Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1348 ggr
Bobby
0

Para igen?

När kan man para sin hona igen efter en kull?

MarHai
0

Tidigast 3 månader efter att kullen lämnat mamman, tycker jag.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Bobby
0

Av vilken anledning?

WingsofDestiny
0

#2 för att honan ska hinna vila upp sig.

MarHai
0

Honan ska återhämta sig, komma i form igen. Vila.

Solbackens kaniner

ciss
0

Det sliter väldigt mycket på honan när hon producerar mjölk också. Ifall man parar om honan direkt efter en kull så kommer inte mjölkproduktionen att stanna av, vilket inte är bra. Låt henne sluta producera mjölk genom att para om henne först efter någon/några månader istället.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Bobby
0

Har flera som vill köpa ungar nu i sommar och tänkte därför para henne igen. De säger ju att man ska ta 2 kullar / år, men vinter tid är det inte lätt att sälja ungar…

WingsofDestiny
0

#6 är det 3 månader mellan kullen och parningen så går det men inte annars. Min åsikt.

MarHai
0

Det låter som du bara tänker på att sälja ungar. = icke seriös.
Man ska alltid tänka på honans välmående först!!

Jag tar ca två kullar om året per hona. En kull på våren, och en kull på sensommarn/hösten.

Solbackens kaniner

Bobby
0

Menar du tre månader mellan att kullen har fötts och PARNING, eller menar du tre månader efter det att ungarna har flyttat?

MarHai
0

Efter att ungarna har flyttat.

Solbackens kaniner

Theresze
0

varför så bråttom ? Vänta lite låt honan vila ordentligt.

vad är syftet med kullen om jag får fråga?

Starfall
0

Klart som 17 att honan måste få vila upp sig mellan kullarna, oavsett om ägaren har vänner/släktingar som vill köpa. Det finns faktiskt andra att köpa från. Om du så gärna vill ha ungar på henne för att sälja de sen, så vänta som MarHai säger 3 månader efter att sista ungen flyttat. Det är inte bra för honan annars.

Bobby
0

ok

Theresze
0

kan du svara på mina frågaor i #11

Thumper-KG
0

#5: En liten rättelse!!

Det är INTE mjölkproduktionen som sliter på honan, det är start & stoppandet av den.

Parar man om honan när 1:a kullen är 4-6 veckor, så kommer 2:a kullen 2 veckor efter att 1:a kullen flyttat.
Då sliter det INTE på honan!!!

Frihetens
0

#15 Usch. Det är rentutav djurplågeri (enligt mig) att ta kullar med så korta mellanrum. Kaniner är levande varelser och inga maskiner! Snälla människor, visa åtminstonde lite hänsyn för djurens välmående ..

ciss
0

#16: Håller med. Jag tycker att man alltid bör ta djurens välmående och hälsa i första hand. Tror inte det är speciellt hälsosamt att para om kaninen bara några veckor efter ett den just fått en kull!

www.frihetenskaniner.se

Bobby
0

#14 Syftet med kullen är att få underbara kelkaniner, som skall säljas till en djuraffär!

Romana_12
0

#16 Håller med!

WingsofDestiny
0

#18 djuraffär :O. Jag skulla ALDRIG avla fram kaniner till en djuraffär eller äns låta dem köpa av mig. Vill inte bidra till att dem säljer djur eftersom dem saknar sån liten kunskap.

Frihetens
0

Tar man en kull på våren (mars/april) och en kull på hösten/vintern (oktober/november) sliter det inte ett dugg på honan.

Hon hinner vila upp sig, få vara "kanin" ett tag, och behöver inte ha ett gäng ungar efter sig. Seriöst, jag hajjar inte grejjen med att man prompt måste para direkt efter..

Och det spelar ingen roll om det inte sliter att para när ungarna är 4-6 veckor, jag tycker det är hemskt. Fy .. blir så ledsen att folk faktist tänker så (inte riktat mot någon i denna tråd) ..

Zvintos
0

Har honan enbart fått 1 unge i kullen och är i synbart bra kondition, skulle jag kunna tänka mig att para om honan ungefär så som Thumper skriver i inlägg #15.
Får hon dock fler ungar eller inte är i så bra kondition trots 1 unge, skulle jag definitivt vänta 3-4 månader.

[Stampelina]
0

"16 - Bra skrivet!

