Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1385 ggr
quasimodo
0

Ny pellets sort

Efter att ha sökt som en galning efter en pelletssort som uppfyller rekomendationerna så har jag ÄNTLIGEN hittat en! Glad

Så i morse fick Quasimodo sin första tsk pellets, han har varit utan i drygt två månader (haft trumsjuka). Gissa om han blev glad.

Har beställt från http://www.zoosajten.se/

Heter Science pellets, är lite fet men fortfarande det bästa jag kunde hitta. Innehåller även biomos för magen.

• Protein 14%
  • Fibrer 19%
  • Fett 4%
  • Kalcium 0,6%

Är det någon som köper denna? Är tyvärr rätt dyr.. Vet ni någon bättre?

Tejo
0

Mina får Edel:

• Råprotein 14.5%
  • Råfett 3.5%
  • Växttråd 14.0%
  • Aska 7.5%
  • Vatten 13.0%
  • Kalcium 1.0%
  • Fosfor 0.5%

Energi 10.5MJ/kg

EllinorK
0

Mina kaniner har fått Edel nästan hela tiden, nästan alla mina kaniner fick dålig päls och kroppsform utav edel, så nu går mina kaniner på lottie blandat med edel, vilket jag älskar då alla mina kaniner fått kanonpäls och bra kroppar på en månad bara :). eftersom jag inte får tag i lottie att köpa i sthlm så ska jag byta foder nu snart, funderar på Carrier eller Royal rabbit.

Juste har även fått dödsfödda ungar som kan rå på fodret (finns liten chans)

Rekomenderar inte Edel.. Är ett väldigt mjöligt foder också så när man handlar i säck så får man hälften pellets och hälften mjöl…

Tejo
0

Jag håller inte med om att hälften av innehållet skulle vara bara mjöl. Kan dock inte säga så mycket om pälskvaliteten, då jag bara gett mina kaniner Edel i  en knapp månad och de får ett riktigt bra hö samt olika grönsaker som tillägg dagligen. Ser bara pelletsen som ett extra tillägg till kvalitetshö och grönt.

EllinorK
0

Mina kaniner går också på kvalites hö och grönsaker varje dag.

Får minst en morot (ex) per dag och minst engång i veckan gröt med banan/äpple i. Jag köper massvis med morötter och äpplen åt mina kaniner och höet jag andvänt förut till mina kaniner har varit analyserat. Numera har jag precis börjat köpa hos Granngården ist eftersom det är bättre för min pappa att få tag i. Jag har lite svårt att köpa balar själv eftersom jag inte har körkort eller liknande och min pappa har inte alltid tid att åka och handla hö till mig på kvällarna, ska be om att analysera detta hö såfort jag åker dit själv.

/ Ellinor Krogh

EllinorK
0

Höet från granngården är otroligt bra också kan jag säga ;)

annaforsgren
0

Lottie är en superpellets:D båda mina kaniner har überlen päls :D som glänser så vackert^^ + jättebra hull. kan också bero på att jag bombar dem med massa grönsakerXD

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Moonstrike
0

alla har olika^^ men ska börja ge Rabbfor till alla, Biggles har det nu.

[chriistina]
0

Mina har Carrier & Lottie.
Lottie för att de ska ha ennergi och Carrier för de ska hålla vikten. Hadde ett super hö innan och då fick de bara lite pellets men de höet jag har nu är tyvärr inte så jätte bra näringsmässigt så då får jag stödfodra med pellets.

Issis
0

Vilket hö kan i rekomendera? Jag köper bergängshö till mina kaniner i en stor plastsäck. Kaninerna älskar det, så jag skulle tro att det är bra. Men är bergängshö bra eller borde jag ha något annat tycker ni?Glad

Stormviskaren
0

min får Carrier, lottie och royal rabbit. + kligröt med nån sorts riven grönsak i. sedan får han lite andra grönsaker. och HÖ såklart!

Tejo
0

Mina föräldrar bor på landet och har hästar, får hö därifrån av prima kvalitet. Har tur som får bra hö hemkört i bal när det behövs.

Sandra-
0

Skulle också behöva tips?, Molly har gått upp jättemycket i vikt sen hon börjat äta Lottiepellets. :/

jusse
0

Jag har Carrier =)

annaforsgren
0

jag ger ängshö till mina kaniner:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

quasimodo
0

Jag köper analyserat hö från en hästgård. Hö som man köper från någon gård brukar i regel vara mycket bättre än det man köper i djuaffärer. Min har fri tillgång på hö och får minst 3 sorters grönsaker/dag. Men jag vill endå hitta bra pellets som tillskott.  

