tyvärr fick hon 2 dödsfödda ungar :( Men hon är om parad men den här gången gick det lättare att få henne med ungar (tror jag) för då "rammla" hanen omkull ca 3 gånger och de gick inte ihop i 2 veckor bara någon halv timma eller så.. men nu borde honan fått en kull men det verkar som hon inte komer få någpt och det inte blev nåot av så ska kanske försöka få henne parad igen.