Kaninerna ska ju vara våra små vänner som vi ska vårda med all vår ömhet och kärlek, sedan är det klart att man kanske vill ta nån kull, men man får inte glömma att de är levande varelser!

Frihetens
0

Om honan fått 1-2 ungar, tycker jag inte det är särskillt stort problem med att para ca. 1 månad efter de flyttat eller så. Men har honan fått 5-6 ungar behöver hon vila. Det är mer än bara mjölkproduktionen som sliter på henne. Det är en hel del psykiskt också..

Romana_12
0

#18 Hade du inte många inresserade nyss?

Thumper-KG
0

Om det nu är så synd om alla kaninhonor som får täta kullar!

Förklara då med argument varför de har blivit utrustade(av naturen) med två (2) livmoderhalsar, om det inte är för att de ska klara täta kullar…

ciss
0

#26: Även om de klarar täta kullar betyder inte det att det är hälsosamt för kaninen.

www.frihetenskaniner.se

Thumper-KG
0

Altså, det är en maskin, hela avelsapparaten på en kanin är konstruerad för just det ändamålet, varför skulle det då inte vara hälsosamt???

Menar du att jag ska hälla vatten i min bils bensintank, istället för bensin, för det är inte hälsosamt???!!!

Frihetens
0

#26 I naturen är deras mening med livet att fortplanta sig. Våra tamkaniner är våra husdjur, våra vänner! Den uppfödare som inte tänker så skulle jag inte vilja köpa en kanin av!

Det finns miljarder vildkaniner där ute som sköter den naturliga fortplantningen alldeles utmärkt. Vi behöver inte avla sönder våra kaniner för den sakens skull.

Bobby
0

#25 Jag har tre tingade i nästa kull. Djur affären tar de andra.

WingsofDestiny
0

#30 Varför ger du kaninerna till djuraffären? Dessutom så brukar inte djuraffärer köpa kaniner från privatpersoner utan tar emot dem utan betalning för att dem själva ska gå i vinst. Man är inte seriös uppfödare om man ger kaniner till djuraffären. Uppfödare jobbar väll ändå för att förhindra att man köper kaniner från djuraffärer då dem oftast är sjuka när dem kommer därifrån.

Thumper-KG
0

#29: Du snackar som du begriper…

Skulle inte våra husdjur ha en mening med sitt liv bara för de är "tamkaniner"?

Och ska VI människor bestämma över kaninens naturliga behov, bara för att vissa inte är pålästa??

*suck*

MarHai
0

Men jisses, bara för att djur är skapta för att ha kullar betyder det inte att dom ska ha det hela tiden!
Vi människor då? Ska vi bli gravida efter att vi nyss har fått barn? Hur bra mår man då?
Det tar på krafterna att vara dräktig och dia ungar.

Lär er skilja på tamdjur och vilda djur.

Solbackens kaniner

ciss
0

#33: Riktigt bra skrivet Martina!

www.frihetenskaniner.se

Bobby
0

Jag ger inte bort något. Jag får 150 kronor stycket! Men… jag gör det absolut inte för pengarnas skull!

Både jag och mina barn älskar pysslet med ungarna och vi känner att det är perfekt att vi kan pyssla med dem så att de sedan är vana och älskar människor.

Frihetens
0

#32 Hm, okej.. jag förstår mig inte på din avelssyn kan jag sääga! Har du tamkaniner överhuvudtaget?

Våra tamkaniner Kaniner har inget BEHOV av att få kullar 24/7,

Klart de har en mening med livet! De ska få vara kaniner, springa utomhus och busa, kela med sin ägare. Kanske tränas i Kaninhoppning? Ställas ut? JA, de har en mening med livet.

Men den meningen är INTE att ompuplera jorden på kaniner!! Det finns för många kaniner på vår jord idag. Kaniner dödas för att ingen vill ha dem, för att de stör o.s.v.

WingsofDestiny
0

#35 tänk dock på att djuraffärer inte får sina kaniner sålda fort och dessutom håller dem aldrig på med kaninerna heller. Om jag var du skulle jag hitta fler intressanter för att försäkra att kaninerna hamnar i rätt händer och för att veta vart dem hamnar. Djuraffärerna avlivar sina kaniner om dem blir kvar för länge utan att förvarna uppfödaren för kaninerna. Jag anser det oseriöst att sälja en kull man planerat till en djuraffär, då låter det bara som om man har brotom att få iväg dem utan att vänta på ett bra hem. Men det är min åsikt.