Angående pelletsen så hade jag som krav att det skulle innehålla minst 18% fibrer (växttråd) och max 15% protein och max 1% kalcium. Så lite fett som var möjligt…

Är det ingen som har hittat något foder som upfyller det?

quasimodo
0

Ha,ha jag stavade som en kratta :)

quasimodo
0

Ingen?

cayl
0

kan man inte ge dem pellets från djuraffären? ingen blandning utan bara pellets..

quasimodo
0

jo, det kan man natuligtvis göra! Det är bara det att min quasimodo har haft jättemycke problem med magen så det är viktigt att jag ger honom pellets med minst 18% fibrer (växttråd). För jag måste undvika att problemen uppstår igen och han är uppenbart extra känslig.

Timotej
0

Oxbow:
Råprotein min 14 %, Råfett min 1,5 %, råfibrer min 25 %, råfibrer max 29%.  

Svenska återförsäljare

Förmodligen svindyrt men det högsta fiberinnehållet jag sett…

Fick en påse vid ett tillfälle, blandade med mitt vanliga pellets så jag kan inte ge någon personlig erfarenhet av oxbow.

quasimodo
0

Åh, tack!!! Det verkade jättebra! Bättre än det jag har hittat. Fanns ingen återförsäljare i mitt närområde men en cr 20 mil bort så jag få fara iväg en sväng när pelletsen jag har har börjat minska. Ska höra med dem, de kanske kan skicka :) Har svårt att tro att Oxbow är dyrare än de som jag har köpt nu, betalade 267 kr, med frakt, för 3 kg…

cayl
0

hej! oxbow finns att köpa på djursjukhuset. köpte till vår kanin där när han blev dålig. bra näringsinnehåll men lite dyrt..

cayl
0

hej! var inne o läste om oxbow på din sida (20). detta ska jag ge våra kaniner. även om det e dyrare så håller dem sig friskare längre tror jag. bra artikel.

Kim-Lejon-Pelle
0

Mina får Lottie, dom älskar det! Fast det är ganska dyrt.

cayl
0

hej! behöver kaninungar på 8 v mer fett i pelletsen eller det e inte bra? fick mästers med mig hem som övergångsfoder men finns ej i malmö. 4% fett i. låg fiberhalt. kräver ugar mer fett o högre fiber eller hur e det? cayl

PatriciaM
0

#25 Mästers är ett foder jag vill testa men finns inte nere i skåne, har bara hört bra saker om det fodret av många uppfödare.
Bara kaninerna har ett bra hö så behöver det inte vara jätte hög vättråd..

PatriciaM
0

Oxbow verkar vara ett bra foder..

men har hört att det kostar en förmögenhet..

lovemymouse
0

Min får carrier fick även det av uppfödaren.

lomsen
0

carrier!

PaaatyPalm
0

Vi har Stampe :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Naaathaaa
0

#25, Nej tyvärr kan jag inte heller hitta det här i Skåne. Kanske kan man bställa det? Isf hade de varit bra att vara flera o dela kanske så man kan beställa lite mer??

PatriciaM
0

#31 Jag och några till håller på och kollar olika kostnader för att ta hem en pall mästers ner till skåne då..
Hör av dig om du är intresserad av att vara med Glad

Clariiz
0

Jag har Lottie nu, har testat olika foder (zooman, lottie, carrier, rabbit royal)

Personligen tycker jag Carrier är bäst och ska köpa det såfort mitt Lottie börjar ta slut :).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ffrida
0

Kör med Edel (Y)

Den bästa tkr jag om man tänker på näringsinnehållet (:

Inte särskillt dyr heller.

ffrida
0

Carrier funkar oxå för mej.

Naaathaaa
0

#32, är definitivt intresserad. Skickar PM

Thumper-KG
0

Prova "Rabbfor 12-16", då har du fett så det räcker…

amandaho
0

jag har carrier, han hade det även hos uppfödaren :)

Sashhi
0

Rosa, tror jag pelletsen hos Irmas upf. hette, skitbra ! Ser väldigt nyttigt ut oxå, mörkt och fint. Bra för kaniner med känsligt mage & ungar.

Not your mom, not your milk.