Bettfel?!

Japp, då har han bettfel..
Kaniner har två rader med tänder i överkäken, som de nedre tänderna ska gå in mellan när de biter…
Kindtänderna använder de nar de tuggar.
Du får klippa dem, kan du inte själv, så gå till en veterinär.
Tyvärr så får du nog vara beredd på att göra detta en gång i månaden, och du kan inte använda honom i avelsammanhang.
Kan också vara att han inte har slipat ner sina tänder dvs inte gnagt på något. Men gör som KG säger, ta honom till veterinären för att få dem klippta.

#2 Men har dem korrekt bett så slipas tänderna mot varandra.
#3: Mot varandra? Det har jag aldrig någonsin hört. Om de skulle slipas mot varandra skulle kaniner aldrig behöva tugga så mycket som de gör, och de behöver tugga på grenar och hö och kvistar just pga att tänderna växer. Få de aldrig tugga och gnaga kan tänderna börja växa helt fel. Tänderna slipas inte alls mot varandra.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack allihopa för era svar!
Hoppas att det ordnar sig
Har ni tagit honom till vet?
Undrar samma som Fanny. Hoppas det har ordnat sig i alla fall.

#7 och #8 nej, det har jag inte gjort. Men ska nog ta och göra det.
Vaddå "men ska nog ta och göra det", fattar du inte att han kan dö? :O Det kanske inte ser ut som han har problem men han kan ha det, för jag tror inte att ni direkt står å övervakar honom 24i7
#4 Jo tänderna slipas visst mot varandra Tina :) Men däremot antagligen inte på det sättet hon menade (om hon menade att det innebar att de inte behöver gnagmaterial). De de har sina incissiver där fram, och bakom de har de 2 till tänder i överkäken. När kaninen stänger munnen eller gnager på något går underkäkens incissiver in och emot (och emellan) de övre incissiverna och tänderna bakom. Det är det som gör att incissiverna blir så mejselformade som de är. Hoppas du förstår min förklaring, skulle varit enklare om jag kunnat rita, men har inte riktigt de skillsen till det på datorn ;)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Ingen kanin kan vara utan gnagmaterial inte äns dem vilda. =)

Klart att kaniner ska ha gnagmaterial. Såsom hö, kvistar m.m. Men det är fortfarande tänderna som slipas mot varandra. Förlåt om jag var otydligt…

oj, lycka till & tråkigt för din kanin. Ta han till veten snart så att han kan fixa tänderna, ge han så mycket grenar och sånt som är möjligt nu under tiden.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
hoppas det löser sig!! =) men somsagt är det livshotande, om inget görs så kan kaninen dö av svält, vilket blir en plågsam död för den…
Jag klipper tänderna på min nin, det är inte alls svårt. jaggör det nu för tillfället ca var tredje dag.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#15: Oj, får din kanin inga gnagpinnar?
Hur klipper du dem?

Han har fått jätte mycket grenar och pinnar. Ser faktiskt ut som det har blivit mycket bättre!
#16, nej inte nu längre. han har fått pinnar/grenar/kvistar/bark/slipstenar m.m. och inget har hjälpt. han har aldig rört dom, inte ens fått för sig att buffra runder med dom heller, utan dom ligger på samma ställe en vecka efter jag lade in dem. så det känns ganska lönlöst att får det. Om jag inte klipper dom dör han, så "tyvärr" måste jag göra det. och ganska ofta också! det är sjukt hur mycket tänderna växer på kaniner, bara på tre dagar!!
på denna bilden ser man hur tänderna sticker ut liksom.. så ska det ju inte se ut…
Medarbetare på Hundar.ifokus
#16 hon klipper ju inte tänderna pga av att han inte får pinnar? han har ju bettfel.
- Mvh Emma

Tänderna på en kanin ska växa emot varandra (om du förstår hur jag menar) Har oxå en kanin som har detta problemet. Tänderna ska inte växa varken framför eller bakom varandra. Jag får istortsett klippa tänderna på min kanin varje vecka.

#20: NEJ, nedertänderna SKA växa mellan de främre och de bakre tänderna i överkäken…
Växer tänderna MOT varandra, så kallas det "Tångbett", och nollas på en utställning.
Läs #1:, #11:

#17: Jag tycker ändå att du ska ta honom till veterinären.
Är man osäker - ta kaninen till veterinären. Det är inte så dyrt & det är det värt, hellre en gång för mycket än en gång för lite!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#0: Har han fått pinnar osv tidigare? Kan ju bero på att han inte har fått det, eller att det är medfött. Kolla i så fall igenom hela kullen om det är medfött.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#23 Jag har kollat igenom alla ungar i hela kullen. Ingen av dom hade bettfel.