Thumper-KG
0

#33: Nu tappade du ju tråden fullständigt…

Människor är inte byggda för det ändamålet!

Nu gällde ju frågan:

"När kan man para sin hona igen efter en kull?"

Svaret ÄR: Man KAN para 4 veckor efter!!!

Huvida detta är omtyckt eller inte i vissa kretsar, är irellevant i sammanhanget!

Frihetens
0

#38 Vilken seriös uppfödare IDAG bryr sig om man KAN eller inte!? Djurens välmående ska gå före allt! Herregud, jag blir seriöst rädd av att läsa det du skriver!!

Bobby
0

Då jag känner hon som ansvarar för djuraffären så vet jag att suget efter kaniner om några veckor är jättestort! Om ungarna är gamla är de inte lättsålda, men om de är runt 7-8 veckor är det inga problem.

Thumper-KG
0

#36: Var kom 24/7 ifrån, vem har nämt det?

Håll dig till fakta vad som skrivs i tråden, annars är denna diskutionen värdelös!

Frihetens
0

#40 Förlåt, men vilka tror du kommer köpa de ungarna? Jag gissar på småbarn som går förbi djuraffären och ser en "söt liten kanin" som de kommer tröttna på när de inte är ungar längre. För dina ungars skulle tycker jag att du ska sälja dem till seriösa långvariga hem. Iallafall om du inte vill se ungarna på blocket om 3 månader ..

Theresze
0

#18 låter helt oseriöst.

Bobby
0

Det finns vääääldigt gott om småbarn på detta forum…

Frihetens
0

#41 Okej, jag menade förstås "när 1:a kullen är 4-6 veckor" Nice, vad blir det? Typ 10 kullar på ett år, eller? Perfekt, jag tror inte min hona kommer må dåligt alls av det * OBS IRONI OBS! * >.<

BlackTear
0

Like me :)

ciss
0

#44:.. och vad menar du med det?

www.frihetenskaniner.se

Thumper-KG
0

#39: Trådskaparen undrade..

Jag svarade med fakta!

En sådan enkel fråga lämnar inga fantasier hos mig.

OM hon säljer till djuraffär eller ej, är inte min sak att dömma!

Det bör inte ni heller göra…

Frihetens
0

#44 Jag syftar på den procent av alla småbarn som köperkaninungar från djuraffär och får nya intressen när kaninen inte är lika söt längre. De "småbarn" på detta forum är 10000 gånger seriösare och det är villiga att lära sig mer. Vilket tyder på mer mognad än de som tröttnar efter 2 månader.

Frihetens
0

#48 Ja, jag kan också svara med fakta. Men jag väljer att skriva med mitt hjärta istället för min hjärna, eftersom jag tycker fakta i de flesta fall inte gynnar djurets bästa.

(Jag vet att jag skriver rätt mycket, men jag gillar att diskutera, så why not?)

Bobby
0

#49 Ja det har vi ju läst om på kaninifokus… gapskratt!

BlackTear
0

Orka att ni ignorerade min komentar för att höja stämningen .__. xD

Thumper-KG
0

#45: Aaaa, det var liksom underförstått att man inte tar mer än två(2) kullar/år. Det tror jag de flesta vet här…

Undantag för köttproduktions kaniner.

Frihetens
0

#51 Med risk för att bli varnad för påhopp: Enligt mig är de flesta "småbarnen" 100 gånger mer seriösa & mogna än dig :) Du som är vuxen borde väl kunna förstå att man inte kan para en hona så ofta, eller? Det säger sig självt i mina öron ;)

WingsofDestiny
0

#48 Jag dömmer inte. Jag tipsar och säger min åsikt liksom du gör. =)

Thumper-KG
0

#46, 52: Me too…xP

#55: Jag har ingen åsikt i detta(som jag skrev)!

Bobby
0

#54 Ja du fröken duktig! Om du har läst hela tråden vilket jag tror du har frågade jag när man kan para sin hona igen efter en kull. Jag ställde frågan då jag faktiskt inte visste svaret förren du fröken duktig svarade. Självklart är jag ingen medveten djurplågare!

