Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 666 ggr
Noa-Nisse
0

kastrering, tänder, fästigar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, vart ska jag börja.

Jo, jag har funderat på att låta skalmans framtänder opereras bort. Jag är så trött på att klippa dem hela tiden. Ibland när man klipper dom så kommer man ner i blodådran och då blöder det, precis som det kan göra med klorna. Och munnen är ju rätt kännslig så det kan nog lättare bli infektion där.

Och när man ändå tar tänderna så kan man ju "passa på" att ta kulorna med. Och nu undrar jag, vet någon här hur mycket det kan kosta att operera bort tänderna och hur mycket en (han)kastrering kostar? Jag har själv kollat runder lite, men det kan vara bra att få höra lite olika ändå.

Och nu idag så fick jag syn på en fästing i skalmans päls. Naturligtvis tog jag bort den. Men det är inte första gången i år som jag tagit en fästing på honom. Och jag vill ju inte hålla honom inne i buren hela tiden under sommaren bara för det finns fästingar. Så jag undrar också, går det bra med vilket fästingsmedel somhelst? och hur mycket kostar det?

hoppas inte det blev för långt för er att läsa! =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Thumper-KG
0

Går det verkligen att operera bort de främre övertänderna?

Det vär ju igentligen de tänderna som de håller maten med, och det är de nedre tänderna som de gnager av bark och dyligt med.
Ja, jag vet inte…har aldrig hört om det…

[Wera]
0

Jag tror iaf. inte det låter bra att ta bort framtändrna :S ? De äter ju med dom.. När jag kastrerade min hane kostade det ca 500:- det är ju olika från veterinär till veternär… Jag vet inget om fästings medel tyvärr, har bara haft en färsting under sommrn på min häst aldrig på kaninerna… Men jag användr ett medel för katt som jag köpte nyss (p.g.a loppor, de passar till löss, loppor, fästngar och annat) i Apoteket köpte jag det. De är 3 st "flaskor" som är blåa i ett paket och man tar en var 3-5 dag tror jag, och så droppar man på allt som finns i flaskan i nacken och ryggen på katten/kaninen så kommer det inga fästningar på ett par dagar… :) Har på mn katt och det funkar väl OK, har inte tittat så mkt på henne ännu för hon går så mkt ute.

Noa-Nisse
0

#2, hm okej, så om jag förstår dig rätt så kan man använda sig av fästingmedel för katter på kaniner?

#1, Jo, man kan operera bort framtänderna på kaniner. Skalman använder sig inte av dom. dom är bara ivägen. han använder sig bara av kindtänderna, de han tuggar med då alltså. för att få upp pellets/hö/gräs os.v behövs inte framtänderna.. Alltså alla framtänder, både övre och nedre.. :/

men kanske ska ringa runder till lite olika veterinärer och rådfråga.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Wera]
0

Okej, jag tror det kan funka för både kaniner och katter ?? :S Fråga dom som säljer produkten.