Ta bild på kull
Eftersom Frallan ska få sin första kull skulle jag vilja fråga er som haft kull när man kan ta det första fotot av kaninungarna. Jag vill som inte störa Frallan. Jag vet att om man tar upp dem måste man gnugga in Frallans lukt och gnida in händerna med kiss och sånt. Blir det inte kallt om man tar upp ungarna och ska ta kort? Ska man kanske ta in dem istället? Skriv gärna också när man kan sluta gnida in sina händer i hennes lukt innan man tar upp ungarna

Jag har ingen aning, så jag puttar istället.
Puttputt :')

PUTT IGEN!
förlåt för de stora bokstäverna
nej ungarna klarar sig fint i rumstemperatur om det är ganska varmt vill säga annars kan du sätta en handuk på elementet och sen sätta ungarna på den då blir det varm
#4 Jag har hört att man inte ska ta ut honan och sätta henne i en Hage medans man tar ut ungarna. Att honan då kan stöta bort ungarna. Vet ej om det stämmer..
Förre året när Channie fick ungar så tog jag ut henne i hagen då jag skulle kolla boet. Nästa dag hade hon stött bort ungen så den var död.
Nu i år gav jag henne mat medans jag kollade ungarna, det gick hur bra som helst och ungarna lever och mår bra :)
#5Jag har under alla år aldrig haft problem med att honorna ska ha struntat/dödat ungarna bara för att man kollar på dem.
Det var nog bara otur förra gången för dig.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
När Sissi hade ungar blev hon jätteglad när jag tittade på dem i buren medan hon var där, så när jag klappade dem så kom hon fram och slickade mig :) Så det är nog från kanin till kanin hur man ska ta upp dem. Men jag tog upp ungarna när det var vinter också, när det var kallt. Inte så länge förstås, men ungarna är ju inte heller gjorda av porslin och det är inte heller så att de dör på 1 sekund så fort de komer ut ur boet.
Tack för alla svar<3
#6 Ok..