BlackTear
0

#56: ;D

Frihetens
0

#57 Hmm.. säger någon som säljer sina kaniner till djuraffär! Seriöst som sjutton du ;)

WingsofDestiny
0

Nu tycker jag vi tar en nypa luft allesammans =D.
Tråden börjar gå ur sitt ämne (jag vet jag spårade ur med, sorry för OT men blev nyfiken ;) )

Vad är det för kaninraser du tänkt para? =)

denisesalomonsson
0

#57 herregud som du beter dig.. hur gammal är du? >.< du som är "vuxen" borde fatta att man inte skyndar på att avla på en kanin en LEVANDE VARELSE precis som vi människor så fort som kullen innan har flyttat, asså låt honan ha roligt och vila upp sig sen efter 3-4 månader kan du para henne igen, och sälj INTE till djuraffär. våra kaniner är våra vänner, eller kanske inte dina/din vän/-ner som du beter dig och kallar Frihetens "Fröken duktigt". Jaa hon är DUKTIG, läs fakta innan du PARAR din Hona!! Jag bli så j*vla arg när jag läsen om detta, att det ska behöva bli bråk här på underbara Kif för att du verkar inte bry dig om din kanins bästa, bara att få dom såld så fort sopm möjligt och få pengar .___., *arrrgh*

WingsofDestiny
0

#61 Vill bara säga att hon aldrig skrev att hon skulle para sin hona utan undrade bara när man kan para sin hona igen. Hon har heller aldrig sagt att hon kommer avla på honan direkt efter kullen. =)

Clariiz
0

Jag tänker nog inte kommentera i denna tråden, men kan iaf visa att jag läst :)
Det jag kan säga (och göra) är att jag håller med Matilda (Frihetens) och..

Gapskratta (AHAHAHAHA) åt Emmys kommentar x'D Ägande!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

denisesalomonsson
0

#62 det förstår jag men jag vart bara lite "ilsken" x) gash, ok jag tar tbx hela inlägget hehe, trött också xD

Hatasallad
0

Å du store Martinus. Jag vädjar dig att låsa denna tråd xD

Jennie104
0

Hmm Vuxen?

Trasdockaa
0

Inte heller jag tänker lägga mig i mer i tråden än att helt enkelt be folk att tänka till ordentligt varför ni avlar. Fråga er själva, varför avlar jag egentligen? Själv har jag en lite udda vana (vad jag hört från andra uppfödare) att innan varje kull skriva ner på ett papper anledningen till att jag ska para dessa ungar. Det kan få en att inse mer saker än man tror.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Theresze
0

herreguwd:P visst jag håller med frihetens men har inte denna tråd blivit lite väl överdriven?

WingsofDestiny
0

"…vi skapar världen genom våra tankar…"

ciss
0

Ni får mer än gärna diskutera, så länge ni håller god ton & inte drar iväg mer än nödvändigt från ämnet.

MVH
ciss/medarbetare

www.frihetenskaniner.se

Jennie104
0

Jag håller med Tilda (Frihetens)!

aliciia
0

håller heltklart med tilda , men ja vill inte bråka :/

men jag tycker det är helt fel att para en kanin när den har en kull eller precis fått !

BlackTear
0

#63: ;='D

Wigge
0

Är det så farligt om man parar kaninen endast en gång?

SofiaGenne
0

Har ingen ork att lägga mig i den här långa & väldigt diskutionsrika tråden. Dock tycker jag att ni ska dra ner lite på värmen, det är väldigt hett här inne!

*Lite skratt på BlackTears comments ;P*

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Bobby
0

Ungarna har flyttat och honan är inte parad igen!

Jetaime
0

Tänker inte skirva nånting om detta ämnet, men måste säga att det var rätt intressant läsning..

Lendsi
0

ialla fall 1-2 månader så hon återhämtar sig ordentligt :)

Noa-Nisse
0

#20, dock är det ju inte vad DU tycker.. utan vad bobby tycker..
Jag tycker man ska sluta klanka ner på djuraffärer, det finns både bra och lite sämmre, men man ska inte säga att alla djuraffärer är dåliga. Bobby har kanske kontakt med en underbar djuraffär? det vet ju inte du.. eller?

men men, tycker som ovanstående.. inte ta kullar för ofta. tycker att #33:s liknelse är bra. det med att människor skulle nog inte vilja ha barn på barn på barn hela tiden…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Tina-lin
0

"77 Ja det tycker jag med :)

Jag måste dock backa upp Thumper. Vad jag sen har för åsikt med om man tillämpar sig av att para kaniner så har inte med saken att göra då trådskaparen inte frågade om det.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.